עתירה נגד הממשלה: מפלה נשים בתפקידי מפתח

אי מינוי נשים לתפקיד מנכליות משרדי הממשלה מגיע השבוע לבג"צ • רק 2 מתוך 35 מנכ"לי משרדי הממשפלה הן נשים • העותרים טוענים להפרה בוטה של חובת הייצוג ההולם

ביום רביעי בשעה 11:30 יערך דיון בבג"צ בעתירה של שדולת הנשים, נעמת, ופורום דבורה בנושא הפרת החובה לייצוג הולם במינוי מנכ"לים ומשרות אמון אחרות במשרדי הממשלה.

עד כה מינתה הממשלה הנוכחית 30 מנכ"לים למשרדי הממשלה השונים. מתוך 35 משרדי ממשלה קיימים, מכהנות היום רק שתי נשים כמנכ"ליות משרד, וכל השאר גברים (או שלא מונו עדיין). ייצוג נמוך כל-כך של נשים בקרב מנכ"לי משרדי הממשלה, מהווה הפרה בוטה של חובת הייצוג ההולם, חובה שמעוגנת בחקיקה, בפסיקת בית המשפט העליון, באמנות בינלאומיות, בהחלטות ממשלה ובהנחיות היועץ המשפטי לממשלה.

במסגרת העתירה, שהוגשה על-ידי עורכי הדין חגי קלעי וחיה ארז, ממשרד קלעי רוזן ושות', וע"י עו"ד גלי זינגר, המשנה למנכ"לית ומנהלת המחלקה המשפטית של השדולה, ביקשנו מבית המשפט העליון להורות לממשלה למנות נשים כמנכ"ליות באופן שמחצית מהמנכ"לים במשרדי הממשלה יהיו נשים.

כן ביקשו להורות לכל אחד מהשרים, שכשהוא מביא בפני הממשלה את המלצתו לאיוש תפקיד המנכ"ל במשרדו/ה, להמליץ לפחות על אישה אחת כמנכ"לית במשרדו, ואם יש יותר מ-2 מועמדים לתפקיד, שמחצית מהם יהיו נשים.

"בשבוע שעבר השיבה המדינה לעתירה והודתה שחור על גבי לבן כי המצב הנוכחי של אי מינוי מנכ"ליות למשרדי הממשלה מעורר קושי רב ואינו מבטא ייצוג הולם לנשים", מסרו הבוקר העותרים. עם זאת, לטענת המדינה, מדובר במשרות אמון ולכן אין להתערב באנשים אותם בוחרים השרים והשרות.

העותרים מציינים עוד, כי "ממשלת ישראל מאיישת מאות משרות אמון בשירות המדינה שגם עליהן חלה החובה לייצוג הולם אך לא חלים עליהן נהלים ובקרה בנוגע לחובת הייצוג ההולם, כפי שלמשל, מתרחש במסגרת וועדות איתור למשרות ממשלתיות, מצב שיוצר עיוות והפרה של הדין הקיים למתן ייצוג הולם".

העתירה מחדדת את הצורך בקיום חובת הייצוג ההולם בפועל, כמו גם בנהלים ברורים בסוגיית משרות האמון שתבטיח כי חובת ייצוג הולם הנתונה בחוק תקויים הלכה למעשה ותייצר ייצוג הולם לנשים במוקדי קבלת ההחלטות בממשלה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *