רפורמת ביטוחי הבריאות: נשלם יותר אך ככל הנראה נקבל פחות, הרבה פחות

הרפורמה שתיכנס לתוקף בתחילת יוני עלולה ליצור עומס קיצוני בשירותי הרפואה הציבורית. היא אמנם מונעת תשלום כפול על ביטוח, אך השלכותיה עלולות לפגוע במבוטחים

ביום ראשון כ"ה באייר, אמורה להיכנס לתוקף הרפורמה בביטוחי הבריאות. מטרת הרפורמה היא לחסוך למבוטחים הוצאה כפולה על ביטוח הבריאות. כך שמבוטחים שהיו פונים בעבר לביצוע ניתוח דרך המערכת הפרטית, יופנו אוטומטית אחרי כניסת הרפורמה לתוקף למערכת השב"ן – שירותי הבריאות הנוספים של קופות החולים, כמו "כללית מושלם", "מאוחדת שיא" ו"מכבי שלי".

למעשה, התברר שמרבית המבוטחים בביטוח בריאות פרטי משלמים כפול על כיסוי של ניתוחים שמתבצעים בישראל. הם משלמים על "ביטוח משלים" בקופות החולים ועל פוליסה דומה במסגרת הביטוח הפרטי, אך מנצלים רק אחד מהם.

לפי הערכות האוצר, כפל הביטוח מסתכם ב־1,300 שקל לשנה בממוצע למשק בית. מניעת כפל הביטוח נועדה משום כך לחסוך כסף למבוטחים, אבל נדמה מהנתונים שפרסמה רשות שוק ההון לפני דיון שהתקיים השבוע בוועדת הבריאות של הכנסת, התברר ששתי הפוליסות של הניתוחים צפויות להתייקר. הפוליסה שמכונה "שקל ראשון" צפויה להתייקר ב־39% בממוצע. גם פוליסת משלים שב"ן – אף שלא חל בה שינוי – צפויה להתייקר ב־2.3% בממוצע.

נראה כי אחת השאלות המרכזיות שעוררה מחלוקת בין המשתתפים בדיון בוועדת הכספים הייתה עד כמה קופות החולים יהיו ערוכות לקלוט את מאות אלפי המבוטחים שיעברו אליהן החל מיוני הקרוב, וכמו כן עד כמה יכולה המערכת הציבורית, שמתמודדת בימים אלו עם מלחמה רב־זירתית, פצועים וצורך במחלקות שיקום.

שירה כלפון, סמנכ"לית 'חברים לרפואה' ומנהלת המחלקה למיצוי זכויות רפואיות בעמותה, אומרת: "לטווח הארוך, לא ניתן לסמוך על הביטוחים המשלימים של הקופות. הרפורמה בביטוחי הבריאות הפרטיים והציבוריים, נועדה במטרתה המקורית להוזיל עלויות לציבור. בפועל, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו עם יותר הוצאות על בריאות מצד אחד ופחות פתרונות נגישים מהצד השני.

"כתוצאה מהרפורמה, מטופלים שעד כה יכלו ללכת באופן פרטי לרופא ולקבל תור מהיר, לא יוכלו לבצע את הניתוח או הטיפול באותה דרך, כי החוק קובע שעליהם לקבל את הטיפול דרך הקופה (שב"ן). זאת ועוד, היכולת של אנשים מעוטי יכולת שלא מחזיקים בשב"ן לקבל ביטוח מיטבי שעונה על הצרכים הרפואיים בצורה מקיפה, תקטן עוד יותר. במקביל, בני מעמד הביניים שירצו לרכוש ביטוח שיעניק יתרון על ה"משלים של השב"ן" ישלמו תוספת של כ־39% על הביטוח. המסקנה העולה מכך היא שנשלם יותר על בריאות – אבל לא נקבל יותר!"

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *