שמאות רכב – מה זה ואיך זה עובד?

לכולנו יכולה לקרות תאונה, התחנה הראשונה בטיפול ברכב לאחר תאונה היא בחינה של שמאי רכב שיערך את הנזק שנגרם. מהי הערכת שמאי? מי הם שמאי הרכב? ואת מי הם מייצגים? בכתבה הבאה // ענת פלדמן

שמאי רכב הוא מומחה שיודע להעריך את שווי רכבים.

שווי רכב תלוי במספר גורמים רב: שנת הייצור והדגם, מספר הקילומטרים שהרכב נסע, מה עבר על הרכב מאז שיצא ממפעלי היצרן. ישנן נקודות מהותיות בחיי הרכב שבו כדאי או הכרחי להעמיד את הרכב בפני בחינה כזו. נקודת הזמן השכיחה ביותר היא כאשר הרכב עובר תאונה. במקרה כזה, לפני קבלת הפיצוי מחברת הביטוח יש לקבל אומדן על הנזק שנגרם.

הנזק מורכב הן ממכלול הדברים שידרשו על מנת לתקן את הרכב והן מירידת ערך הרכב לאחר התאונה, למשל כתוצאה מפגיעה בשלדת הרכב. כאשר עושים השוואת מחירים ביטוח רכב כשרוצים לרכוש ביטוח מקיף כדי לבדוק גם את נושא השמאות, ומה הן אפשרויות המבוטח.

מהו שמאי רכב?

שמאי הוא אדם המתמחה בקביעת ערך בתחום מסוים. שמאי נדל"ן יודע להעריך מחירי דירות, מגרשים ובתים, שמאי רכב יודע להעריך שווי של רכבים. חברות ביטוח מרבות להעסיק שמאים על מנת שיוכלו לדעת כמה לשלם במקרה שרכוש מבוטח נפגע, ובכמה להעריך שווי של רכוש שיש לבטח. אם, לדוגמה, מעוניינים לרכוש פוליסת ביטוח דירה – שמאי המתמחה בנושא זה יעריך את שווי הדירה ותכולתה. אם דירה נפגעת משריפה – שמאי יעריך את עלות הנזק שנגרם.

באופן דומה, שמאי רכב מעריך שווי רכבים. בדרך כלל יש לו הסמכה קודמת כמכונאי או פחח רכב והוא אינו בעל עבר פלילי. בנוסף עובר שמאי רכב הסמכה מסודרת מטעם משרד התמ"ת, ולאחריה סטאג' בן שנה ומבחני הסמכה. רק לאחר כל אלו רשאי אדם להירשם בפנקס השמאים ולעסוק במקצוע שמאות הרכב. במסגרת הלימודים, שמאי רכב לומד להכיר לעומק את המנגנונים השונים ברכב לצד נושאים כמו דיני ביטוח, צילום ותיעוד, חוקי תעבורה, חקירת תאונות ועוד.

שמאי חוץ, שמאי פרטי, שמאי נגדי, שמאי מכריע?

כל חברת ביטוח עובדת עם רשימת שמאים קבועה. שמאים אלו נקראים שמאי חוץ. כאשר מתרחשת תאונה, המבוטח יכול לבחור כל אחד משמאי החוץ שיעריך את מידת הנזק שנגרם לרכב ואת ירידת שוויו, אם הייתה כזו.

בחירת שמאי חוץ שעובד באופן קבוע עם חברת הביטוח נתפסת לעתים כניגוד אינטרסים, למרות שהשמאים הם אינם עובדים של חברת הביטוח ומחויבים למתן הערכה אובייקטיבית. בחירה בשמאי חוץ יכולה להתבצע על ידי המבוטח מתוך רשימה קיימת או על ידי חברת הביטוח המחלקת את העבודה בין השמאים השונים איתם היא עובדת ופועלים באזור.

במקרה זה, התשלום לשמאי יהיה על פי רב ישירות בין חברת הביטוח לשמאי. ישנן גם חברות ביטוח בהן המבוטח נדרש לבצע את ההתקשרות ישירות עם השמאי, ולהגיש את הדרישה להחזר התשלום לשמאי הרכב כחלק מתביעת הפיצויים.

כאשר המבוטח אינו מסכים עם הערכת השמאי, הוא זכאי לשכור שמאי פרטי שייתן הערכה נוספת. ניתן לשכור שמאי כזה ולו על מנת לקבל חוות דעת שנייה או כדי למלא תפקיד של שמאי נגדי שחולק על מסקנותיו של שמאי החוץ. במקרה בו ישנה מחלוקת בין מסקנות שני השמאים, ימונה שמאי מכריע שאינו עובד עם חברת הביטוח כדי להכריע בין שתי המסקנות.

תהליך העבודה מול שמאי מכריע היא ארוכה ותשלום הפיצוי עבור הנזק שנגרם עלול להתעכב עקב כך. בנוסף, כאשר מבצעים השוואת ביטוח מקיף, יש לקחת בחשבון את האפשרות כי חברת הביטוח לא תתמוך ותעניק פיצוי לתשלום הניתן לשמאי הפרטי במסגרת הגשת הערעור על גובה הנזק שנגרם.

תאונות המגיעות לבית המשפט

לעתים בירור לגבי תאונה יכול להגיע לבית משפט, במיוחד במקרים בהם קיימת מחלוקת לגבי אחריות גורם הנזק. במקרים אלו, ייתכן כי כל צד יביא שמאי מטעמו להעריך את גובה הנזק שנגרם על מנת להעריך את הפיצוי שניתן לקבל במסגרת תביעה. ישנן פוליסות המציעות כיסוי של עד 30,000 ₪ להוצאות משפטיות לתאונות שמגיעות לתביעה בבית המשפט, כיסוי כזה יכול לשמש גם על מנת לכסות תשלום לשמאי מטעמכם שישמש כשמאי נגדי לשמאי הצד של חברת הביטוח בתביעה.

לסיכום, שמאות רכב חיונית לא רק במקרה של תאונת דרכים אולם חלק ניכר מעיסוקו של שמאי הרכב סובב סביב נושא הערכת עלות התיקון וירידת שווי הרכב לאחר תאונה. השוואה בין היצע חברות הביטוח השונות צריך לכלול גם נושא זה במסגרת ההשוואת ביטוח מקיף ולפני רכישתו.

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *