להגדיל חשיפה למניות? לא על חשבון האלטרנטיבות

האם תמכרו בית בשביל לקנות מניות כשהשוק יורד? כנראה שלא. אז איך ייתכן שמשקיעים רבים שוקלים להקטין חשיפה להשקעות אלטרנטיביות? • מדריך: איך נכון להגדיל חשיפה למניות

בזמן שכל הכותרות מדברות על סיכויים הולכים וגדלים לסטגפלציה בשנת 2023 שבפתח, יש מי שמבקשים לנצל זאת לתיקון התשואות השליליות בשנה הנוכחית. הדבר מורגש היטב בוועדות ההשקעה של המוסדיים ואף הפך לשיח העיקרי בפורומים השונים של המשקיעים הפרטיים.

את התיקון הזה מבקשים המשקיעים לעשות, איך לא, באמצעות הגדלת החשיפה למניות. המצדדים בכך אף נשענים בציטוטים מדמויות המהווים מעין "אורים ותומים" לכל משקיע. החל במייסד שיטת השקעות הערך בנג'מין גרהאם, שאמר שכש"מר שוק" בדיפרסיה זה הזמן לקנות, דרך הברון פיליפ דה רוטשילד, שאמר "כשהדם זורם ברחובות – זה הזמן לקנות מניות", ועד לאורקל מאומהה וורן באפט, שהתבטא כי הוא פחדן כשכולם חמדנים וחמדן כשכולם פוחדים.

אין חולק כי עתות משבר מספקות לנו הזדמנויות השקעה נדירות, אך אין זה אומר כי הגדלת החשיפה למניות היא הדרך הנכונה לפעול כעת.

התנודתיות הגבוהה שמאפיינת את שוק ההון בשנים האחרונות, בין היתר בעקבות סוחרים הפועלים בהתאם לטרנדים זמניים, הביא לכך שהרכיב האלטרנטיבי הפך לחלק משמעותי מאוד בהרכב תיק ההשקעות. המשקיעים הגדולים הבינו שעל מנת להשיג תשואות חיוביות באופן עקבי עליהם לגדר את ההשקעה המנייתית בהשקעות אלטרנטיביות שמביאות לאיזון חיובי בתיק.

דוגמה לכך ניתן לראות בתיקי ההשקעות של האוניברסיטאות הגדולות בעולם. תיק ההשקעות של הרווארד לדוגמה, מתאפיין במעל 60% השקעות אלטרנטיביות. אלה יכולות להיות השקעה בקרנות חובקרנות חוב נדל"ןנדל"ן מניבקרנות גידורפרייבט אקוויטיP2P ועוד מגוון רחב של אפיקי השקעה שאינם חשופים לתנודות השוק.

למעשה, תיק השקעות בריא מורכב משתי קבוצות נכסים. האחת מנייתית, הכוללת נכסים סחירים כמו מניות ואגרות חוב. והשנייה אלטרנטיבית, הכוללת מגוון רחב של השקעות אלטרנטיביות.

לרוב, הרכיב האלטרנטיבי תופס נתח של לפחות 50% מתיק ההשקעות היציב – וזה לא אמור להשתנות גם כשהשוק מסיים שנה של ירידות (בהנחה שלא יתפתח ראלי סוף שנה). על המוסדיים לעמוד בפיתוי ולא לוותר על האלטרנטיבי גם כשזה נראה הזדמנות, בדיוק כמו שהם לא ימכרו נכסי נדל"ן לצורך מימון רכישת מניות נוספות.

כשגרהאם או באפט דיברו על הזדמנויות כשהשוק למטה, הם התכוונו לבחירה נכונה של מניות או הגדלת נתח המניות על חשבון האג"ח – אבל ממש לא על הגדלת הרכיב המנייתי התנודתי, על חשבון האלטרנטיבות המייצבות את התיק ומגדרות את התשואה לאורך זמן.

יש הזדמנויות וחייבים לנצל אותן – אבל ממש לא על חשבון האלטרנטיבי.


הכותב הוא מנהל החטיבה הפיננסית ב’הירשוביץ פתרונות’. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *