השקעות בנדל"ן מניב: כך תעשו את זה נכון

'אקטואליק' ומיזם 'כלכלה בנעלי בית' עם המדריך המלא לעולם ההשקעות האלטרנטיביות, הפוסט העשרים ואחד בסדרה: השקעות נדל"ן מניב – הכרות ראשונה

חסידי תיק ההשקעות המבוזר נוהגים להזכיר מאמר חז"ל בן מעל 2,000 שנה על מנת לנמק את הצורך בשילוב נדל"ן בתיק ההשקעות. המדובר בציטוט מדבריו של אחד מגדולי האמוראים, רבי יצחק נפחא (שנקרא כך בשל מקצועו כנפח) מהתלמוד הבבלי במסכת בבא מציעא: "לעולם ישליש אדם את מעותיו. שליש בקרקע, שליש בפרקמטיא ושליש תחת ידו".

בלי להיכנס לדימויים ולהשוואות בין הכלכלה המודרנית לכלכלה העיראקית (בבל) לפני אלפי שנים, אפשר בקלות יחסית להבין את ההיגיון בצורך של כל משקיע לגוון את תיק ההשקעות בנדל"ן. השקעה בנדל"ן מניבה בדרך כלל תשואה קבועה ויציבה של דמי שכירות, אך לא חשופה לתנודתיות של שוק ההון והאג"ח. זו תשואה שבהרבה שנים היא הכי קרובה לביצועים הגבוהים של שוק ההון, אך יציבה בהרבה.

זה עדיין לא אומר שההשקעה בנדל"ן עדיפה על פני ההשקעה בשוק ההון. ובמונחים ארוכי טווח שוק ההון אפילו עדיף מהנדל"ן. מחקר שפרסמה החטיבה הפיננסית של 'הירשוביץ פתרונות' אף הצליח להוכיח שחור על גבי לבן כי ב-30 השנים האחרונות השיגו המדדים המובילים בארץ ובארה"ב תשואה של מאות אחוזים יותר משווקי הנדל"ן.

ולמרות זאת, ההיסטוריה מוכיחה כי שילוב של נדל"ן בתיק השקעות שמורכב ממניות ואג"ח הביא בדרך כלל להשגת תשואה-מותאמת-סיכון גבוהה יותר מתיק שאינו כולל נדל"ן. אבל גם נדל"ן צריך לדעת איך להשקיע.

אם נבחר לרכוש בעצמנו דירות או משרדים (ולמנף את ההון שלנו עם משכנתאות) נהיה חשופים לפיזור מינימלי של ההון שלנו שירוכז על פני מספר נכסים מצומצם, אשר בדרך כלל מושפעים מאותה סביבה כלכלית מצומצמת. מדובר בהיפך המוחלט מהעיקרון שאמור להוביל אותנו בכל החלטה לגבי אפיק ומכשיר ההשקעה שנבחר.

בנוסף לסיכון הטמון באי-הפיזור, בחירה ברכישה עצמית של נדל"ן מסבכת אותנו עם התעסקות באינספור בלת"מים תפעוליים אשר לפעמים עלולים לגרור אותנו לחודשים של התעסקות. וכל זה עוד לפני שדיברנו על עלויות עסקה גבוהות מאוד (הן ברכישה והן במכירה) שבדרך כלל אי אפשר לתכנן אותן מראש וברוב המקרים התשואה לאורך כל השנים הראשונות רק נועדה לכסות על הוצאות אלו.

וכשמקנחים את חסרונות ההשקעה הזו באובדן הנזילות, התשובה ברורה: גם אם ההשקעה בנדל"ן מניב נכונה, רכישה עצמית של נכסים היא לא בהכרח הדרך להשיג תשואות גבוהות והיא ההשקעה הרחוקה ביותר מהמונח "השקעה פאסיבית".

בשבוע הבא:

נכיר את קרנות הנדל"ן המניב.

מה האלטרנטיבה
מה האלטרנטיבה

הצטרפו לאלפים שכבר נהנים מהמיזם "כלכלה בנעלי בית"

  1. באתר אקטואליק – בקטגוריה המיוחדת
  2. בקבוצות וואטסאפ ייעודיות – הנה קישור לאחת מהן
  3. בערוץ הטלגרם החדש – הקליקו להצטרפות
  4. בתיבת הדוא"ל שלכם – נרשמים כאן

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *