האם קרנות הגידור אכן מכות את השוק?

'אקטואליק' ומיזם 'כלכלה בנעלי בית' עם המדריך המלא לעולם ההשקעות האלטרנטיביות, הפוסט השמונה עשר בסדרה: האם קרנות הגידור אכן מכות את השוק?

המניע שלנו בדרך כלל להעדיף מוצר פיננסי כזה או אחר נמצא בצד התשואות. אם נבחר להעביר את ההון הנזיל שייעדנו למסחר בשוק ההון לטובת מוצר פיננסי אחר, זה יהיה ברוב המקרים מוצר שמכה את השוק. 

ובכן, צר לנו לאכזב אתכם, אבל לרוב קרנות גידור לא מכות את השוק לאורך זמן.

משקיע הערך האגדי וורן באפט היה הראשון שהעז לומר זאת בפומבי, והיום כבר אין מי שחולק עליו. ב-2007 התערב באפט עם מנהל קרן גידור בשם טד סיידס. באפט טען שהשקעה במדד S&P 500 תהיה מוצלחת יותר מהשקעה אקטיבית – כזו עם מנהלי השקעות מנוסים שבוחרים את המניות "עם פינצטה". השניים השקיעו סכום התחלתי זהה של 320 אלף דולר, וההתערבות נמשכה עשר שנים. בסוף 2016 כבר היה ברור שוורן באפט צדק. התשואה השנתית הממוצעת של מדד ה S&P 500 הייתה 7.1%, לעומת 2.2% של סיידס.

ניתוח עדכני יותר, שרלוונטי יותר לתקופה הנוכחית ולמשקיע הישראלי, פורסם בינואר 2022 ב'כלכליסט'. הניתוח מגלה כי מבין כל קרנות הגידור הישראליות, המנהלות יחד כ-40 מיליארד שקל, רק אחת הכתה בשנת 2021 את מדד הייחוס תל אביב 125 – וגם היא בפער זניח יחסית.

אותו ניתוח מגלה גם כי בשנת הקורונה הקודמת (2020) כמעט ולא הייתה קרן גידור שלא הכתה את מדד הייחוס, תל אביב 125, שסגר את השנה עם תשואה שלילית של 3% בעוד חלק מהקרנות הניבו למשקיעים תשואה בשיעור דו-ספרתי עד לכ-40%.

הסיבה לכך נעוצה באופן הפעילות של קרנות הגידור המחזיקות בפוזיציות של לונג ושורט, שמניבות במצבים של ירידות או עליות שוליות תשואה דומה לשוק, בשונה ממצבים של תנועות חדות בשוק. ככל ומדובר בירידות חדות הן יציגו בדרך כלל צניחה נמוכה יותר ואפילו תשואה חיובית כפועל יוצא מפוזיציות השורט, אך ככל והשוק יגיב בעליות חדות הן ירשמו תשואות נמוכות יותר בשל עלות הגידור של הקרן.

שנת הקורונה השלילית הייתה כאמור שנה של ירידות חדות וסיבה למסיבה עבור קרנות גידור הפועלות בחלקן במסחר יומי, אך שנה כזו היא נדירה למדי לאורך ההיסטוריה. הפער הפך למורגש בשנת 2021 הטובה בשוק ההון, אז קשה היה לקרנות להכות את מדדי הייחוס.

מדוע אם כן נהנות קרנות הגידור מההילה הגדולה המיוחסת להם? בעיקר בגלל אופי המוצר שנראה קשה להשגה: זמין רק ללקוחות כשירים, מציע למשקיעים להשיג את מה שהשוק לא יודע להציע (לטוב ולרע) ומכניס אותם למועדון העשירון העליון. 

תודו שאין כמו לזכות ב"כבוד" לשבת עם מנכ"ל הקרן האגדית לשיחת "אחד על אחד" כשכל תוכן השיחה עוסק במילים גבוהות שלא בדיוק הבנתם…

אי אפשר להתעלם גם מהמרכיב הפסיכולוגי בסיפור. בעוד השוק שקוף וחושף את הירידות בזמן אמת, קרנות הגידור יכולות לפעול כמעט ככל העולה על רוחן מבלי לעדכן איש מהמשקיעים בקרן.

בשבוע הבא:

קרנות גידור ככלי לגיוון התיק.

השקעות אלטרנטיביות

הצטרפו לאלפים שכבר נהנים מהמיזם "כלכלה בנעלי בית"

  1. באתר אקטואליק – בקטגוריה המיוחדת
  2. בקבוצות וואטסאפ ייעודיות – הנה קישור לאחת מהן
  3. בערוץ הטלגרם החדש – הקליקו להצטרפות
  4. בתיבת הדוא"ל שלכם – נרשמים כאן

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *