קרנות גידור: מבוא להשקעה האקסלוסיבית ביותר

'אקטואליק' ומיזם 'כלכלה בנעלי בית' עם המדריך המלא לעולם ההשקעות האלטרנטיביות, הפוסט השבעה עשר בסדרה: מבוא למשקיע בקרנות גידור

קרן גידור (Hedge Fund) כשמה כן היא – קרן שנועדה לגדר את ההשקעה שלנו במקרה של ירידות בשוק. האם היא אכן משיגה את המטרה הזו? לא ממש.

ההבדל בין קרן גידור לקרנות ההשקעה האחרות שיש לשוק להציע לנו הוא שקרן הגידור תפקידה לייצר לנו תשואה חיובית בכל מצב. גם כשוק יורד וגם כשהשוק עולה. לתשואה החיובית הזו מגיעה הקרן באמצעות עמידה בכמה כללים שהמציא מייסד קרן הגידור הראשונה בהיסטוריה, אלפרד וינסלו ג'ונס.

זה קרה לפני 73 שנים. המשקיע אלפרד וינסלו ג'ונס פרסם בכתב העת הכלכלי פורצ'ן מאמר בו טען שבמידה ומצד אחד נמנף את תיק ההשקעות ומצד שני נגדר את הסיכון נוכל להשיג תשואות גבוהות יותר. על מנת להוכיח זאת במציאות הקים ג'ונס שותפות שהפכה לקרן הגידור הראשונה אי-פעם והכללים שלפיהם היא הוקמה הם הכללים לפיהם מוקמות קרנות גידור עד היום הזה.

1. מתכונת של שותפות מוגבלת שבה מנהל ההשקעות הוא השותף הכללי ולעומתו המשקיעים בקרן הם שותפים מוגבלים, שאינם שותפים בניהול ההשקעות.

2. אפשרות לא להשתמש רק בקנייה של ניירות ערך אלא גם של מכירה בחסר ("שורט") – שיטה בה נמכרים ניירות ערך שאינם בבעלות המוכר ואשר שאל אותם מגוף אחר. המוכר מקווה שמחיר נייר הערך יירד, ואז יוכל לרכוש אותה בזול ולהרוויח מההפרש בין המכירה לקנייה.

3. אפשרות למינוף פיננסי (Financial Leverage) – קרן גידור יכולה למנף את הנכסים הקיימים שלה בעזרת מזומן שהיא מקבלת מעסקאות שורט (מכירה בחסר מהסעיף הקודם) אחרות. לדוגמה, אם הקרן עשתה עסקת מכירה בחסר וקיבלה עליה 100,000 דולר, היא יכולה להשקיע את הסכום הזה לקנייה של ניירות ערך אחרים.

4. אפשרות לגבות בנוסף לדמי הניהול הרגילים גם עמלת הצלחה או בשמם הנפוץ דמי הצלחה – הדבר נועד כדי לעודד את מנהל הקרן לבצע השקעות מסוכנות יותר אבל עם פוטנציאל להשיג תשואה גבוהה יותר.

הרשות לניירות ערך מגדירה את קרנות הגידור כך: קרן גידור היא קרן להשקעה משותפת, שמטרתה לפעול באסטרטגיות מסחר שונות, באמצעות שימוש במגוון כלים כגון – מינוף, מכירות בחסר, פעילות בנגזרים וטכניקות השקעה אחרות. בין אסטרטגיות אלה: אסטרטגית Long-Short בצמדי סוגי נכסים (למשל מניה ומניה) אשר נמצאים בקורלציה גבוהה תוך יצירת ערך האחד על חשבון השני; אסטרטגית Global-Macro אשר מייצרת ערך לקרן מאירוע מאקרו כלכלי (בהתאם לאסטרטגיה זו מנהל הקרן שואף לנצל שינויים במדיניות והתפתחות המאקרו כלכלית והשפעותיהן על שווקים שונים); אסטרטגית מסחר סיסטמית (Systematic Trading) הפועלת על בסיס זיהוי מגמות ועיוותים באמצעות כלים אלגוריתמים מהירים; Multi Strategy אשר משלבת אסטרטגיות מסחר שונות בהתאם לתנאי השוק הפיננסיים, ועוד.

בשבוע הבא:

נבדוק האם קרנות הגידור אכן מצליחות להכות את השוק.

השקעות אלטרנטיביות

הצטרפו לאלפים שכבר נהנים מהמיזם "כלכלה בנעלי בית"

  1. באתר אקטואליק – בקטגוריה המיוחדת
  2. בקבוצות וואטסאפ ייעודיות – הנה קישור לאחת מהן
  3. בערוץ הטלגרם החדש – הקליקו להצטרפות
  4. בתיבת הדוא"ל שלכם – נרשמים כאן

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *