4 כללי "לא תעשה" למשקיע המתחיל

מציעים לכם להשקיע בסטארטאפ חלומי? השכן מבטיח לכם תשואה על ההשקעה היציבה שלו? חשוב שתוודאו שההצעה לא עונה לתיאורים שבתוך הכתבה

בעקבות פניות של לקוחות רבים, החלטתי לפרסם את המדריך "היכן לא להשקיע" – 4 כללי ברזל שגם אם רק אחד מהם נכון לגבי ההשקעה שהציעו לכם, כל מה שעליכם לעשות הוא… לברוח!

1. השקעה קוסמת – אם זה נראה טוב מדי בשביל שזה יהיה אמיתי, כנראה שזה לא אמיתי.

2. בעלות רשומה – הרגילו אותנו לכך שכשאנו משקיעים הכסף שלנו "יוצא" לצד שלישי. זה לא נכון. לא משנה היכן מבקשים מאיתנו להשקיע, עלינו להישאר הבעלים של ההון שלנו. כספי ההשקעה צריכים להישאר בבעלותנו, בחשבון בנק שבבעלותנו או עם רישום מסודר בחברה מפוקחת על ידי הרגולטור עם רישיון לניהול השקעות. חייבת להיות פוליסה או מסמך משפטי שמופיע על שמנו ואנו יכולים לראות אותו.

3. תשואה מובטחת – אם מישהו היה יכול להבטיח לי תשואה מובטחת, הוא כנראה היה מיליארדר ולא היה מתעסק איתי ומבטיח לי תשואה. בתור אחד שמתעסק עם הרבה גופים אני יכול להגיד שאי אפשר להבטיח תשואה. אין מושג כזה להבטיח.

4. חשיפת הסיכונים – מי שלא מציג לנו את הסיכונים ביחד עם התשואה או הסיכוי לרווח מצביע על בעיה. בכל דבר יש סיכון. אמנם אם יש רווח קטן הסיכון קטן, וכמובן שאם מציעים לנו תשואות ורווחים גבוהים אז גם הסיכון גבוה, אבל תמיד הסיכון קיים. אם לא מציגים לנו את הסיכונים, כנראה שהסיכון שלנו יותר מדי גבוה.

לרשימת הכללים היכן לא להשקיע אפשר לצרף עוד לא מעט כללים ממוקדים לכל סוג השקעה, אך אלה הם בהחלט כללי הברזל לכל השקעה באשר היא, ולא משנה מה הסכום הדרוש להשקעה ולמי הוא מוצע.

משברים כלכליים נוטים להוביל לפיצוץ של פירמידות השקעה ברחבי העולם, מכמה סיבות ובראשן הנטייה של משקיעים לבחון מחדש את ההשקעה והיקף בקשות המשיכה של כספי ההשקעה. ב-2008 הייתה זו הונאת הפונזי הענקית של ברני מיידוף שנחשפה והשנה כבר צצו בארץ דיווחים על חקירות בעניין גופי השקעה מסוימים שהפכו לפופולריים בשנים האחרונות – כל אחד מהמקרים הללו מתאים ללפחות אחד מהכללים שציינתי – ובמקרים מסוימים אפילו לכל הכללים.

אז בפעם הבאה שמציעים לכם השקעה מעניינת, תחזרו למאמר הזה ותוודאו שההצעה לא תואמת לאחד או יותר מארבעת הכללים היכן לא להשקיע.


הכותב הוא מנהל החטיבה הפיננסית ב'הירשוביץ פתרונות'. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *