השקעות CLO: איך "זבל" מקבל דירוג כזה גבוה?

'אקטואליק' ומיזם 'כלכלה בנעלי בית' עם המדריך המלא לעולם ההשקעות האלטרנטיביות, הפוסט השמיני בסדרה: הכרות ראשונית עם השקעות CLO

ה- CLO (ר"ת של Collateralized Loans Obligations) הוא מכשיר פיננסי שאוגד בתוכו חבילות של חובות, מכל הסוגים והמינים, כולל אגרות חוב שמרוב שהן זבל הן אפילו לא מדורגות – ובקיצור, המקום האחרון שהייתם מניחים בו את כספכם.

ולמרות הכל ההשקעה הזאת נחשבת לבטוחה מאוד. העובדה שהחוב הזה הוא רק פרומיל מהיקף ה"חבילה" הכוללת, מייצרת מצב שבו טכנית הסיכון נמוך. לדוגמה: אם מדובר בהלוואה של מיליון שקל שהיא חלק מ-CLO שמאגד חובות בסכום כולל של מאה מיליון שקל, אז החוב המסוכן הזה יהיה רק אחוז אחד מההשקעה שלנו.

מכיוון שההשקעה מתפזרת בין חובות רבים כל כך – מדרגות אותה חברות דירוג האשראי בדירוגים הגבוהים ביותר.

וכך קיבלתם גם השקעה "בטוחה" לכאורה וגם תשואה גבוהה במיוחד שלא תמצאו בשום אפיק "בטוח" אחר. התשואה הגבוהה נובעת כמובן מעלויות הריבית הגבוהות של כל לווה.

בשונה מ"חבילות" דומות של חובות שהובילו בעבר למשברים כלכליים, ב-CLO המינוף הוא מינורי אם בכלל, ולאור הרגולציה המוגברת קשה להאמין שבית ההשקעות שמייצר את ה-CLO יאפשר לחברה לגייס באמצעותו חוב שעולה על שווי החברה.

כמו כן, ה-CLO מאגד בתוכו הלוואות ממגוון רחב מאוד של סקטורים ומפזר עוד יותר את הסיכון שאנו נוטלים בהשקעה הזו.

כל CLO נמכר בכמה וכמה שכבות המניבות תשואה שונה כל אחת, בהתאם לרמת הסיכון. השכבה העליונה כוללת בדרך כלל את ההלוואות בעלות הדירוג הגבוה ביותר ובהתאם לכך כמעט ולא מניבות תשואה. השכבה השנייה כבר מקרבת אותנו להלוואות בדירוגי BB ומטה ומניבות תשואה גבוהה יותר. וכן הלאה, עד לשכבה הנמוכה ביותר שחושפת אותנו לחובות ברמה הגרועה ביותר.

ברוב המקרים לא ישקיעו גופי ההשקעות המפוקחים בשכבות הנמוכות של ה-CLO ולכן הסיכון שלהם מגודר באופן יחסי. בכך מתבטאת מומחיותם של בתי ההשקעות המקצועיים, בבחירת השכבה הנכונה על ידי מומחי ההשקעות שלהם.

כל שכבה נמכרת בנפרד, השכבה השנייה (חוב בכיר) היא המועדפת על בתי ההשקעות

בשבוע הבא:

ננתח את היתרונות של השקעה ב-CLO

השקעות אלטרנטיביות

הצטרפו לאלפים שכבר נהנים מהמיזם "כלכלה בנעלי בית"

  1. באתר אקטואליק – בקטגוריה המיוחדת
  2. בקבוצות וואטסאפ ייעודיות – הנה קישור לאחת מהן
  3. בערוץ הטלגרם החדש – הקליקו להצטרפות
  4. בתיבת הדוא"ל שלכם – נרשמים כאן

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *