אישה תכהן בתפקיד ראש ממשלת תוניסיה – ד"ר דרור מנור

זו פעם ראשונה שמדינה ערבית ממנה אישה לתפקיד כה רם. הנשיא קייס סעיד שעשה משהו דומה להפיכה במדינה מינה את האישה הזו פרופ' נג'לא רמדאן לתפקיד הנכסף. המצב הפוליטי ממש קשה במדינה ובטח יהיה לה קשה לתפקד ביעילות כדי לסייע לאזרחים הסובלים ממצב כלכלי קשה וממשבר הקורנה שלא טופל ברצינות על ידי הממשלה.

נשיא תוניסיה קייס סעיד שהדיח בחודש יולי את ראש הממשלה וביצע הפיכה לטענת יריביו הפוליטיים, מינה אישה לתפקיד ראש ממשלת המעבר, ועוד בתקופה כה קשה של משבר כלכלי ההולך ומחריף והתמודדות מורכבת עם מגפת הקורונה: נג'לא בודן רמדאן, פרופסור לגאופיזיקה, שתהיה האישה הראשונה שתכהן כראשת ממשלה בעולם הערבי.

הנשיא סעיד מינה את רמדאן לתפקיד ראש הממשלה ביום רביעי, 29 בספטמבר. מדובר במינוי מפתיע של נשיא תוניסיה. רמדאן, בת ה- 63, נחשבת לדמות אלמונית במדינה, ובשנים האחרונות שימשה בתפקידים בכירים במשרד החינוך. סעיד מינה אותה לתפקיד הרם והורה לה להקים ממשלה בהקדם האפשרי.

קייס סעיד התגאה מאוד במינוי החדש והמפתיע ואמר בכלי התקשורת התוניסאיים כי מינוייה של רמדאן לראשות הממשלה נחשב לאירוע היסטורי במדינה. בפעם הראשונה בהיסטוריה של תוניסיה תכהן אישה בתפקיד ראש הממשלה. סעיד הדגיש בדבריו כי המינוי המיוחד הוא כבוד הן לתוניסיה והן לנשים התוניסאיות.

חשוב לציין כי נשים מגיעות לתפקידים פוליטיים בכירים בעולם הערבי רק במקרים נדירים. אין ספק כי מינוייה של פרופסור רמדאן הוא מיוחד ונדיר. תוניסיה היא המדינה הערבית הראשונה שבה פרץ "האביב הערבי" בסוף שנת 2010. היא נחשבת למדינה חילונית יותר בהשוואה למדינות ערביות אחרות באזור. החילוניות קשורה רבות להיותה של תוניסיה נתונה למנדט הצרפתי החל מהמחצית השנייה של המאה ה- 19 ועד לעצמאותה בשנת 1956.

תפקידה של רמדאן יהיה להקים ממשלת מעבר שתנסה לחלץ את תוניסיה מאחד המשברים הקשים ביותר שידעה המדינה מאז פרוץ "האביב הערבי" בסוף שנת 2010. הנשיא סעיד הדגיש כי על הממשלה החדשה לשים קץ לכאוס ולשחיתות שהתפשטו במוסדות ממשלתיים רבים.

עדיין לא ברור כמה כוח יהיה לרמדאן בתפקיד ראש הממשלה לאור המבוי הסתום שבו נמצאת המערכת הפוליטית במדינה: ב- 25 ביולי השעה סעיד את פעילות הפרלמנט באופן מוחלט והדיח את ראש הממשלה מתפקידו. מהלך זה נתפש בעיני רבים כניסיון להחליש עד כמה שאפשר את הדומיננטיות של המפלגה האסלאמיסטית "א-נהדה" בפרלמנט. צעדיו של סעיד זכו לביקורת נוקבת במדינה, ויש שראו במעשיו הפיכה המאיימת על תוניסיה הדמוקרטית. סעיד התעקש כי הוא זה שהציל את המדינה בעקבות המהומות הקשות שפרצו בשל המצב הכלכלי ההולך ומחריף, ובשל הטיפול הכושל של הממשלה במגפת הקורונה המשתוללת במדינה.

אין ספק כי מדובר בהיסטוריה, כאשר אישה תכהן בתפקיד ראש הממשלה במדינה ערבית. אולם מעיבה על העניין העובדה כי רמדאן לא נבחרה לתפקיד באופן דמוקרטי, אלא ככלי משחק על ידי הנשיא הדיקטטור סעיד. סביר להניח כי רמדאן תהיה מוגבלת בצעדיה על ידי סעיד, ויהיה לה קשה מאוד לתפקד בצורה יעילה כראשת ממשלת. בכל מקרה, יהיה עליה לעשות כל מאמץ כדי לסייע לאזרחים המתוסכלים והמיואשים, אשר סובלים ממשבר כלכלי קשה וממשבר בריאותי חריף הנובע מהטיפול הלקוי של הרשויות במגפת הקורונה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *