תהליך הוצאת דרכון גרמני – מה הם השלבים?

מי זכאי להוצאת דרכון גרמני? מה הם השלבים למימוש אזרחות גרמנית? ולמה זה כל כך שווה לכל אחד מאיתנו? • סקירה מיוחדת

מבין כלל מדינות האיחוד האירופי, המאפשרות לישראלים ולזרים ממדינות אחרות לממש את זכאותם לאזרחות מכורח אילן היוחסין ובהתבסס על שורשים משפחתיים שהחזיקו בעבר באזרחות במדינה האמורה, המורכבת והמחמירה ביותר לקבלת אזרחות היא מדינת גרמניה.

קיבוץ הגלויות ונסיבות העלייה של אזרחים רבים למדינת ישראל, טומנים בחובם ויתור או אף שלילה של האזרחות במדינת המוצא, בנסיבות של גירוש, מלחמה ו/או הימלטות נמהרת. לאורך השנים ולאחר שיקום נזקי המלחמה, מדינות רבות באירופה בחרו לאפשר לאזרחים אלו ולבני משפחותיהם, את מימוש וקבלת האזרחות שנלקחה בנסיבות הללו.

דרכון גרמני הוא אחד הדרכונים המבוקשים בקרב ישראלים, הן בשל מעמדה ושיוכה של גרמניה לאיחוד האירופי ומגוון ההטבות הקיימות לאזרחי האיחוד, והן בזכות יתרונות רבים הקיימים לבעלי דרכון גרמני ואזרחות על ידי גרמניה עצמה.

מי זכאי להוצאת דרכון גרמני

לאחר שנים בהם התקיימו תבחינים ותנאים מחמירים למבקשי דרכון גרמני , בשנת 2021 חוקקה ממשלת גרמניה חוק אשר קובע כי לא רק אזרחי גרמניה אשר איבדו את אזרחותם שלא לבקשתם ומרצונם יהיו זכאים להשבתה, כי אם גם צאצאים של אזרחי גרמניה אשר נרדפו על ידי הנאצים על רקע דת, גזע ודעות פוליטיות משנת 1933 ועד לשנת 1945 יוכלו לממש זכאות זאת.

לצורך הגדרה זו צאצאים ייחשבו על פי השושלת בן לאזרח נרדף, נכד ואף חימש.

החוק מתייחס גם לצאצאים של אב/אם בעלי אזרחות גרמנית בעבר, אשר נולדו מחוץ לנישואין בנישואים הכוללים הורה שאינו אזרח גרמניה, ובתנאי שבעת לידת הצאצא אחד מן ההורים היה בעל אזרחות גרמנית תקפה.

גם צאצאים לאזרחי מדינת אוסטריה שהייתה בעבר תחת שלטון גרמני עשויים להיות זכאים לדרכון גרמני, בהתאם לשנת הלידה ושנת העלייה.

מה הם השלבים למימוש אזרחות גרמנית

חוק זה אשר הרחיב את הזכאים לדרכון גרמני אינו מעיד על כל הקלה בתהליך הבירוקרטי הנדרש על ידי שלטונות גרמניה, וזה מחייב הקפדה יתרה על מילוי כל שלבי ההליך כדלקמן ובצירוף כל המידע והאסמכתאות הנדרשות:

  • ווידוא זכאות- ווידוא זכאות על פי ההיסטוריה המשפחתית, תוך הצגת שושלת הקושרת את המבקש לבעל אזרחות גרמנית אשר נשללה בנסיבות האמורות.
  • איתור מסמכים- החובה על הוכחת הזכאות חלה על המבקש, באמצעות הוכחת קיום האזרחות המקורית עליה נשענת הבקשה, כמו גם הוכחת הקשר הבין דורי המזכה במימוש הזכאות. זכאים רבים מסתמכים על ידיעות מכורח סיפורים משפחתיים, ובשלב זה נדרשים להפוך את הסיפורים לתעודות ומסמכים מאמתים.
  • הגשת הבקשה- הגשת בקשת דרכון גרמני לרשויות גרמניה, במסמך מפורט בשפה הגרמנית, תוך תיאור נרחב של נסיבות הבקשה, וצירוף אסמכתאות דוגמת: תעודת לידה של בעל האזרחות, תעודות לימודים והשכלה ממוסדות גרמניה, בעלות על רכוש ועוד. למסמכים יש לצרף גם תעודת יושר ותעודות ציבוריות מטעם המבקש.
  • ריאיון בשגרירות גרמניה בישראל- במידה והמסמכים יאומתו, ממשלת גרמניה תזמן את המבקש לריאיון אל מול קונסול גרמניה בישראל, לבירור, אימות והתרשמות על פי שיקול דעתם.
  • אישור הבקשה- עם אישור הבקשה תישלח אסמכתא לאזרחות לשגרירות המקומית, ובאמצעותה ניתן יהיה להנפיק דרכון גרמני.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *