מה זה טיפול EMDR, וכיצד יכולה לעזור פסיכותרפיסטית מומחית לתחום

במהלך תקופת חיינו, אנחנו נחשפים, לצערנו, ללא מעט רגעים שליליים שיכולים להשפיע עלינו בהיבטים שונים. רגעי מצוקה, רגעי סבל, דברים שאנחנו עוברים באופן פיזי או נפשי ויכולים להשפיע על החיים שלנו בצורות שונות, לעיתים למשך תקופות זמן ארוכות.

לדוגמא, אנחנו יכולים לעבור מקרים של כישלונות מכאיבים, השפלות, החרמות, וכן דברים קיצוניים יותר, בין אם זה מדובר על מקרים נפשיים כמו הלם קרב, פוסט טראומה מאירועים שחווינו, מקרים של אלימות פיזית, אלימות מינית, התעללות ועוד.

במשך השנים מומחים בתחומים שונים מחפשים דרכים כיצד לעזור למטופלים להתמודד ולהתגבר על מצבים כאלה. כיצד אפשר לעבד אותם בצורה אחרת על מנת שיהיה ניתן לתת לגוף ולמוח להתנהל אחרת מול מה שהסיטואציה שחוו הותירה אצלם. כך הם יוכלו להמשיך לתפקד מבלי שיצטרכו לחזור שוב ושוב לאירוע, מבלי לתת לו להשפיע עליהם ולאפשר להם לייצר מנגנוני התמודדות טובים יותר.

אחת השיטות היא טיפול EDMR  (ראשי תיבות של Eye Movement Desensitization and Reprocessing ) בעברית, הכוונה היא לטיפולך המתבסס על תנועות עיניים וגירויים דו צדדים, כאלה שיכולים להשפיע על המוח ועל האופן בו החוויה נתפסת בו. בעבר הטיפול היה באמת מבוסס על תנועות עיניים בעיקר, היום הוא מבוסס גם על קולות וחושים אחרים.

איך מתבצע הטיפול בפועל

טיפול EDMR, כפי שהציג אותה לראשונה ד"ר פרנסין שפירו בשנות השמונים, מבוסס על כך שיש לתת לזיכרונות כלים לעבד בצורה טובה יותר את מה שהמטופל חווה. את אותם דברים שליליים המשפיעים עליו. אם נותנים לו כלים אפקטיביים, הרי שהדרך בה הוא יוכל להתמודד עם הבעיה, תהיה טובה יותר, מאחר והיכולות הנוירולוגיות והקוגניטיביות יהיו מותאמות לכך.

בבסיס הטיפול עומד שימוש בגישות שונות, אשר מטרתן להשתמש בגירוי של שתי מיספרות המוח, על מנת לייצר גירוי חושי. במהלך הטיפול מתקדמים בזיכרון בפרקי זמן קצרים, ובעזרת גירוי ואסוציאציות עוזרים למטופל לייצר כלים שיעזרו לו להתמודד עם מה שהוא חווה.

חשוב לציין, שהטיפול מתבסס על ההיסטוריה של המטופל, סריקה גופנית שמאפשרת לבחון איפה המטופל חווה כאב, מצוקה או חוסר נוחות, ובסיום יוצרים הערכה ומידע על תוכנית הטיפול. הוא יימשך מספר פגישות, שבכל פגישה יעסקו בתחושת החוויה של המטופל עבר במהלך השבוע, בהקשר לסיטואציה איתה הוא מתמודד. המטרה הסופית, לעזור לו לעבד טוב יותר את האירוע.

מי שיכולה לעזור לו בכך היא פסיכותרפיסטית מומחית . לשם כך צריך לדעת כיצד לבחור אשת מקצוע המתמחה בסוג כזה של טיפול, יש לה את ההכשרות הנדרשות, וכמובן יש לה את הכלים, הן התיאורטיים והן המעשיים בשביל לעזור למטופל להתמודד עם החוויה שהוא עבר בצורה נכונה, באופן שיאפשר לו לעבד אותה ולייצר לעצמו שגרת חיים סדירה יותר.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *