מתוך 25 שנות השקעה, 8 ימים אחראים לעיקר התשואה

בדיקה שביצעו חוקרי 'מגדל שוקי הון' מצאה כי בין תיק ההשקעות הריווחי להפסדי מפרידים רק 8 ימים מתוך 25 שנות השקעה – ומהווה תמרור אזהרה לכל מי שבורח משוק יורד

חוקרי 'מגדל שוקי הון' ניסו לגלות את ימי המזל של המשקיעים וגילו כי הם מסתכמים ביום אחד בממוצע ל-3.1 שנים. כלומר, רוב התשואות ב-25 השנים האחרונות נבעו משמונה ימי מסחר בלבד, כאשר שמונה מתוך עשרת הימים הטובים ביותר הגיעו במהלך תקופה של ירידות.

תקופות של ירידות כידוע, מתאפיינות בתנודתיות שיא שלא קשורה לרוב למצב הכלכלי הריאלי ולכן לא ניתנת לחיזוי באמצעות ניתוח טכני או מקצועי. לרוב מדובר בלחץ של "מר שוק" והתיקון שמגיע לאחר מכן. במקרים אחרים מדובר בהשפעה של גורמים טכניים אחרים, כמו נזילות, ביטחונות וסגירת פוזיציות מאולצת.

המחקר מתבסס על נתונים כלכליים היסטוריים של מדד המניות המוביל בארה"ב S&P 500 לאורך 25 השנים האחרונות (בין התאריכים 20.4.1995 – 20.4.2020). החוקרים זיהו את הימים הטובים והגרועים ביותר במדד, בחנו אם ישנה חוקיות לגבי התקופות במהלכן ימים אלה מתקיימים, ובדקו את מידת השפעתם על התשואה הכללית בטווחים שונים.

התוצאה כאמור, הייתה שהימים הרווחיים ביותר היו לאחר הנפילות החדות ביותר (בשנים 2008 ו-2020). כאשר חלק 8 מתוך 10 הימים הרווחים ביותר נרשמו במהלך המשברים, ולא אחריהם.

השלב הבא של החוקרים, היה הניסוי להיכנס לנעליו של מתזמן השוק הממוצע. המשקיע הקטן שנלחץ משוק יורד וממהר למכור את אחזקותיו. החוקרים פעלו מנקודת הנחה שמשקיעים אלו ייצאו מהשוק אחרי הימים הגרועים ביותר, ויחזרו מיד לאחר העליות החדות המסמלות את סיומה של המשבר.

הבחינה נעשתה לפי השקעה ראשונית של 100,000 דולר במדד S&P 500 לאורך תקופה של 25 שנים. השקעה ראשונית זו הפכה בסוף התקופה ל-555 אלף דולר (תשואה שנתית ממוצעת של 9.16%) בשל אפקט הריבית דריבית. עם זאת, משקיע שניסה לתזמן את השוק ופספס את 10 הימים הרווחיים ביותר לאורך כל התקופה שנבחנה הרוויח 5.65% לשנה בלבד. כלומר בסוף התקופה 100 אלף דולר היו שווים 255 אלף דולר בלבד.

עוד גילו החוקרים, כי משקיע שפספס את 50 הימים הרווחיים ביותר – לא רק שלא הרוויח – אלא נאלץ לספוג תשואה שנתית ממוצעת שלילית משמעותית על השקעה שנמשכה 25 שנים.

החוקרים בדקו גם התנהגות הפוכה, המתאפיינת ברכישות בתקופה של ירידות בשוק (ירידות של 10% ומעלה בטווח של שבוע בודד). לאורך כל 25 שנות המחקר היו חמישה שבועות כאלו (בתאריכים 14.4.2000, 21.9.2001, 10.10.2008, 28.2.2020, 20.3.2020), כאשר לאחר כל אחת מהן הגדילו החוקרים את ההשקעה ב-5%. התוצאה הייתה תשואה עודפת של 157 אלף דולר לעומת המשקיע שלא ניצל את הירידות, כאשר המשקיע שניצל את הירידות צבר בסוף התקופה 712 אלף דולר, לעומת 555 אלף דולר שצבר משקיע שלא ביצע כל שינוי.

את המחקר מסכמים החוקרים בכך שהתשואה בתיק לאורך זמן נקבעת על ידי שלושה גורמים: משך ההשקעה (שמקטינה את סיכון החשיפה לתנודתיות), התמדה (לא לצאת בשוק יורד) והגדלת השקעה לאחר אירועי קיצון (באמצעות פעולה נגד המגמה והגדלת ההשקעה בתקופות של ירידות).

לדברי דניאל שבקס, מנהל החטיבה הפיננסית ב'הירשוביץ פתרונות', "המשקיעים שקונים ומחזיקים (Buy and Hold) יכולים להסתמך על מחקרים של עשרות רבות של שנים שמוכיחים כי את רוב התשואה שמשיגים במהלך שנה ספציפית משיגים במהלך מספר ימים מועט. לכן, במידה וננסה להיות מתזמני שוק, ישנו חשש לא קטן שנפספס כמה ימים כאלו והתשואה ממש יכולה להיפגע".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *