שעון חורף 2023: מתי מזיזים את השעון שעה אחורה?

שעון חורף 2023 יחל בלילה בלילה שבין ה-28 ל-29 באוקטובר, כאשר הזזת השעות תאפשר לאזרחי ישראל ליהנות משעת מנוחה נוספת במוצ"ש לך לך

בלילה שבין מוצאי שבת י"ג בחשון תשפ"ד 28 באוקטובר 2023, ליום ראשון י"ד בחשון בשעה 2:00 לפנות בוקר יש להזיז את המחוגים שעה אחת לאחור לשעה 1:00 ובמועד זה ייכנס לתוקפו שעון החורף.

שעון הקיץ המגיע לסיומו נמשך בישראל 219 יום, והוא ישוב אור ליום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד, 29 במרץ 2024.

מהו זמן מקומי, לאומי וזמן עולמי?

העברת הזמן לשעון חורף ולשעון קיץ מתבצעת בישראל לפי הגרסה האחרונה של חוק קביעת הזמן משנת 2013. שעון קיץ בישראל מתקיים לפי חוק זה תמיד בין יום שישי שלפני יום הראשון האחרון של חודש מרץ בשעה 02:00, וחל עד ליום ראשון האחרון של חודש אוקטובר בשעה 02:00. מחוגי השעון יזוזו שעה אחת קדימה (משעה 2:00 לשעה 3:00) מה שיעניקו שעות אור רבות יותר במהלך היום.

לפי חוק קביעת הזמן, במדינת ישראל הזמן נקבע במעבדה הלאומית לפיסיקה שבמשרד הכלכלה והתעשייה, בעזרת מערכת של ארבעה שעונים אטומיים, המסמנים את הזמן הלאומי כזמן היקום המתואם של ישראל. זמן היקום המתואם העולמי מסומן כ- Universal Coordinated Time) UTC).

בכל מדינה יש זמן מקומי לאומי, שעל פיו חיים תושבי המדינה וכל דבר במדינה מתבצע לפי זמן זה. זמן מקומי בכל מדינה קשור ומוגדר לפי המיקום הגיאוגרפי של המדינה על פני כדור הארץ. כדור הארץ מחולק ל-24 אזורי זמן, כך שהרוחב של כל אזור הוא כ- 1,500 ק"מ, ובתוך אזור זה קיים אותו זמן מקומי. ספירת אזורי הזמן מתחילה בקו האורך אפס מעלות שנמצא בעיר הקטנה גריניץ' שליד לונדון. הזמן העולמי UTC מוגדר לפי קו האורך גריניץ'.

בכל אזור שנמצא מזרחה לגריניץ', הזמן המקומי מקדים את הזמן העולמי UTC במספר שעות ששווה למספר של האזור. למשל, אירופה נמצאת באזור מספר 1 לכן הזמן המקומי במדינות אירופה הוא UTC + 1. מדינת ישראל נמצאת באזור מספר 2, לכן הזמן המקומי שלנו הוא UTC + 2.

מפה של אזורי הזמן הגיאוגרפי

בכל אזור שנמצא מערבה לגריניץ' הזמן המקומי הוא בפיגור ביחס לזמן UTC. למשל הזמן המקומי בניו יורק מפגר יחסית לזמן העולמי בחמש שעות והוא מהווה UTC – 5.

זמן עולמי UTC מוגדר על בסיס מדידות של 500 שעונים אטומיים, שנמצאים במדינות שונות ברחבי העולם. הזמן המקומי הישראליUTC(INPL) מוגדר על בסיס מדידות של ארבעה שעונים אטומיים, עם דיוק של מיליארדית של מיליונית השנייה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *