"אבסורד": מדוע קיבלו רבבות עצמאים מכתב מהוצאה לפועל?

המדינה אוכפת את חוק פנסיית חובה ומשגרת לעצמאים התראה על קנסות של 500 שקל עבור כל שנה שלא הפריש העצמאי לפנסיה • מנהלת מחלקת הפנסיה ב'הירשוביץ פתרונות' מתריעה: "היצר היזמי עשוי להשאיר עצמאים ללא רשת ביטחון כלכלית"

אתם עצמאים ואינכם מפקידים לחיסכון פנסיוני? בידקו היטב את תיבת הדואר. בדיקת אתר הכלכלה החרדי 'ביזנעס' מצאה כי רשות האכיפה והגבייה שיגרה בימים אלה התראות בסיטונאות לעצמאים שלא הפקידו לפנסיה בשנים 2018, 2019, 2020 ו- 2021.

על פי הדיווח, המכתבים ששוגרו על ידי רשות האכיפה והאכיפה מתריעים כי ככל ולא יפרישו העצמאים רטרואקטיבית את מלוא ההפקדות לפנסיה עבור השנים הללו, תוך 90 יום ממועד קבלת המכתב, יוטלו עליהם עיצומים כספיים של 500 שקלים עבור כל שנה בגינה לא הפקיד העצמאי לפנסיה. בהתאם לכך, עצמאי שלא הפקיד לפנסיה במהלך כל ארבעת השנים הללו ייקנס ב- 2,000 שקלים לפני הצמדה למדד.

מדובר באכיפה משמעותית ראשונה של תקנות פנסיה חובה לעצמאים, שבאופן מקרי מתרחשת בדיוק בתקופת משבר כלכלי משמעותית ולאחר תקופת קורונה שפגעה אנושות בציבור העצמאים.

פנסיה חובה לעצמאים: כמה ומתי?

החל משנת 2017 עובד עצמאי חייב להפקיד באופן עצמאי סכומי כסף לצורך חיסכון פנסיוני.

שיעור ההפקדה המינימלי לפנסיה הקבוע בחוק הינו:

  • עבור חלק מההכנסה שעד חצי מהשכר הממוצע במשק (כלומר עבור 71,220 ₪ הראשונים בשנת המס) יש להפקיד 4.45% מההכנסה.
  • עבור יתרת ההכנסה ועד גובה השכר הממוצע במשק (כלומר עד 142,440 ₪ בשנה) – יש להפקיד 12.55%.
  • עבור החלק של ההכנסה שמעל השכר הממוצע (כלומר על כל שקל מעל 142,440 ₪ בשנה) – אין חובה להפקיד לביטוח פנסיוני.
  • עצמאים המעוניינים להגדיל את החיסכון הפנסיוני שלהם, רשאים להפריש לביטוח הפנסיוני גם על חלק זה של השכר.

יצוין כי שיעורים אלה מחושבים מתוך הכנסתו של העצמאי לאחר שהופחתו ממנה הניכויים המותרים על פי החוק (הכנסות בניכוי הוצאות מוכרות), ולפני שניכו ממנה את הניכויים בשל הפקדה לקרן השתלמות, לביטוח פנסיוני או לקופת גמל אחרת לקצבה.

עצמאי שמועסק במקביל גם כשכיר במקום עבודה מסוים, צריך להפקיד בעצמו לביטוח הפנסיוני, רק אם הסכום שמופרש עבורו כשכיר (הפרשות המעסיק והפרשות העובד) נמוך מהסכום שעליו להפריש כעצמאי בגין הכנסותיו מהעסק, ועד לסכום זה.

החל משנת המס 2018 ניתן להטיל קנסות על עצמאים שהכנסתם עולה על 63,600 ₪ בשנה (נכון לשנת 2023) ואשר לא הפקידו לביטוח הפנסיוני את הסכומים והשיעורים שנקבעו בחוק.

החוק קובע כי בטרם הטלת הקנס ישלח המרכז לגביית קנסות התראה לאותם עצמאים הכלולים ברשימה, לפיה אם לא יפקידו תוך 90 יום את ההפרשות החסרות כדין לביטוח הפנסיוני, יוטל עליהם קנס. על עצמאים שקיבלו התראה ולמרות זאת לא הפקידו את הסכומים הנדרשים לביטוח הפנסיוני יוטל קנס בסך 500 ₪ (הסכום יעודכן מדי שנה בהתאם לשיעור שינוי המדד).

מי שמפקיד באופן עצמאי סכומים לביטוח פנסיוני עשוי להיות זכאי להטבות במס הכנסה (ניכוי וזיכוי).

שירה שבקס
שירה שבקס (צילום: באדיבות הירשוביץ פתרונות)

"נשארים ללא רשת ביטחון כלכלית"

בשיחה עם 'אקטואליק' מצביעה שירה שבקס, מנהלת מחלקת הפנסיה ב'הירשוביץ פתרונות' על אבסורד בגובה הקנס לעצמאים שלא הפרישו לפנסיה. "גובה הקנס הקבוע בחוק למקרה של אי-הפקדה לפנסיה על ידי העצמאי אפסי ומגוחך, כך שאין בו כל תועלת. המחוקק יצר מצב אבסורדי שבו לעצמאים עדיף לשלם את הקנס ולא לחסוך לגיל פרישה".

שבקס מסבירה, כי "בשונה מציבור השכירים, שמבין כי עליו לחסוך ליום שבו לא יוכלו לעבוד יותר. עצמאים הם יזמים מטבעם ולכן בטוחים כי באפשרותם להרוויח יותר מהשקעות עצמאיות שיניבו להם תשואות יפות לכאורה בגיל פרישה. בעיניהם, הקנס של 500 שקל מגולם בתכנון ההשקעה, שבעיניהם יניב להם רווח בפער משמעותי מתשואות קרנות הפנסיה".

שבקס קוראת לעצמאים להפקיד באופן קבוע לקרן הפנסיה ולהימנע מחשיבה שגויה זו. "יש סיבה למה קבע הרגולטור שההפקדות לפנסיה הן חובה. על מנת להבטיח שהקרן תישאר לנו לגיל פרישה והיא אף תצמח, החיסכון הפנסיוני חייב להיות מנוהל בצורה מפוקחת על ידי אנשי מקצוע מהשורה הראשונה בעולם ההשקעות ותחת פיקוח רגולטורי הדוק".

שבקס מוסיפה ומדגישה כי ההפקדה לקרן פנסיה איננה רק חיסכון או השקעה לגיל פרישה. "עצמאי שמפקיד לקרן פנסיה, בשונה מקופת גמל, גם יכול ליהנות מביטחון כלכלי במקרה פטירה או אובדן כושר עבודה חלילה. בעיני זה חשוב עד קריטי לציבור שיש לו אולי הכל חוץ מרשת ביטחון כלכלית. הדבר מצריך כמובן רכישת תכנית ביטוח מתאימה, בהכוונת הסוכן הפנסיוני של העצמאי".

 

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. עדיף לשלם קנס מצחיק מאשר להפקיד לפנסיה

    הפקדה של אלפי שקלים בשנה משולה לזריקת כסף טוב לפח אשפה הקרוי קרן פנסיה. קרן שכל תכליתה היא לממן חברות ציבוריות כושלות ולאפשר לחברות ביטוח לחלוב דמי ניהול. קרן פנסיה יכולה להיות טובה לשכירים בכירים במגזר הציבורי, או בארגונים גדולים בלבד. למי שאינו מרוויח לפחות 30 אלף בחודש או שהוא עצמאי, אין מה לחפש באפיק החסכון העלוב הזה שיניב לו קיצבה מגוחכת ומעליבה. יש דרכים טובות יותר לחסוך.

    עצמאי |
    הגב