דאגה במפלגות החרדיות: 74% מהציבור בעד ממשלה אזרחית ללא תלות בחרדים

סקר שנערך לקראת הבחירות גילה כי 74% מהציבור מעוניין בממשלה אזרחית על בסיס ליכוד/כחול-לבן וללא תלות במפלגות החרדיות. גורמים במפלגות החרדיות: "השיח האנטי דתי עלול לגרום להתחזקות לפיד וליברמן ולממשלת אחדות"

דאגה במפלגות החרדיות: 74% מהציבור היהודי בישראל מעוניינים בממשלה אזרחית אשר תוקם על בסיס הליכוד וכחול-לבן, בהנחה שתוצאות הבחירות לא ישתנו באופן קיצוני, ללא תלות במפלגות החרדיות, ואשר תקדם חופש דת ו"שוויון בנטל". כך עולה מסקר מכון סמית עבור עמותת חדו"ש – לחופש דת ושוויון.

לפי הסקר, רק 26% מהציבור מעוניינים בממשלה המבוססת על תמיכת המפלגות החרדיות ועל קבלת דרישותיהן בנושאי דת ומדינה. ממצאים אלו משקפים את התפלגות בעלי הדעה בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת  (80% מהמדגם).

מניתוח התשובות על פי ההצבעה לכנסת בבחירות האחרונות עולה כי בקרב בעלי הדעה 61% ממצביעי הליכוד ו-100% ממצביעי כחול לבן תומכים בהקמת ממשלה אזרחית על בסיס שיתוף פעולה בין שתי מפלגות אלה לאחר הבחירות. כך גם 93% ממצביעי ישראל ביתנו ו-96% ממצביעי כולנו.

מניתוח התשובות על פי כוונת ההצבעה לכנסת בבחירות הקרובות עולה כי בקרב בעלי הדעה 57% ממצביעי הליכוד ו97% ממצביעי כחול לבן תומכים בהקמת ממשלה אזרחית לאחר הבחירות וכך גם 98% ממצביעי ישראל ביתנו.

את משקלם וחשיבותם עבור המצביעים של נושאי דת ומדינה בחן הסקר גם בשאלה נוספת: "עד כמה חשוב לך שהמפלגה עבורה הצבעת בבחירות האחרונות תיאבק בכנסת לקידום חופש דת ושוויון בנטל ונושאים קשורים דוגמת נישואין וגירושין אזרחיים, הפעלת תחבורה ציבורית בשבת, גיוס אברכים וכו'?". 68% מהנשאלים בעלי דעה בנושא [93% מן המדגם] ענו כי הנושא מאוד חשוב או די חשוב עבורם. הנתון הזה מצביע על עליה קלה בהשוואה לסקר שנערך בחודש אפריל [65%]. רק 17% סברו כי הוא לא כ"כ חשוב או לא חשוב, ו-15% השיבו  כי הם מתנגדים לכך שהמפלגה עבורם הצביעו תפעל בנושאים אלה.

בחינת התפלגות הדעות לפי כוונות ההצבעה מראה כי הדבר חשוב ל-56% מאלה שהביעו כוונתם להצביע בבחירות הקרובות לליכוד, 93% – כחול לבן, 100% – עבודה, 76% – ישראל ביתנו.

גורמים במפלגות החרדיות שנחשפו לסקר הגיבו בדאגה, זאת בצל החשש כי "השיח האנטי דתי שהשתלט על הציבוריות הישראלית עלול לגרום להתחזקות לפיד וליברמן ובסופו של דבר אף להקמת ממשלת אחדות לאומית".

הגורמים הסבירו כי "חלילה אם הליכוד יהיו במצב אחרי הבחירות של חוסר ברירה וחולשת המפלגות החרדיות, הרי שקיים סיכוי שתוקם ממשלה שכזו ואז כוחנו יוחלש באופי משמעותי. נכון שעם נתניהו הם לא רוצים לשבת אבל בליכוד מסוגלים להזיז את ביבי מה גם שדברים שאומרים לפני הבחירות לא מחייבים אחרי.

"החשש הגדול שתהיה רוח גבית לממשלת אחדות ללא החרדים ונתייצב כעניים בפתח", הסבירו  הגורמים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *