אבסורד: בצל משלוחי הנשק האמריקאי, שיא בייצוא הביטחוני של ישראל

המלחמה לא הפריעה לישראל לשבור פעם נוספת את תקרת הזכוכית ולציין שנה שלישית של שיאים בייצוא הביטחוני שהסתכם בשנה הקודמת בסכום של כ־49 מיליארד שקל

משרד הביטחון דיווח היום (שני) על שיא חדש בייצוא הביטחוני של מדינת ישראל. מנכ"ל משרד הביטחון אייל זמיר וראש אגף הייצוא הביטחוני 'סיבט', יאיר קולס, הגישו לשר הביטחון את דוח הייצוא הביטחוני לשנת הכספים הקודמת, במהלכה חתמו התעשיות הביטחוניות של ישראל על חוזים חדשים בהיקף של כ־49 מיליארד שקלים. מדובר בנתון הגבוה אי פעם ובשנה שלישית ברציפות בה נקבע שיא חדש בהיקף היצוא של מדינת ישראל.

במהלך השנה הצליחו התעשיות הביטחוניות לחתום על מאות חוזים משמעותיים ברחבי העולם, בהם גם מגה- עסקאות בהיקפים של מאות מיליוני דולרים כל אחת. חשוב לציין שברבעון הרביעי של השנה, לאחר פרוץ המלחמה, עברו התעשיות הביטחוניות למתכונת חירום, נרתמו באופן מלא למאמצי המלחמה ועברו לייצר סביב לשעון עבור צה"ל. אך עשו זאת במקביל להמשך הייצור עבור לקוחות זרים.

על־אף המלחמה, הסתכמה השנה הקודמת בשיא חדש והתאפיינה בעסקאות ייצוא משמעותיות. וההערכות הן כי הביקוש לסחורה הישראלית רק יילך ויגבר ככל שהמצב הגיאופליטי בעולם יחריף. חשוב לציין שבשנה הקודמת נרשם זינוק בהיקף ייצוא מערכות הגנה אווירית, שעמד בשנת 2023 על 36% מהיקף העסקאות, לעומת 19% בשנת 2022.

הנדבכים המשמעותיים ביצוא הביטחוני בשנת הכספים הקודמת היו מערכות הגנ"א, טילים ורקטות (36%); מכ"מ ומערכות לוחמה אלקטרונית (11%); אמצעי ירייה ושיגור (11%); כלי טיס מאוישים ואוויוניקה (9%); תחמושת וחימוש (8%); תצפית ואופטרוניקה (5%); כלי רכב ורק"מ (5%); מודיעין מידע וסייבר (4%); מל"טים ורחפנים (4%); מערכות תקשוב וקשר (4%); לוויינות וחלל (2%) ופלטפורמות ומערכות ימיות (1%).

מי מבצע רכש ביטחוני בישראל? מדינות אסיה והפסיפיק (48%); מדינות אירופה (35%); מדינות צפון אמריקה (9%); מדינות אמריקה הלטינית (4%); מדינות הסכמי אברהם (3%); ומדינות אפריקה (1%).

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *