מטריד: החרדים לא מודעים לסיכוני סייבר

הציבור החרדי בישראל מסתמן כטרף הקל ביותר למתקפות כופר וסחיטה ברשת המקוונת • על פי נתוני הלמ"ס, פחות מחמישית מהחרדים מודעים לסיכוני הסייבר שהם חשופים להם

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה היום נתונים חדשים מהסקר החברתי, אשר מתמקדים בתחושת הביטחון האישי, ומהם עולה כי הציבור החרדי הוא הציבור עם המודעות הנמוכה ביותר לסיכוני סייבר.

על פי נתוני הלמ"ס, בקרב יהודים חרדים אחוז החוששים להיפגע מעבירה מקוונת כתוצאה משימוש באינטרנט הוא הנמוך ביותר (18.7%), ואילו האחוז הגבוה ביותר הוא בקרב חילונים ( 33.1%).

הנתונים חלק מסקר כללי על תחושת הביטחון האיש, ממנו עולה בין היתר כי 80.4% מהישראלים חשים בטוחים ללכת לבד באזור המגורים בשעות החשכה.

בעוד החשש להיפגע מאלימות באזור המגורים יורד ככל שהאשכול החברתי-כלכלי של יישוב המגורים גבוה יותר, בסיכוני סייבר המגמה הפוכה – ככל שהאשכול החברתי-כלכלי של יישוב המגורים נמוך יותר, כך החשש להיפגע מעבירה מקוונת נמוך יותר. האחוז הגבוה ביותר (34.8%) נצפה ביישובים מאשכולות 10-9, ואילו האחוז הנמוך ביותר נצפה ביישובים מאשכולות 2-1 (20.7%) ו-4-3 (19.1%).

נשים אגב, חשות פחות בטוחות מהגברים הן בקרב אלו שנפגעו מעבירה והן בקרב אלו שלא נפגעו מעבירה בכל אחת מהקטגוריות של הביטחון האישי.

חוסר מודעות להונאות סייבר

נתוני הלמ"ס מתכתבים עם האווירה האופטימית שמאפיינת את המגזר החרדי והופכת את המגזר למרוצה ביותר במגוון מדדי איכות חיים המתפרסמים מעת לעת, וזאת למרות רמת החיים הירודה יחסית במשפחות ברוכות ילדים שהכנסתם נמוכה מהממוצע במשק.

אלא שהאופטימיות הזו עשויה גם לפגוע בבני המגזר החרדי. בהיעדר מודעות לסיכונים הללו ובשילוב האופטימיות כי אין מי שחורש רעתם, אבטחת הסייבר בבתים ובעסקים חרדיים לוקה בחסר משמעותי והחשיפה לסיכוני סייבר גבוהה שבעתיים.

חנוך הירשוביץ (צילום: באדיבות הירשוביץ 360)

חנוך הירשוביץ, מנכ"ל הירשוביץ 360, מסביר לאקטואליק את היקף התופעה: "כמנהל סיכונים אני מלווה משפחות ובעלי עסקים רבים מהמגזר החרדי ומחוצה לו. בעוד בציבור הכללי הביקוש לביטוח סייבר עולה ומתחזק מיום ליום, בציבור החרדי הביקוש לביטוח סייבר נותר סטטי. המבוטח החרדי נוטה לזלזל בסיכוני הסייבר שהוא חשוף לו, למרות שמדובר בסיכון שדורג כגבוה ביותר לשנים הקרובות. הדבר נובע מחוסר מודעות שעשוי לפגוע משמעותית בציבור החרדי".

ביטוח סייבר הינה פוליסת ביטוח המוצעת ללקוחות פרטיים ועסקיים והיא משפה את בעל הפוליסה על הפסדים שנגרמו לו או לצד שלישי מאירוע שבדרך כלל יוגדר כחדירה בלתי מורשית למערכות המידע של המבוטח.

בשנים האחרונות, עם עליית המודעות בדבר סיכוני הסייבר, הודיעו חברות הביטוח על השקת פוליסות לביטוח סייבר והמוצר הפך למוצר בסיסי בכל בית ועסק בישראל. עד לאזורים באשכול סוציו-אקונומי נמוך ולמגזר החרדי. "פוליסת ביטוח סייבר היא לא הפוליסה הקלאסית שאנו מכירים", אומר חנוך הירשוביץ ל'אקטואליק'. "לרוב חברות הביטוח מגבילות מאוד את הכיסוי, מאחר ובשונה מהמבוטחים הם מודעים לעוצמת הסיכון והסיכוי הגבוה שמקרה הביטוח יתרחש בפועל. במקרים רבים אנו נדרשים להשיג ללקוח ביטוח סייבר בינלאומי ייחודי שנתפר בהתאם למידותיו ולצרכיו".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *