א-ל-ו-ל: הלחן ש'שובר את הכלים' ומחבר את הלבבות!

המלחין ר' נח פלאי שעוסק בהכוונה וייעוץ לנוער מתמודד במסגרות שונות ובעל הטור הפופולרי 'לב אל הנשמה' בעיתון 'משפחה' – יוצא עם שיר מרגש לקראת ראש השנה – "כלים שבורים".

המלחין ר' נח פלאי שעוסק בהכוונה וייעוץ לנוער מתמודד במסגרות שונות ובעל הטור הפופולרי 'לב אל הנשמה' בעיתון 'משפחה' – יוצא עם שיר מרגש לקראת ראש השנה – "כלים שבורים".

במשך שנים הצטברו אצל פלאי עשרות שירים. חלקם ראו אור ובוצעו ע"י גדולי הזמר ('לבדו', 'לכו ונשובה', 'בין האולם ולמזבח', 'חזור בך' ועוד…) וחלקם נשארו במגירה וממתינים לתורם, ובימים אלו של אלול וטרום ראש השנה מגיש פלאי את "כלים שבורים", לחן מיוחד ועוצמתי אותו הוא גם מבצע בעצמו מתוך חיבור עמוק למילות השיר.

ר' נח מספר כי לפני שנתיים התפלל בראש השנה בישיבת 'מכון שלמה' ישיבה לבעלי תשובה צעירים אמריקאים שרק עושים את הצעדים הראשונים שלהם ועל השולחן לידו היה מונח ספרו של המהר"ל 'נתיב התשובה' ושם נתקל במילים היפהפיות הללו שלא הולחנו מעולם: 'אָמַר רַבִּי אֲלֶכְּסַנְדְּרִי הַהֶדְיוֹט הַזֶּה אִם מְשַׁמֵּשׁ הוּא בְּכֵלִים שְׁבוּרִים גְּנַאי הוּא לוֹ, אֲבָל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא כְּלֵי תַּשְׁמִישׁוֹ שְׁבוּרִים, שֶׁנֶּאֱמַר קָרוֹב ה' לְנִשְׁבְּרֵי לב' (מדרש רבה פרשת צו), המהר"ל מבאר שם שכאשר יש מום בבהמה היא נפסלת כי המום מעיד על סופה ועל פגם בגופה שהוא חומר מתכלה ששב לאדמה, אבל אצל היהודי כאשר רוחו נשברת מפני חטאו היא מתקדשת ועולה אל האלוקים כקרבן אהוב ונרצה והופכת להיות כלי התשמיש הקרוב של המלך. ובשונה מבני אדם אפילו אלו הפשוטים ביותר שגנאי עבורם להשתמש ב"כלים שבורים", אצל הקב"ה דווקא אותם לבבות "כלים שבורים" הם כלי תשמישו הקרובים והאהובים ביותר.

המקום והזמן גרמו למלחין ר' נח פלאי לשקוע במחשבות כשהדיבורים הגבוהים הללו הופכים אט אט למנגינה, ובימים אלו "כלים שבורים" מגיח לאור תחת הפקה מלוטשת של פיני פלאי כשעל העיבוד הופקד המעבד הוותיק שידיו רב לו בעולם המוזיקה ג'ף הורביץ.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *