גידול דרמטי של 25% בהיקף הגז הטבעי שמיוצא מישראל למצרים וירדן

שר האנרגיה אמר כי בכוונת משרדו לדחוף הקמת מתקן הנזלה צף כך שישראל תוכל לייצא ישירות לאירופה. סביר להניח שדבריו הלחיצו גורמים בכירים בקהיר

שר האנרגיה אלי כהן (הליכוד) אמר השבוע בוועדת קרן העושר כי הכנסות המדינה המצטברות מתמלוגי הגז חצו את ה־25 מיליארד שקלים, לאחר שבשנת הכספים הקודמת (2023) חצו לראשונה את קו ה־2 מיליארד בשנה.

על־אף שעל פי חוק מיועדים כספים אלה לדורות הבאים, קשה להתעלם מהשפעתם על החוסן הישראלי. נגיד בנק ישראל אמר הבוקר כי בבנק מעריכים שהוצאות המלחמה יגיעו בסופו של דבר לרבע טריליון שקל (250 מיליארד), סכום עצום וכמעט בלתי נתפס. העובדה שבקרן העושר הצטבר סכום ששקול לעשרה אחוזים מההוצאה הזאת, עשויה לאפשר גמישות בניהול המערכת הכלכלית של ישראל.

גם השר כהן התייחס להשלכות האסטרטגיות של קרן העושר ואמר: "משק הגז הטבעי של ישראל הוא מנוע כלכלי חשוב מאוד, שבראש ובראשונה מכניס תמלוגים למדינה, בשורה ממנה נהנים כלל אזרחי ישראל. הגידול הדרמטי בייצוא הגז הטבעי למצרים ולירדן מוכיח עד כמה משק הגז הטבעי הוא נכס אסטרטגי שמסייע לנו לחזק את מעמדנו ולהגדיל את היציבות האזורית. בקרוב נצא בסבב חמישי להענקת רישיונות לחיפושי גז טבעי במים הכלכליים של ישראל, ונפעל להבטיח את הצריכה של מדינת ישראל למספיק שנים קדימה".

כהן הוסיף פרט חשוב מאוד בעל השלכות משמעותיות על המצב הגיאופוליטי. כהן אמר כי "השוק הישראלי מוגבל בהיקף הצריכה שלו ואנחנו רוצים למצוא עוד אפיקים באמצעותם נוכל לייצא גז טבעי לא רק לשכנות שלנו, אלא גם לאירופה. אנחנו בוחנים לתת מכספי התמריצים להקמת מתקן הנזלה צף כך שמדינת ישראל תוכל לייצא גז טבעי ישירות לאירופה ולא רק דרך מצרים". סביר להניח שבקהיר נלחצו. שכן מצרים קונה מישראל גז זול מאוד, מנזילה אותו ומוכרת לאירופה בה הגז רק הולך ומתייקר. ייתכן שדבריו נאמרו בתיאום עם ראש הממשלה?

השר ואנשי המקצוע במשרדו הדגישו במהלך הסקירה כי בשנת 2023 הגיעה הפקת הגז הטבעי לשיא חדש שעומד על 24.7 BCM, מתוכם 13.1 BCM שסופקו למשק המקומי, גידול של 3.5% ביחס לשנה קודמת (2022). השאר – 11.6 BCM, יוצאו למצרים ולירדן. כאן כבר מדובר בגידול של 25% ביחס לשנה החולפת. שוב, אפשר לראות בגז נכס אסטרטגי שדוחה מלחמה עם "מדינות השלום" שלא חשודות על אהבת ישראל.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *