דיון מעניין בוועדת הכלכלה על זכויותיהם של זמרים ביצירות שהם מבצעים

הוועדה דנה היום בהשוואת זכויות המבצעים לזכויות היוצרים זאת במסגרת הצעת חוק של חבר הכנסת יוסף טייב שמבקשת להשוות בין שתי קבוצות האמנים הללו

ועדת הכלכלה דנה היום (שני) בהצעת החוק של חה"כ יוסף טייב (שס) שנועדה לתקן את חוק זכויות מבצעים ומשדרים כך שיעודכן בדומה לעדכון שנעשה בזכויות היוצרים.

טייב סובר כי לצד זכויותיהם של היוצרים, יש להגן גם על זכויותיהם של המבצעים. "האומנים הם גורם להצלחה מסחרית של תעשיית המוזיקה והגיע הזמן לעשות התאמות מתאימות בין זכויות היוצרים למבצעים. נחשפנו לתרומה האדירה של האומנים בקורונה ובמלחמה והם חלק אינטגרלי מחיזוק העורף, והחובה שלנו היא לדאוג שהאומנים יוכלו לקבל את מה שמגיע להם בדין ולא בחסד", אמר טייב.

נציג משרד המשפטים אמר בדיון כי צריך למצוא איזון בין כל הגורמים שתורמים ליצירה: מבצעים יוצרים ומפיקים "כי בלי שותפות של כל אלה, אין תקליטים ואין סרטים ולכן צריך למצוא איזונים". נציגה נוספת של משרד המשפטים הסבה את תשומת לב חברי הכנסת לכך שנדרשת שימת לב כדי לא להפוך את כל החומרים שנמצאים באינטרנט למוגנים.

עוד אמרה כי יש לבחון את ההשלכות הכלכליות של הרחבת תקופת הזכויות (שהחלה בתשמ"ה) לכל שנות קיום המדינה משום שהדבר עלול להטיל עול כלכלי משמעותי מאוד על עסקים קטנים דוגמת עסקים, מסעדות, מכוני כושר ומלונות שיידרשו לשלם עבור שימוש ביצירות שכיום לא מוגנות בזכויות. מחיר שיתגלגל בסופו של דבר לכיסו של הצרכן.

למעשה, מה שהציף את הצורך החוק היא תקופת הקורונה בה ישבו מבצעים רבים בבית ללא עבודה והכנסה. בעוד שהיוצרים קיבלו תגמולים תמורת השירים שהתנגנו ברדיו, המבצעים לא קיבלו אף לא פרוטה שחוקה. הבעיה המרכזית היא זו של הזמרים המבוגרים שכבר אינם יכולים לעמוד על במה ומטה לחמם נשבר לחלוטין שכן במקרים רבים אין להם כמעט הכנסה מכך שמשמיעים אותם שוב ושוב.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *