הרווח של פולין ממלחמת רוסיה -אוקראינה – ד"ר דרור מנור

הרווח של פולין מהמלחמה באוקראינה. תושביה והממשלה נרתמו לסייע לפליטים. המדינה שם קולטת אותם ומעניקה להם חינוך, סעד, עבודה ועוד. שתי המדינות ביחסים מצוינים ושתיהן מתעבות את רוסיה

ידוע לכל כי תושבי פולין נרתמו לסייע במלוא הכוח לפליטים האוקראינים הרבים שנאלצו לברוח ממולדתם בעקבות פלישתה של רוסיה למדינה לפני כחצי שנה. מתחילת הפלישה, פולין קלטה כשני מיליון פליטים אוקראינים. מדובר במספר גדול עבור מדינה עם 38 מיליון איש. למרות זאת, ממשלת פולין ובעלי עסקים פולנים רבים מעוניינים שכמה שיותר אוקראינים יישארו במדינה. זאת כיוון שהאוקראינים יועילו מאוד לכלכלה הפולנית המקרטעת. לפי הערכות של מומחים, אותם פליטים יכניסו לקופתה של פולין בטווח הארוך יותר מ- 650 מיליארד דולר. הסכום האדיר הזה יוכל לשפר במידה רבה את המצב הכלכלי הלא מזהיר של המדינה המזרח אירופאית.

היות והמלחמה נערכת במספר רב של אזורים באוקראינה, הפליטים שברחו לפולין מגיעים מאוכלוסייה מגוונת, ורבים מהם עבדו לפני הפלישה הרוסית במקצועות מבוקשים ויוקרתיים, כמו רופאים, רואי חשבון ומורים. על כן, ממשלת פולין ורבים מתושביה מעוניינים בקליטתם של אותם פליטים אוקראינים במדינה. הרשויות מעוניינות שהאוקראינים ייקלטו בעיירות ולא בערים הגדולות בפולין, שהן צפופות למדי. רק בשבועות הראשונים של מלחמת רוסיה-אוקראינה, אוכלוסיית עיר הבירה ורשה גדלה ב- 15 אחוז.

ממשלת פולין משקיעה כספים רבים בסיוע רחב ההיקף שהיא מעניקה לפליטים האוקראינים, בין אם זה במרפאות, מסעדות, הוסטלים ומשרדי רווחה המעניקים שירותים רבים לתושבים החדשים. הממשלה התחייבה לסייע לאוקראינים שהגיעו למדינה ביותר משלושה מיליארד דולר עד סוף שנת 2022. בנוסף, אזרחים פולנים רבים, ביניהם בעלי עסקים, השקיעו מכספם יותר משני מיליארד דולר לסיוע נדיב לאוקראינים בשלושת החודשים הראשונים של מלחמת רוסיה-אוקראינה. בינתיים, יותר ממיליון אוקראינים קיבלו מהרשויות מספרי ביטוח לאומי פולניים, אשר מעניקים להם גישה מהירה וקלה למערכת החינוך, לשירותי הבריאות ולהטבות סוציאליות.

ממשלת פולין מעוניינת מאוד שהאוקראינים ימצאו מקומות עבודה מסודרים במדינה. בחודש יולי השיקה הממשלה אתר בשפה האוקראינית לפליטים שמחפשים עבודה. האתר כולל מספר רב של הצעות עבודה; בתי-הספר מציעים לפליטים שיעורים בשפה הפולנית בחינם; סוכנויות לא ממשלתיות דואגות לספק מעונות יום על מנת שהורים לתינוקות ולילידים קטנים יוכלו לעבוד ללא הפרעה. לפי נתונים שפורסמו לאחרונה נראה כי פעילות נרחבת זו מניבה פירות, כיוון שכ- 385 אלף פליטים מצאו עבודה בפולין עד סוף חודש יולי.

התמיכה הפולנית הנרחבת בפליטים האוקראינים היא מפתיעה, היות והממשלה המקומית היא ימנית ונחשבת לכזאת שמתנגדת לקליטת מהגרים. במהלך משבר המהגרים מהמזרח התיכון וממערב הבלקן בשנת 2015 סירבה הממשלה הפולנית באופן מוחלט לקלוט מהגרים. היא אפילו בנתה חומה בגבול עם בלארוס כדי למנוע מעבר של פליטים שהגיעו ממדינות מזרח תיכוניות, כמו סוריה ועיראק.

חשוב להדגיש כי מתקיימים יחסים חמים בין פולין לאוקראינה עוד מהשנים שלפני הפלישה הרוסית, ושתי המדינות מתעבות את רוסיה ואת שלטונה הדיקטטורי. היחסים ביניהן כוננו מיד לאחר שאוקראינה קיבלה את עצמאותה מברית המועצות בתחילת שנות התשעים. לאחר סיפוח חצי האי קרים לרוסיה במרץ 2014, התיישבו אוקראינים רבים משם בפולין.

אין ספק כי פעילותה של פולין למען הפליטים האוקראינים היא חשובה ומבורכת. כמובן שמגיעה מילה טובה לאזרחים הפולנים שהפגינו אזרחות טובה וסייעו רבות לפליטים שנזקקו נואשות לעזרה. בעלי עסקים פולנים הוציאו מכיסם הון תועפות כדי להעניק את מיטב הסיוע לאוקראינים. הרי ממשלת פולין שכלכלתה אינה מזהירה, לא הייתה מסוגלת לעמוד בהוצאות העצומות הללו, ללא עזרה מגורמים פרטיים. היות ופליטים רבים מחזיקים במקצועות מבוקשים ויוקרתיים, הדבר יכול לקדם ולהועיל מאוד לחברה ולכלכלה של פולין. עם זאת, נראה כי ממשלת פולין מעוניינת לנצל את קליטתם של האוקראינים כדי להעשיר את קופת המדינה ולקדם אותה בתחומים שונים. הסיוע רחב ההיקף של הפולנים נראה מוזר במידת מה, היות והממשלה המקומית היא ימנית ונחשבת לכזאת שמתנגדת לקליטת מהגרים. כך היה במשבר המהגרים בשנת 2015. פולין לא הסכימה בשום פנים ואופן לקלוט פליטים מוסלמים ושחורים שהגיעו מהמזרח התיכון וממערב הבלקן, ממדינות כמו סוריה, עיראק ואפגניסטן. לעומת זאת, פולין הסכימה במהלך החודשים האחרונים לקלוט מספר רב של פליטים אוקראינים שרובם נוצרים ולבנים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *