פנסיה לעצמאים: כמה חייב עצמאי להפקיד לפנסיה?

‘אקטואליק’ ומיזם ‘כלכלה בנעלי בית’ עם המדריך המלא לעולם הפנסיוני, הפוסט העשרים ושניים בסדרה: כמה חייב עצמאי להפקיד לפנסיה?

החל משנת 2017 חייבים עצמאים להפקיד באופן עצמאי סכומי כסף לצורך חיסכון פנסיוני, וזאת על מנת לייצר לעצמם בסיס ליציבות כלכלית בגיל פרישה.

קופות גמל לעצמאים כוללות רכיב חיסכון לצורך קצבה לאחר הפרישה בלבד. ישנה אפשרות לבחור באפיק חיסכון פנסיוני המשלב גם ביטוח חיים למקרי נכות (אובדן כושר עבודה) או מוות, וליהנות מכיסוי ביטוחי דומה מזו הניתנת לציבור השכירים בישראל.

את ההפקדות לביטוח הפנסיוני יש להפקיד עד תום שנת המס שבשלה מופקדים התשלומים, בשיעורים כדלהלן:

  • עבור חלק מההכנסה שעד חצי מהשכר הממוצע במשק (כלומר עבור 71,220 ₪ הראשונים בשנת המס 2023) יש להפקיד 4.45% מההכנסה.
  • עבור יתרת ההכנסה ועד גובה השכר הממוצע במשק (כלומר עד 142,440 ₪ בשנת 2023) – יש להפקיד 12.55%.
  • עבור החלק של ההכנסה שמעל השכר הממוצע (כלומר על כל שקל מעל 142,440 ₪ בשנת 2023) – אין חובה להפקיד לביטוח פנסיוני. עצמאים המעוניינים להגדיל את החיסכון הפנסיוני שלהם, רשאים להפריש לביטוח הפנסיוני גם על חלק זה של השכר.

 

חישוב סכום ההפקדה המינימלי שהחוק מחייב את העצמאי להפקיד מתבצע לאחר ניכוי ההוצאות המוכרות ולפני ניכויים בגין הפקדות לקופות גמל ולקרנות השתלמות.

בהתאם לכך, עצמאי שהכנסתו השנתית היא 96,000 ₪ (בממוצע 8,000 ₪ לחודש) נדרש להפקיד בשנה זו 6,279.18 ₪ ואילו עצמאי שהכנסתו השנתית היא 180,000 ₪ (בממוצע 15,000 ₪ לחודש) חייב בהפקדת 12,107.4 ₪ לחיסכון הפנסיוני.

עצמאי שמועסק במקביל גם כשכיר במקום עבודה מסוים, צריך להפקיד בעצמו לביטוח הפנסיוני, רק אם הסכום שמופרש עבורו כשכיר (הפרשות המעסיק והפרשות העובד) נמוך מהסכום שעליו להפריש כעצמאי בגין הכנסותיו מהעסק, ועד לסכום זה.

בשבוע הבא: 

למה אסור להיצמד לסכומי המינימום שהחוק מחייב להפקיד?

פנסיה מוקדמת

הצטרפו לאלפים שכבר נהנים מהמיזם "כלכלה בנעלי בית"

  1. באתר אקטואליק – בקטגוריה המיוחדת
  2. בקבוצות וואטסאפ ייעודיות – הנה קישור לאחת מהן
  3. בערוץ הטלגרם החדש – הקליקו להצטרפות
  4. בתיבת הדוא"ל שלכם – נרשמים כאן

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *