הסכם לפי סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים

‘אקטואליק’ ומיזם ‘כלכלה בנעלי בית’ עם המדריך המלא לעולם הפנסיוני, הפוסט הארבעה עשר בסדרה: הסכם לפי סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים

סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים קובע שההפרשות החודשיות שמעסיק מפריש לקופת פיצויים הם במקום פיצויי הפיטורים וכי המעסיק פטור מהשלמת פיצויים בגין תוספות שכר במהלך תקופת העבודה.

מאחר והחוק מחייב להעניק לעובד במקרים הקבועים בחוק פיצויי פיטורים בגובה 8.33% משכר העובד, ומאחר והמעסיק כבר הפריש לעובד במסגרת ההפקדות החודשיות 6% משכרו לקופת הפיצויים, יהיה על המעסיק להעביר לעובד במקרים אלו פיצויי פיטורים רק בגובה 2.33% ממשכורתו האחרונה – כפול מספר חודשי העסקת העובד.

על מנת להימנע מאי-נעימות הכולל ויכוחים לגבי זכאות העובד לקבל פיצויי פיטורים, מומלץ לבחון הוספת סעיף ייעודי לכך בהסכם הקובע את תנאי העבודה, ולפיו המעסיק יפקיד לעובד את מלוא הפיצויים (8.33%) החל מיום העסקתו הראשון ויהיה זכאי ליהנות מהם בסיום תקופת העסקתו, גם אם התפטר מיוזמתו ולא פוטר על ידי המעסיק, ובתנאי שלא ביצע מעשים חמורים הקבועים בחוק.

היתרונות והחסרונות של הסכם לפי סעיף 14

1. העובד מבטיח לעצמו את קבלת הפיצויים גם במקרה התפטרות.

2. נמנע ויכוח מיותר בין העובד למעסיק שעשוי להתפתח לכדי עימות משפטי.

3. מבטיח את היציבות הפיננסית של עסקים קטנים ובינוניים (מאחר ולא נדרשים להוציא באופן חד פעמי סכומים גבוהים להשלמת פיצויי פיטורים).

4. במקרה שהעובד מקבל העלאה בשכר במהלך תקופת העסקתו, הפיצויים שמקבל לפי סעיף 14 נמוכים מאשר ללא הסכם לפי זה. 

לדוגמה: עובד השתכר 10,000 ₪ ב-5 השנים הראשונות לעבודתו. לאחר מכן הועלה שכרו ל-15,000 ₪. בעיקרון השכר שלפיו יחושבו פיצויי הפיטורים אמור להיות 15,000 ₪ (השכר האחרון והגבוה). למרות זאת, אם המעסיק הפריש מדי חודש 8.33% לקופת הפיצויים, והוחל בינו לבין העובד ההסדר לפי סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים, הוא מילא את חובו ולא יהיה חייב בתשלום פיצויים נוסף. המשמעות היא שעבור 5 השנים הראשונות שולמו בפועל פיצויי פיטורים לפי שכר של 10,000 ₪ ולא לפי שכר של 15,000 ₪.

בשבוע הבא:

נסביר למה מסוכן כל כך למשוך כספי פיצויים בסיום ההעסקה.

פנסיה מוקדמת

הצטרפו לאלפים שכבר נהנים מהמיזם "כלכלה בנעלי בית"

  1. באתר אקטואליק – בקטגוריה המיוחדת
  2. בקבוצות וואטסאפ ייעודיות – הנה קישור לאחת מהן
  3. בערוץ הטלגרם החדש – הקליקו להצטרפות
  4. בתיבת הדוא"ל שלכם – נרשמים כאן

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *