מימוש ירושה: צו ירושה או צו קיום צוואה כיצד לפעול?

מה הן הדרכים להוצאת צו ירושה או צו קיום צוואה, מה ההבדלים ביניהם, ומהי הדרך בה יש לפעול לשם מימוש הירושה? • המדריך המלא למימוש ירושה

עם פטירתו של אדם מבקשים היורשים הפוטנציאלים לממש את הירושה ולחלק את עיזבונו של הנפטר. לעיתים רבות נתקלים היורשים בקשיים פרוצדוראליים בדרך למימוש ירושה ושאלות רבות בנוגע להליך המתאים. במאמר זה נסקור את הדרכים להוצאת צו ירושה או צו קיום צוואה וההבדלים ביניהם, ומהי הדרך בה יש לפעול לשם מימוש הירושה.

אדם נפטר וקרוביו מבקשים לממש את הנכסים שהותיר אחריו. הצורך המיידי בהסדרת כל ענייני העיזבון עולה כאשר מבקשים למשל לסגור את חשבון הבנק של המנוח, או לשלם תשלומים שונים וחובות שנותרו לאחר הפטירה למכור את דירת המגורים ועוד. כדי שניתן יהיה לבצע פעולות בעיזבון יש להוציא צו ירושה או צו קיום צוואה, בהתאם לנסיבות העניין, אשר יצהיר מיהן יורשי המנוח וכיצד יתחלק רכושו.

ההבדלים בין צו ירושה לצו קיום צוואה

הכלל הוא כי עם פטירתו של אדם עזבונו עובר ליורשיו. כדי שניתן יהיה לממש את הירושה נדרש צו המצהיר מי הם יורשיו של המנוח על פי דין או על פי צוואה.

צו ירושה הינו צו הניתן על ידי רשם הירושה ומצהיר מיהם יורשי המנוח על פי דין. צו ירושה הוא הכלל ואילו צו קיום צוואה הינו חריג המשנה מסדרי הירושה על פי דין, כאשר בצוואה יכול המנוח לשנות את זהות היורשים.

כאשר הותיר המנוח צוואה יש לפנות בבקשה לצו קיום צוואה על מנת לתת לצוואה תוקף ולפעול על פיה.

איך מוציאים צו ירושה?

על מנת להוציא צו ירושה, יש להגיש בקשה מתאימה לרשם הירושה. את הבקשה ניתן להגיש במשרדי הרשם או באמצעות אתר האינטרנט של הרשם לענייני ירושה.

ניתן להוציא צו ירושה גם בבית הדין הרבני, וזאת במידה וכלל היורשים נתנו הסכמתם לכך.

לאחר הגשת הבקשה בצירוף כל המסמכים המתאימים יש להמתין עד להוצאת הצו, ועם קבלת צו הירושה ניתן לפעול על פיו ולפנות לכל הגורמים המחזיקים בנכסי העיזבון של המנוח.

בקשה לצו קיום צוואה

כאשר הנפטר הותיר אחריו צוואה, אין אפשרות להוציא  צו ירושה, אלא יש לפנות לרשם הירושה בבקשה למתן צו לקיום צוואה. את הבקשה ניתן להגיש לבד או באמצעות עורך דין צוואות וירושות ולעקוב אחרי מתן הצו.

צו קיום צוואה הינו צו הנותן תוקף לצוואה ולאחריו ניתן לפעול על פיה ולממש את נכסי העיזבון. את הבקשה לצו קיום צוואה יש להגיש בצירוף צוואה מקורית, וכן לשלוח הודעה לזוכים על פיה וגם ליורשי המנוח על פי  דין, ילדיו, ומי שהיה בחייו בן זוגו.

לאחר פרסום הגשת הבקשה ובמידה ולא יהיו התנגדויות לצוואה, ייתן הרשם צו לקיום הצוואה וניתן יהיה לפעול על פיה.

הסכם בין יורשים

היורשים על פי דין או זוכים על פי צוואה יכולים לשנות את אופן חלוקת העיזבון ביניהם או את שיעור חלקו של כל יורש בעיזבון. כך למשל במסגרת הסכם בין יורשים יכול יורש להסתלק מחלקו בירושה או לטובת יורש אחר, זאת במידה וטרם חולקו נכסי העיזבון בין היורשים.

הסכם בין יורשים לעיתים עדיף שכן הוא יכול לחסוך ליורשים מס שעלול להיווצר מאיזון הרכוש ביניהם, וכן למנוע סכסוכי ירושה בתוך המשפחה.

לסיכום ישנם מספר דרכים למימוש ירושה, אך ככל שכל היורשים מעורבים בתהליך ונתנו הסכמתם לדרך הפעולה, הדבר יכול למנוע סכסוכים עתידיים בתוך המשפחה.

*אין באמור לעיל להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי המשתנה ממקרה למקרה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *