מחליפים עבודה? חשבו מסלול מחדש: זה המחיר שתשלמו

‘אקטואליק’ ומיזם ‘כלכלה בנעלי בית’ עם המדריך המלא לעולם הפנסיוני, הפוסט השמונה עשר בסדרה: מי אמר שהחלפת עבודה נכונה עבורנו?

את הצ'ק ליסט לפרישה מעבודה קיבלתם מאיתנו נוכח שינוי סביבת התעסוקה בשנים האחרונות והבחירה של עובדים רבים "להתקדם" לתפקיד ו/או לשכר כדאי יותר. אך לעתים, דווקא המשרה שנראית עבורנו כדאית יותר – היא זו שכלל לא כדאית.

בבואנו להחליף עבודה, חשוב לקחת בחשבון את מכלול השיקולים הפיננסיים, ובכלל זה גם זכויות הנקבעות על בסיס הוותק בעבודה.

עובדים שכירים זכאים על פי חוק למגוון הגנות והטבות סוציאליות אשר נקבעות בהתאם לוותק העבודה. שווי חלק מהזכויות הללו עולה יחד עם הוותק במקום העבודה. בעת החלפת מקום העבודה כל הוותק הזה מתאפס, כאשר לעתים הנזק עולה על התועלות של תנאי ההעסקה החדשים.

ימי מחלה – בכל חודש נצברים לטובת העובד 1.5 ימי מחלה. צבירה זו נמשכת ולא מתאפסת לכל הפחות עד לצבירה של 90 ימי מחלה (ובמקרה של הסכם קיבוצי ייתכן שגם יותר מכך). 

צבירה זו מהווה עוגן משמעותי ליציבות הכלכלית של העובד במידה וחלילה לא יוכל לעבוד תקופה ממושכת בגין מחלה או אירוע רפואי מורכב. ככל שצברתם יותר ימי מחלה, עולה המחיר שתשלמו במקרה מחלה חלילה בשנים הראשונות להעסקתכם אצל המעסיק החדש.

דמי הבראה – עובד זכאי על פי חוק לדמי הבראה מהמעסיק. דמי הבראה ניתנים לעובד רק אם עובד אצל אותו המעסיק לפחות שנה, כאשר עם הוותק עולה קצובת ההבראה באופן משמעותי. 

עובד בשנה הראשונה יקבל מחצית מדמי ההבראה של עובד וותיק שהחל את עבודתו לפני עשרים שנה. למעשה, כבר בשנת העבודה השנייה מזנקים דמי ההבראה ב-20% ובשנה הרביעית בעוד כ-17%.

החלפת עבודה אם כן, גורמת לאובדן דמי הבראה של אלפי שקלים, בהתאם לוותק במקום העבודה הקודם.

חופשה שנתית – כל עובד זכאי לחופשה שנתית בתשלום. ימי החופשה נצברים מדי חודש בתלוש המשכורת, והצבירה עולה יחד עם הוותק במקום העבודה. עבור כל אחת מ-5 השנים הראשונות מגיעים 16 ימי חופשה; עבור השנה השישית 18 ימי חופשה; עבור השנה השביעית 21 ימי חופשה; ועבור השנה השמינית ואילך יום נוסף לכל שנת עבודה עד לחופשה של 28 יום.

משמעות הדבר שבכל שנות העבודה הראשונות במקום העבודה החדש מפסיד העובד אלפי שקלים בגין ימי חופשה שלא נצברו לטובתו, בעוד בעבודתו הקיימת כן היו נצברים לטובתו ימי אלה. 

כל זה בנוסף לאי-הוודאות באשר ליכולת להצליח להתברג במקום העבודה החדש. ככל ולא ישרוד העובד במקום עבודתו החדש שנה שלימה, הוא יאבד מגוון זכויות, כגון: משך תקופת הודעה מוקדמת לפיטורין, פיצויי פיטורין, איסור לפיטורי אישה בהיריון, איסור פגיעה בהיקף משרה או הכנסה של עובדת הרה, משך חל"ת לאחר לידה ואובדן הפקדות לפנסיה לעובד ללא קרן פנסיה פעילה.

לסיכום

עובד וותיק הבוחר להחליף עבודות עשוי לשלם מחיר יקר של עשרות אלפי שקלים בגין החלטתו זו. מדובר בהפסד שנגרר שנה אחרי שנה לאורך כל 5 השנים הבאות. 

על פי רוב, פערי השכר בין המעסיקים לא קרובים לכיסוי הפסד זה ולכן נכון יותר לנסות לשפר את תנאי העבודה ו/או השכר מול המעסיק הקיים. 

גם אם קיבלתם הצעה מפתה עם שדרוג מסוים לשכר החודשי, לעתים הצעד הנכון יהיה לסרב באלגנטיות להצעה זו.

בשבוע הבא:

נעסוק בשמירת וותק בקרן פנסיה במעבר עבודות.

פנסיה מוקדמת

הצטרפו לאלפים שכבר נהנים מהמיזם "כלכלה בנעלי בית"

  1. באתר אקטואליק – בקטגוריה המיוחדת
  2. בקבוצות וואטסאפ ייעודיות – הנה קישור לאחת מהן
  3. בערוץ הטלגרם החדש – הקליקו להצטרפות
  4. בתיבת הדוא"ל שלכם – נרשמים כאן

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *