חמש עובדות מעודדות שחשוב מאוד לדעת על המחלה הידועה בראש

יום המודעות הבינלאומי לסרטן הוא הזדמנות לדעת עוד על סרטן המוח, על מאפייניו הייחודיים ועל דרכי ההחלמה ממנו. ובכלל, לשים לב לסימנים חשודים ולעזור לחולים להחלים ממנו

בסוף השבוע יחול יום המודעות הבינלאומי לסרטן, להלן חמש עובדות על גידולי מוח לרגל יום המודעות.

גידולי מוח הם גידולים חריגים של תאים בתוך המוח. גידולים אלו יכולים להיות סרטניים (ממאירים) או לא סרטניים (שפירים). גידולי מוח ראשוניים, הם ממאירים ומקורם במוח עצמו, וגידולים משניים שהתפשטו מסרטן במקומות אחרים בגוף.

קצת מספרים: לפי ארגון הבריאות העולמי, גידולי מוח מהווים כ־2% מכלל סוגי הסרטן במבוגרים ו־1.9% מכלל מקרי הסרטן בילדוּת. שיעור החולים משתנה גיאוגרפית. שיעורים גבוהים יותר נצפו במדינות מפותחות.

כ־72% מכלל גידולי המוח הם שפירים וכ־28% מכלל הגידולים הם גידולים ממאירים. רוב גידולי המוח מתרחשים אצל נשים (59%) ומתגלים בממוצע בגיל ב-61. שיעור ההישרדות היחסי לחמש שנים עבור כל החולים עם גידולי מוח ראשוניים עומד על 76%. שיעורי ההישרדות משתנים לפי הגיל באבחון וסוג הגידול, ויורדים עד לחודשים ספורים לסוג הסרטן הממאיר ביותר – גליובלסטומה.

גליובלסטומה הוא סרטן המוח הראשוני הנפוץ והאגרסיבי ביותר. בארץ מאובחנים מדי שנה מאתיים חולים במחלה, ומאתיים חולים מתים כתוצאה מהמחלה מידי שנה. זמן ההישרדות הממוצע לאחר ניתוח בשילוב הקרנות וכימותרפיה (הטיפול המקובל עד כה) עומד על כ־70 שבועות בלבד.

אבחון גידול מוחי כולל בדרך כלל שילוב של בדיקות נוירולוגיות, בדיקות הדמיה כגון סריקות MRI ו־CT וביופסיה לניתוח רקמות. אפשרויות הטיפול תלויות כמובן בגודלו ומיקומו לאור בריאותו הכללית של המטופל. הן כוללות ניתוח הסרת הגידול, הקרנות וכימותרפיה, תרופות לטיפול ממוקד באים סרטניים או אימונותרפיה, הרותמת את המערכת החיסונית של הגוף לזהות ולתקוף תאים סרטניים.

לרגל יום המודעות, ד"ר עידו שטראוס, נוירוכירורג מומחה ומנהל המכון לנוירוכירורגיה תפקודית בבית הרפואה איכילוב, מציין חמש עובדות שלא ידעתם על גידולי מוח:

כאבי ראש הם לא תמיד הסימפטום העיקרי של גידול במוח

כאבי ראש יומיומיים שמחמירים עם הזמן יכולים להיות סימן לגידול במוח, אבל נדיר שכאבי ראש הם התסמין היחיד. סימני אזהרה נוספים כוללים התקפי פרכוס (אפילפסיה), בִּלבּוּל, שינויים באישיות, חולשה בצד אחד של הגוף, קושי בהליכה, הֲקָאָה, בעיות בדיבור, ראייה או שמיעה. ולכן אפשר שימצא גידול במוח בלי כאבי ראש בכלל.

טלפונים סלולריים, אינם גורמים לגידול מוח על פי מחקרים עדכנים

מספר המקרים המאובחנים מדי שנה של גידולי מוח ממאירים נותרה יציבה למדי בשנים האחרונות. זאת, למרות החשש שטלפונים סלולריים עלולים לגרום לגידולי מוח. גידולי מוח משפיעים על אנשים בכל הגילים כולל ילדים, אך הם נפוצים ביותר בקרב מבוגרים. גידולי המוח האגרסיביים ביותר – גליובלסטומות, נוטים להשפיע על אנשים בסביבות גיל 65. עם זאת, סוגים מסוימים של גידולי מוח, כמו גליומות בדרגה נמוכה, שכיחים יותר בגילי 30-40.

יותר אנשים שורדים היום גידולי מוח, בהשוואה ללפני כמה שנים בלבד

שיעורי ההישרדות לחמש שנים של חולים עם גידולים סרטניים שמקורם במוח השתפרו בשנים האחרונות. מחקרים מראים שטיפול של צוות מומחים יכול להאריך את ההישרדות ולשמור על איכות חיים עבור אנשים רבים עם גידולי מוח. גם טכניקות חדשות זעיר פולשניות, כדוגמת צריבה בלייזר תחת בקרת MRI באמצעות מערכת Visualase של חברת מדטרוניק שמאפשרות להגיע לגידול בדרכים שלא היו קיימות עד כה ולהמנע מקרניוטומיה (ניתוח מוח פתוח), מספקות את תוכנית הטיפול הטובה ביותר עבור המטופל. הצריבה בלייזר עדיפה במקרים ספציפיים של גידולים קטנים באזורים עמוקים של המוח בהם עצם הגישה לגידול כרוכה בסיכון לנזק נוירולוגי.

שיעורי ההישרדות של אנשים עם אותו סוג של גידול מוחי יכולים להשתנות

חולה המאובחן עם גליובלסטומה עשוי לחיות שנים רבות בעוד שחולה אחר עם אותה אבחנה עשוי לשרוד פחות מ־12 חודשים. גידולי מוח יכולים להתנהג בצורה כל כך שונה מכיוון שהם לא זהים מבחינה גנטית ומולקולרית, ומגיבים אחרת לטיפולים. לכן ניתן להתאים להם סוגי טיפולים שונים מותאמים אישית ולהרחיב את המנעד המוצע. הרחבה זו של אפשרויות חשובה במיוחד מכיוון שבהשוואה לסוגים אחרים של סרטן, גידולי מוח בדרך כלל עמידים יותר לכימותרפיה. מחסום הדם-מוח מגן על רקמות וכלי דם שהוא חלק ממערכת העצבים המרכזית. בדרך כלל, מחסום הדם-מוח מונע מחומרים רעילים להיכנס למוח. אבל במקרה של כימותרפיה, הוא מרחיק הרבה מהתרופות האלה מהמוח.

תמיכה עושה הבדל גדול עבור אנשים רבים עם גידולי מוח

טיפול בגידולי מוח סרטניים עשוי לכלול ניתוח, הקרנות וסוגים מסוימים של כימותרפיה. ולכן, טיפול תומך שכולל תמיכה רגשית, פיזית ואפילו כלכלית, הוא חלק קריטי בטיפול, כיוון שמטרתו להפחית את הלחץ הפיזי והרגשי של המטופל.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *