"פעם היו ממלאים באותו סכום שתי עגלות, היום יוצאים עם שתי שקיות"

דיון סוער בוועדת הכלכלה של הכנסת אודות יוקר המחייה. הוועדה הכינה לקריאה שנייה ושלישית את החוק שאוסר העלאת מחירים בעת מלחמה ומצבי חירום

ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה היום (שני) לישיבה מיוחדת שעסקה ביוקר המחיה בישראל. זאת על רקע גל עליות מחירי מוצרי המזון והצריכה. הוועדה החלה להכין לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה של יו"ר הוועדה, חה"כ דוד ביטן (הליכוד), שנועדה למנוע עליות מחירים בתקופת המלחמה ומצבי חירום נוספים.

בפתח הדיון הזכיר ביטן כי בתחילת המלחמה הציע הצעת חוק להקפאת המחירים, כדי שלא תהיה אפשרות להעלות מחיר באופן בלתי סביר בזמן מלחמה. "לא יכולנו להגיש באותו זמן הצעות חוק פרטיות, ולכן משרד הכלכלה הגיש תזכיר חוק, אולם בוועדת שרים לחקיקה, התנגדו משרדי האוצר והמשפטים להצעה משיקולים של פגיעה בתחרות, בלי להבין שבמצבי חירום צריך לשים בצד את התחרות. כשאפשר היה להגיש הצעות חוק פרטיות לקחנו את ההצעה הממשלתית, שיפרנו אותה, הוספנו עוד מצבי חירום ואישרנו בקריאה ראשונה", אמר.

חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה התייחסו בתחילת הישיבה ליוקר המחייה. חה"כ יבגני סובה (ישראל ביתנו) אמר ששר הכלכלה אמר בדיון בוועדת החוץ והביטחון שהמחירים לא עלו יותר מ־2-3 אחוז. הוא הוסיף כי שאל את השר אם יש מוצר אחד שהמחיר שלו לא עלה, ולא קיבל תשובה. לכן, הוסיף חה"כ סובה, "הדרך היחידה היא להגביר תחרות בשוק. שנה וחצי הממשלה לא עשתה שום דבר כדי להוביל להורדת מחירים. החוק הזה לא יפתור שום בעיה, רק תחרות ורגולציה על התחרות".

דברים דומים אמרו חברי כנסת נוספים, בעיקר מהאופוזיציה. מעניינים במיוחד דבריו של יאסר חוג'יראת (רע"ם) שהזכיר כי בתקופת המהפכה הצרפתית כשלא היה מה לאכול, אמרו לאנשים "תאכלו עוגות". לטענתו התחושה היא שזה מה שאומרים לאנשים גם כיום, וכי המשמעות של יוקר המחיה באה לידי ביטוי בעוד משפחות שידרדרו אל מתחת לקו העוני.

חה"כ אברהם בצלאל (שס) הצביע על הפיל שבחדר ואמר: "במחיר שפעם היית ממלא שתי עגלות, היום אתה יוצא עם שתי שקיות. הגיע הזמן להקפיא מחירים בזמן מלחמה". חה"כ סימון מושיאשוילי (שס) הוסיף שלדעתו לא יהיה מנוס מכך שהממשלה תתעמת ישירות מול אותן חברות ואותם יבואנים. לדבריו "בכל ממשלה ובכל כנסת יש תירוצים והם או ממוחזרים או חדשים, לא נסיים עם זה".

בסיכומו של דיון נראה שהחוק שהציע ביטן יקרום עור וגידים ויקבל שיניים בדמות קנסות (עיצומים כספיים) שעשויים להגיע לעשרות ומאות אלפי שקלים על חברות שיפרו את החוק.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *