מה מניע צרכנים ישראלים לקנות בגדים יד שניה?

לקראת 'יום בגדי יד שנייה העולמי' שיחול מחר: סקר ויצו מגלה כי שני שליש מהציבור תרם בעבר בגדים או כסף לחנויות יד שניה • חמישית מהציבור קנה בגדים בחנות יד שניה • החסם העיקרי לקניית בגד יד שנייה: שימוש קודם על ידי מישהו אחר • המוטיבציות העיקריות לקנייה: קרבה למיקום החנויות ומחירים אטרקטיביים

69% מהציבור מדווח כי תרם בעבר בגדים לחנויות יד שניה לעומת זאת 21% מהציבור הישראלי קנה בגדים בחנות יד שניה. כך עולה מסקר של ויצו שנועד לבחון את הרגלי הציבור בקניית בגדים בחנויות יד שניה, לקראת 'יום בגדי יד שנייה העולמי' שיחול השנה ביום שישי הקרוב ה 25.8.23. הסקר נערך על ידי מכון המחקר רושינק. מדובר בסקר אינטרנטי בקרב 501 משיבים; מדגם אקראי, ארצי ומייצג, של ישראלים דוברי עברית בגילאי 16 עד 64, המחוברים לאינטרנט. הסקר כלל ייצוג הולם לארבעה קהלים: כללי, חרדי, ערבי ודוברי רוסית.

'יום בגדי יד שנייה' נועד להעלות את המודעות לחשיבות מחזור הבגדים באמצעות פעילויות חברתיות כמו תרומת בגדים לעמותות , החלפת בגדים עם חברים וקרובי משפחה, קניית בגדים בחנויות יד שניה או מכירת בגדים לחנויות כאלה ועוד.

מהסקר עולה כי 28% מהנשים ציינו כי רכשו בגדים בחנות יד שנייה לעומת 13% בלבד מהגברים, 23% מהציבור היהודי ציין כי רכש בגדים בחנות יד שנייה לעומת 8% בלבד בקהל הערבי, בנוסף, 25% מהרווקות/רווקים ציינו כי רכשו ביגוד יד שנייה לעומת 17% מהנשואים/נשואות.

הסקר בדק את החסמים לקניית ביגוד יד שנייה ומצא כי החסם העיקרי העומד על 79% הינו שימוש קודם על ידי מישהו אחר, חסם נוסף שעמד על 33% היה שאין חנות יד שנייה בסביבת מגוריהם, ואילו 14% מהנשאלים ציינו שאיכות הבגדים מהווה חסם עבורם.

בקרב אלו שלא קנו ביגוד בחנויות יד שניה, 39% ציינו כי המוטיבציה העיקרית שעשויה לגרום להם לקנות היא נגישות החנויות בקרבת סביבתם, 36% ציינו ידיעה כי המחירים אטרקטיביים, 25% ציינו שחשוב להם לדעת שמרבית הרווחים נתרמים לעמותות שונות, ו 18% ציינו כי הידיעה שקניית בגד יד שנייה תעזור לשמור על כדור הארץ תגרום להם לרכוש בחנות יד שנייה.

בקרב אלה שקנו בעבר ביגוד בחנויות יד שניה, המוטיבציות העיקריות שעשויות לעודד קניה נוספת: 74% ציינו מחירים אטרקטיביים, 52% ציינו קרבה פיזית למיקומן של החנויות, 49% ציינו מציאת פריטים ייחודיים בחנויות, 40% ציינו כי יקנו בחנות יד שנייה אם ידעו שמרבית הרווחים נתרמים לעמותות שונות, ו 37% התייחסו לחשיבות השמירה על כדור הארץ.

ארגון ויצו, הארגון החברתי הגדול בישראל, מפעיל מאז 1950 את רשת חנויות יד השנייה – "הביגודית". זוהי רשת חברתית בפריסה ארצית על פני 45 חנויות מקריית שמונה ועד אילת, המופעלת בעזרתן של כ- 1,000 מתנדבות בסניפי ויצו. כל הכנסות הביגודית מיועדות לנשים, נערות וילדים הנמצאים במעגל האלימות והרווחה.

בחניות הביגודית של ויצו יחגגו את יום בגדי יד שנייה העולמי במהלך הימים הקרובים (24-25.8) בהפנינג מכירות עם סיילים, הטבות ייחודיות ומבצעי 1+1 .

לדברי יו"ר ויצו ישראל אורה כורזים, "ממצאי הסקר ממחישים עד כמה הציבור הרחב מודע לחשיבות תרומת בגדים וציוד לחנויות יד שנייה אך מצד שני חושש לרכוש בעצמו בשל חסמים הנובעים מחוסר מודעות לתהליך הסינון והמיון הקפדני שעוברים הפריטים הנתרמים לחנות יד שנייה בטרם הם מוצעים למכירה. אצלנו ניתן למצוא פריטים איכותיים במחירים חברתיים כאשר יתרת התרומות עוברות למחזור והכל כדי לגייס כספים נוספים לפעילות וכן כדי לשמור על איכות הסביבה וכדור הארץ.

כורזים מסבירה על הרשת: "רשת הביגודית של ויצו הינה רשת בגדי יד-שנייה הגדולה בישראל, הנותנת מענה לשילוב בין אופנה וסטיילינג לערכים של תרומה לחברה, שמירה על איכות הסביבה וכדור הארץ, קיימות ומחזור, וכל זאת תוך מתן מקום והזדמנות לגיל השלישי להתנדבות בעלת ערך ומשמעות חברתית רבה עבור החברה בישראל. כל הכנסות הביגודית מיועדות לסיוע לנשים, נערות וילדים יוצאי מעגל האלימות במשפחה. אנו מזמינים את כולם לבוא ולחגוג אתנו בסייל ובסטייל את יום בגדי יד שנייה העולמי."

התרומות המגיעות אל סניפי ויצו ממוינות בקפידה ע"י מתנדבות, התרומות הראויות עוברות למכירה בחנויות והבגדים הבלויים מועברים למחזור. המתנדבות עוברות הכשרות קבועות ומסודרות על מנת להעניק שירות מקצועי ואדיב לבאי הביגודיות.

ויצו מקפידה לנצל את כל התרומות עד תום למען המטרה החברתית החשובה ולמען שמירה על הסביבה.

בגדים, נעלים, אביזרים, כלי מטבח, משחקים וספרים המגיעים אל הביגודיות נבדקים בקפידה ואף עוברים "שיפוצים ככל הניתן" ומועברים לחנות למכירה ולשימוש חוזר.

מחירי הפריטים בביגודיות נעים בממוצע בין 10 ₪ ל 40 ₪. ישנם פריטים שנמכרים גם ב 5 ש"ח בקטגוריות מסוימות וישנם מותגי יוקרה שנמכרים בסכומים של עד 100 ש"ח.

חשוב להדגיש כי אנשים המופנים אל חנויות הביגודית מהרווחה זכאים לקבל פריטים ללא תשלום עבור כל אחד מבני המשפחה, ארבע פעמים בשנה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *