רואים שש-שש. היום חל יום המודעות הבינלאומי לעיוורון וללקות ראיה

520 בעלי תעודת עיוור הפכו לפליטים בארצם מאז פרצה המלחמה. בישראל חיים היום כ־24 אלף בעלי תעודת עיוור, חמישה אחוזים מהם הם ילדים עד גיל שמונה־עשרה

לרגל היום הבינלאומי למודעות ללקויי ראייה ועיוורון (Blind Day) שמצויין מידי שנה ב־6.6, מפרסם משרד הרווחה והביטחון החברתי את תמונת המצב העדכנית בתחום זה.

במהלך המלחמה פונו מהצפון והדרום 520 נושאי תעודת עיוור והפכו לפליטים בארצם. במהלך החודשים האחרונים פתח בית חינוך עיוורים (בשיתוף משרד הרווחה) את שעריו לאוכלוסייה הזאת ובמקום התארחו כ־50 פליטים עם מוגבלות בראייה.

על פי הנתונים, חיים כיום בישראל כ־24,086 בעלי תעודת עיוור. במהלך שנת  2023 הוכרו 1,962 אנשים כזכאים לתעודות עיוור. מאחר ורוב מחלות העיניים הגורמות לעיוורון הן מחלות שקשורות בגיל, התפלגות נושאי תעודת עיוור מלמדת כי 5% מנושאי התעודה הם ילדים עד גיל 18, בעוד ש־41% הם בגילאי העבודה (19-67) ואילו 54% מעל גיל 67.

המחלה הגורמת לעיוורון ולקות ראייה בשיער הגבוה ביותר היא ניוון המקולה – AMD. מדובר על מחלה שפוגעת במקולה שאחראית על הראייה החדה והטובה. המחלה פוגעת בתאים קולטי האור במרכז הרשתית ובכך פוגעת בראייה. בנוסף לכך, מחלת הגלאוקומה מהווה אף היא גורם משמעותי לעיוורון, על אף היותה מחלה שניתנת למניעה בעזרת בדיקות מעקב שגרתיות. כמו כן רטיניטיס פיגמנטוזה RP ומחלות גנטיות אף הם מהוות גורם משמעותי לעיוורון בישראל.

מינהל מוגבלויות במשרד הרווחה והביטחון החברתי אמון על הענקת תעודת עיוור לזכאים, על פי הקריטריונים שנקבעו. תעודת העיוור מזכה בשירותים ובזכויות במשרדי ממשלה שונים, ברשויות מקומיות ועוד. המינהל מספק לאנשים עם מוגבלות בראייה שירותים רבים ומגוונים ובכלל זה תחנות מידע, הדרכה לשימוש בטכנולוגיה מסייעת, כלבי נחייה, סיוע ברכישת עזרי שיקום ועוד.

בתקופת המלחמה סייע המינהל בעזרים שיקומיים לנושאי תעודת עיוור שפונו מבתיהם למקומות זמניים והיו זקוקים לעזרים במעונם החלופי וזאת על מנת למנוע את הידרדרות מצבם ושמירה על תפקוד עצמאי ככל הניתן. בנוסף, סיפק המינהל במהלך המלחמה מאות צמידים חכמים להנגשת התרעות פיקוד העורף לאנשים שמתקשים הן בשמיעה והן בראייה. עוד סיפק המינהל אמצעים דיגיטליים מונגשים כמו מחשבים וטאבלטים ושלל משחקים מונגשים להורה עיוור או לילד עיוור. אלה התווספו לעזרים נוספים שמסופקים לאורך כל השנה כמו עט דיגיטלי המסייע לזהות חפצים ועוד.

על אף זאת, השירות המרכזי והחיוני ביותר הוא הדרכה שיקומית. שירות זה מקנה כלים ומיומנות לתיפקוד עצמאי ובטיחותי ככל האפשר בכל תחומי החיים: בבית, בעבודה, בחברה ובמשפחה.

שר הרווחה יעקב מרגי, אמר: "משרד הרווחה והביטחון החברתי משקיע משאבים רבים על מנת להנגיש שירותים עבור אנשים עם מוגבלות ראייה. הקצנו עשרות מיליוני שקלים לפיתוח שירותים ועזרים לציבור העיוורים והתהליך נמשך כל הזמן. אנו פועלים ליישום של חוק שירותי רווחה לאנשים עם מוגבלות שכולל גם פיתוח שירותי קהילה לאנשים עם עיוורון וכבדי ראייה בקהילה. מדובר במהפכה שתשנה לטובה את החוויה של כבדי הראייה והעיוורים במרחב הציבורי ותאפשר להם נגישות לשירותים חדשים".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *