הרובל צונח והאזרחים הרוסים נשארו בלי מזומנים- ד"ר דרור מנור

בעקבות הסנקציות הקשות של העולם נגד רוסיה. שער הרובל בשפל רציני ביותר. הרבה אזרחים מוציאים מזומן מהכספומט במקום להשתמש בכרטיסי אשראי. המצב חמור מאוד ובלתי ברור מבחינת אזרחי רוסיה ולקרמלין נראה שלא אכפת מזה

ידוע לכל כי מצבה הפנימי של רוסיה היום הוא בכי רע: אלפי אזרחים רוסים שיצאו להפגין בארצם נגד המלחמה עם אוקראינה נעצרו במהלך הימים האחרונים, ביניהם אפילו ילדים קטנים. הסנקציות הקשות שנוקטות מדינות העולם, ובהן חברות גדולות וידועות, פוגעות קשות באזרחי רוסיה. הרובל מאבד מערכו עוד ועוד, ונוצר הרושם כי מכאן המצב הכלכלי רק יידרדר מיום ליום.

בעוד שצבא רוסיה מסלים עוד ועוד את הלחימה האינטנסיבית ברחבי אוקראינה, גילויי המחאה נגד המלחמה רק הולכים ומתגברים ברוסיה עצמה, ועמם מחריפים כמובן המהלכים האכזריים של הקרמלין, אשר מנסה בכל כוחו לדכא את המחאה ההולכת ומתגברת, ואף עושה כל מאמץ להסתיר את עצם קיומה של המחאה האזרחית במדינה הענקית.

מאז החלה המלחמה עם אוקראינה נעצרו בעשרות ערים ברוסיה אלפי אנשים שהעזו להפגין נגד המלחמה. מה שחמור במיוחד הוא שבין העצורים יש גם ילדים קטנים. גם אזרחים שקיימו הפגנות תמיכה שקטות מול שגרירות אוקראינה במוסקבה נעצרו במהרה על ידי הרשויות. רובם שוחררו על ידי המשטרה לאחר מספר שעות. המחאה של אזרחי רוסיה מתועדת פעמים רבות ברשתות החברתיות מה שמעורר את זעמם של אנשים רבים ברוסיה עצמה ובעולם כולו כלפי המשטר הקיים.

נראה כי שלטונות רוסיה לחוצים מאוד לנוכח המחאה ההולכת ומתגברת. התביעה הכללית במדינה הודיעה בימים האחרונים כי היא החליטה לבקש מבית המשפט לחסום לחלוטין את אתרי האינטרנט הפופולריים של כלי התקשורת הליברליים הידועים: תחנת הרדיו "אקו מוסקבה" וערוץ החדשות האינטרנטי "דוז'ד". שניהם ידועים בביקורת נוקבת כלפי משטרו של הנשיא ולדימיר פוטין. כמו כן, התביעה הכללית הודיעה לאחרונה כי היא פועלת במהירות לקדם נוהל קשוח שלפיו במהלך המלחמה באוקראינה כל אזרח רוסי שיעז לספק סיוע כלשהו למדינה זרה שמסכנת את ביטחונה של רוסיה עלול להיות מואשם בבגידה במדינה ולהישלח לבית-הכלא לתקופה ארוכה של עד עשרים שנות מאסר.

במקביל לגל המחאה ההולך ומתרחב ברחבי רוסיה, אנו עדים לכך שמצבם הכלכלי של האזרחים במדינה הולך ומידרדר מיום ליום בעקבות השורה הארוכה של הסנקציות הקשות שמדינות העולם הטילו על רוסיה וההתרסקות בשער הרובל, ששווה היום פחות מסנט אמריקאי אחד. המצב הכלכלי של האזרחים הרוסים הוא כל כך קשה עד שנוצר מצב שרבים מהם מוותרים על השימוש בכרטיסי אשראי מכל הסוגים, והם נוהרים בהמוניהם לכספומטים על מנת להצטייד בכמה שיותר מזומן. בנוסף, בחלק מהחנויות ישנם תורים ארוכים ממה שמקובל בדרך כלל.

אין ספק כי המצב הכלכלי החמור שנוצר בעקבות פלישתה של רוסיה לאוקראינה גורם לכך שהחיים ברוסיה הופכים לקשים וליקרים הרבה יותר, ונוכח הסנקציות הקשות שהוטלו על המדינה נראה שמדובר רק בהתחלה. האזרחים הרוסים עלולים לסבול מבעיות כלכליות קשות בתקופה הקרובה, ונראה כי הקרמלין אינו מתכוון ללכת לקראתם, ובטח שלא בקרוב. גל המחאה רק הולך ומתגבר ורק גורם לעוד יותר תסכול וזעם בקרב קברניטיה של רוסיה. צריך לקוות כי תיקבע הפסקת אש בין רוסיה לאוקראינה, אשר תוכל בסופו של דבר להקל מכל הבחינות הן על אזרחי רוסיה והן על אזרחי אוקראינה.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *