דרמה בעולם החסידות: האם חסידות גור תתפצל?

האם חסידות גור תתפלג? הרב שאול אלתר, מנהיג האופוזיציה בגור, הודיע במהלך החג על כוונתו לערוך מניין גדול לתפילות חג שמחת תורה לחסידיו בנפרד, וזה אחרי חודשים רבים של מתיחות בין הצדדים

האם חסידות גור תתפלג? הרב שאול אלתר, מנהיג האופוזיציה בגור, הודיע במהלך החג על כוונתו לערוך מניין גדול לתפילות חג שמחת תורה לחסידיו בנפרד, וזה אחרי חודשים רבים של מתיחות בין הצדדים. רבי שאול היה מקבל את 'כל הנערים', אך עתה נראה כי הוא מעדיף להתפלל בנפרד לאור פיצוץ השיחות בין הניצים.

המניין עצמו יתקיים בבית כנסת הרמ"א בירושלים, שם ישתתפו כמה מאות חסידים, בתוך החסידות ישנם מגעים בין יורשי העצר במטרה למנוע זליגה וסחף לכיוונו של ר' שאול, במקביל, אלפים צפויים לגדוש את מניין החסידות הגדול ברחוב רוממה בשכונת גאולה.


בעקבות כך הודיעו גבאי גור גבאי בתי הכנסת של גור להודיע בשבת הקרובה כי מי שיילך לשם "הרי הוא מנתק עצמו מעדת חסידי גור ברוחניות ובגשמיות"

גור היא החסידות הגדולה בישראל. כ5,000 משפחות נמנים על החסידות הגדולה שעתה נמצאת על פרשת דרכים. הערכה היא כי במניין הקרוב ישתתפו כמה מאות חסידים, המבחן הגדול יהיה בשנה הבאה בזמן אלול – אז מדברים בחסידות על "הפיכה של ממש".

בגור ישנם משפחות רבות שלא מוצאות את עצמם בתוך החסידות, חלקם נבלעו בתוך  הר האדם של הפרעצנס הגוראי, אחרים נהדפו בגין התקנות המחמירות של החסידות השמרנית, עתה ניצבת החסידות בפני הכרעה. עם זאת, חשוב לציין אלפי החסידים עדיין מתכוונים להישאר בחסידות, חלקם חוששים פן יבולע להם – גם כאלו שכבר חשבו לערוק קיבלו איומים.

במהלך החג, בעקבות כישלון השיחות , קיבלו גבאי בתי המדרש של החסידות נוסח מיוחד אותו הקריאו בכל ריכוזי החסידות, נגד החסידים שמתכוונים להשתתף במניינו של ראש ישיבת שפת אמת, בשמחת תורה.

בנוסח המיוחד נכתב כי "לאחר המאמצים שנעשו בכדי למנוע מלהגיע למצב זה, נאלצים להודיע, כי "היות ולדאבונינו ישנם אנשים ממורמרים שמחרחרים ריב ומנסים לגרור אחריהם את חלושי הדעת, במטרה לקעקע את יסודות הדת, לכן כל מי שמשתתף או מבקר, אפילו באופן חד פעמי בכל התאספות כגון תפילה או שיעור וכדומה, עליו לדעת כי הוא מנתק עצמו מציבור אנשי שלומינו, על כל המשתמע מכך".

עוד נכתב, כי "עלינו להתחזק בתורה ויראת שמים ולא להתעסק בנושא זה כלל, ולפעול בעניין אך ורק על פי הנחיות הוועדה".

בעבר, ראש ישיבת שפת אמת, הגאון רבי שאול אלתר לא הוזמן לשמחת נישואי נכד האדמו"ר מגור, בבית המדרש, וכן עלו טענות נוספות על קיפוח.

בניגוד, לבעלזא, ויז'נץ, סטאמר, נדבורנא, ועוד חסידויות שהתפצלו במהלך השנים, חסידות גור עד כה לא התפצלה, וזה הפעם הראשונה שנעשה ניסיון לפצל את החסידות הענקית בישראל.

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. ערב שמחת תורה לפני כ 160 שנה התקיים הפילוג הראשון בחצר חסידות גור כשהחידושי הרי"מ ז"ל פרש בהקפות של שמחת תורה מחסידות קוצק.

    ערב שמחת תורה לפני כ 160 שנה התקיים הפילוג הראשון בחצר חסידות גור כשהחידושי הרי"מ ז"ל פרש בהקפות של שמחת תורה מחסידות קוצק. ערב שמחת תורה לפני כ 160 שנה התקיים הפילוג הראשון בחצר חסידות גור כשהחידושי הרי"מ ז"ל פרש בהקפות של שמחת תורה מחסידות קוצק.

    משתמש אנונימי (לא מזוהה) |
    הגב