איראן: מצבו הרפואי הקשה של המנהיג העליון חמינאי – ד"ר דרור מנור

ייתכן מאוד כי בשל מצבו הרפואי המורכב של המנהיג העליון, מועצת המומחים תתכנס בקרוב כדי להחליט מי יהיה מחליפו

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי סובל מזה מספר שנים ממצב רפואי מורכב ובלתי יציב. הוא עבר מספר הליכים רפואיים במהלך השנים הללו, כולל ניתוח בערמונית. אולם בימים האחרונים נדמה כי חלה החמרה משמעותית במצבו של חמינאי. העיתון האמריקאי הניו יורק טיימס פרסם לאחרונה כי המנהיג האיראני עבר בשבוע שעבר ניתוח לטיפול בחסימת מעיים לאחר שחלה במחלה קשה ומורכבת. מצבו הוגדר אנוש, אך הוא השתפר בהמשך, והוא נמצא תחת השגחה צמודה של צוותים רפואיים. אחת הפגישות החשובות שבוטלו בעקבות מצבו הרפואי הייתה אמורה להתקיים עם הארגון שאמור להחליט על החלפתו.

 

חמינאי בן ה- 83 עבר את הניתוח המסובך במרפאה מיוחדת שהוקמה במתחם שבו ממוקם ביתו ומשרדו. המנהיג העליון של איראן סבל ממצב אנוש, כולל חום גבוה. אולם בהמשך מצבו התייצב, והוא נח היטב ומקבל טיפול רפואי צמוד לאורך כל היום. רופאיו של חמינאי היו מודאגים ממצבו, מכיוון שהוא היה חלש מאוד, והוא אפילו לא היה מסוגל לשבת על מיטתו שבמרפאה.

 

בעקבות ההידרדרות הקשה במצבו של חמינאי, לשכתו ביטלה את כל פגישותיו, כולל פגישה חשובה עם מועצת המומחים, אשר אמורה להחליט על החלפתו של המנהיג העליון. בעקבות המצב הבעייתי נפוצו שמועות סביב האפשרות שחמינאי נפטר. ייתכן שהן הופצו על ידי האופוזיציה האיראנית. יש לציין כי העם האיראני אינו נוהג להתייחס כלל למצבו הרפואי של המנהיג העליון, אשר עבר בשנת 2014 ניתוח ערמונית בבית-חולים בטהרן.

 

הדיווחים של אמצעי התקשורת השונים על ההידרדרות הקשה במצבו הרפואי של עלי חמינאי מגיעים בזמן שהנשיא איברהים ראיסי שוהה באוזבקיסטן ומשתתף בוועידת פסגה ביטחונית שמשתתפים בה בין היתר נשיא סין שי ג'ינפינג ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין. למרות הדיווחים הרבים, מסרה הנציגות האיראנית באו"ם לעיתון הניו יורק טיימס, כי היא אינה יכולה להתייחס לעניין הזה ללא קבלת אישור מההנהגה בטהרן.

 

למרות מצבו הרפואי הירוד, תועד המנהיג חמינאי ביום שבת, 17 בספטמבר, בטקס שהתקיים בטהרן לציון הארבעין, יום המציין את סיום ארבעים ימי האבל על מותו של האימאם חוסיין בן עלי, נכדו של הנביא מוחמד. במהלך טקס דתי זה קיבל חמינאי קבוצת מבקרים. מדובר בהופעה הפומבית הראשונה של המנהיג העליון זה יותר משבועיים, ולאחר הדיווחים ביומיים האחרונים כי מצבו הרפואי הידרדר.

 

אין ספק כי מצבו הרפואי של המנהיג העליון עלי חמינאי הוא בעייתי ביותר, ואין לדעת כמה זמן הוא עוד יצליח להישאר בחיים. מדי פעם צצות שמועות על פטירתו, בעיקר מטעם האופוזיציה האיראנית. העם האיראני אף פעם אינו יכול לדעת מה אמת ומה שקר בכל הקשור למצב בריאותו של המנהיג העליון. סביר להניח כי ההנהגה בטהרן תעשה כל מאמץ כדי שחמינאי יקבל את הטיפול הרפואי הטוב ביותר. כמובן שיהיה עליו לנוח היטב ולשמור על עצמו, תוך השגחה קרובה של צוותים רפואיים. הנשיא ראיסי ודאי מקבל דיווחים על מצבו של חמינאי במהלך השתתפותו בוועידת הפסגה באוזבקיסטן. ייתכן מאוד כי בשל מצבו הרפואי המורכב של המנהיג העליון, מועצת המומחים תתכנס בקרוב כדי להחליט מי יהיה מחליפו. קברניטיה של איראן יודעים היטב כי אין לדעת מתי חמינאי יסיים את חייו, ולכן יש לבצע את כל הצעדים הדרושים לפני שדבר זה יקרה.

 

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *