"אקרא לגפני לא לדון בבקשות האוצר עד למציאת פיתרון"

חברי הכנסת דורשים מהאוצר להאריך את חופשת הלידה ולסייע כלכלית לנשות המילואמניקים שבחזית

בדיון שקיימה היום (רביעי) ועדת הכלכלה של הכנסת יחד עם לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, דנו חברי הכנסת  בפיצוי וסיוע לבנות זוג של המגויסים למילואים ובאפשרות להארכת חופשת הלידה שלהן. כבר בפתח הישיבה הבהיר יו"ר הוועדה, חה"כ דוד ביטן (ליכוד) כי הוועדות מבקשות להאריך את תקופת תשלום דמי הלידה לנשות המילואימניקים ולנשות משרתי הקבע, כדי להקל עליהן את הנטל שנוצר עקב המלחמה.

חה"כ יצחק קרויזר (עצמה יהודית) אמר כי לא הגיוני שאישה שבן הזוג שלה במילואים תצטרך לחזור לעבודה אחרי תקופה כל־כך קצרה. חה"כ שרון ניר (ישראל ביתנו) הוסיפה כי נהוג לקרוא לתקופה שאחרי הלידה בשם "חופשה", אך לא מדובר בחופשה אלא בתקופת התארגנות שבמצב מלחמה הופכת להיות מורכבת הרבה יותר. חה"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) קראה לתת את הסיוע גם לנשות משרתי הקבע. וחה"כ לימור סון הר מלך (עצמה יהודית) אמרה שהארכת חופשת הלידה נועדה לסייע לנשים ויש לה השלכות על חוסנן הנפשי.

נציג הביטוח הלאומי שהשתתף בדיון אמר כי ישנן כיום כ־4,700 נשים של משרתי מילואים שנמצאות בתקופת לידה. הוא הוסיף שהארכת התשלום עבור תקופת הלידה ב־11 שבועות תעלה לקופת המדינה כ־130 מיליון שקל. לדבריו, כדי לבצע זאת יהיה צורך בתיקון חקיקה לחוק הביטוח הלאומי ושיפוי תקציבי ממשרד האוצר. ביטן ביקש לדעת אם התקציב יכול להגיע מתכנית הסיוע למילואימניקים שכבר הוכרזה ושעלותה נאמדת ב־9 מיליארד שקל. נציגת האוצר, גיל הכהן, השיבה כי במסגרת אותה תכנית כבר אושר מענק של 10,700 שקל לכל בת זוג שנמצאת בתקופת לידה. ביטן אמר שזה לא מספיק, וביקש מהאוצר ומהביטוח הלאומי להביא נתונים ותקצוב כך שניתן יהיה להאריך את תקופת הלידה לנשות המילואימניקים ומשרתי הקבע.  וכדי להבטיח שכך יהיה, אמר ביטן כי בכוונתו לפנות ליו"ר ועדת הכספים, חה"כ משה גפני ויבקש ממנו לא לדון בשום בקשה של משרד האוצר עד שלא ימצא פתרון.

בדיון השתתפו נשים רבות שסיפרו על הקשיים איתן הן מתמודדות. מיכל ברקאי ברודי סיפרה כי היא עצמאית ודמי הלידה שלה צריכים להיות מחושבים בהתאם להכנסה שלא התקבלה בעקבות המלחמה, ואין לכך מענה. רותי קרן סיפרה כי בן הזוג שלה רופא והיא אחות שעובדת במשמרות ולא יכולה להשאיר תינוק בן 4 חודשים לבד ולצאת למשמרת לילה. בהתייחס למקרים אלו ומקרים דומים, אמרה ראש תחום פרט של ענף תכנון כח אדם מילואים בצה"ל, סא"ל (במיל') שיר אבינועם, כי לקרן הסיוע של משרד הביטחון הגיעו כ־6,500 בקשות לסיוע עקב אבדן הכנסה של בנות זוג של משרתי המילואים. לדבריה, הקרן בודקת פרטנית את הבקשות ונותנת מענה גם לבנות זוג שלא חזרו לעבודה בשל הארכת חופשת לידה. היא הוסיפה כי ניתן מענה גם לסוגיות פרטניות חריגות שנופלות בין הכיסאות.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *