חוששים שהקבלן יפשוט רגל? זה הפתרון של משרד השיכון

שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, אישר: לראשונה חברת נאמנות תוכל לספק בטוחה לרוכשי דירות

משרד הבינוי והשיכון השיק השבוע פיילוט, במסגרתו חברות נאמנות תוכלנה להבטיח את כספי רוכשי הדירות, בנוסף לבטוחות חוק המכר המוכרות הכוללות; ערבות בנקאית, פוליסת ביטוח, שיעבוד הדירה במשכנתה לטובת הרוכש, הערת אזהרה ורישום הזכויות בקרקע על שם הרוכש.

בטוחה זו תיתכן כעת לראשונה במסגרת פיילוט, שבו ניתן אישור לחברת ח.מ. בונוס ערבויות בע"מ לשמש כחברת נאמנות, שלטובתה מוכר הדירות יוכל לשעבד את הקרקע, להבטחת החזרתם של כל הכספים ששילם הרוכש למוכר.

החברה נבחרה לאחר שעמדה בתנאי קול קורא שפורסם לציבור בו נקבעו תנאי מתן האישור במסגרת הפיילוט.

בהמשך צפוי המשרד לפרסם תנאים לאישור חברות נאמנות נוספות.

בשנים האחרונות, טיפל משרד הבינוי והשיכון, באמצעות ממונה חוק המכר, במקרים רבים בהם נמצא כי לאחר שניתנה לרוכשים בטוחה מסוג הערת אזהרה, בפרויקטי תמ"א 38/1 לחיזוק והוספה של דירות, היזם נקלע לקשיים כלכליים עד כדי פירוק החברה.

במקרים אלה לא ניתן היה להשלים את בניית הדירות או להחזיר לרוכש את כספו, ורוכשי דירות איבדו חלק מהכספים ששילמו בגין הדירה. מקרים רבים אלו היוו את הרקע לפיילוט.

עוד נציין כי המהלך הואץ לאחר פסק דין שהתקבל בעניינה של חברת "דרך התאנה" שנקלעה להליכי חדלות פירעון, ובו החליט בית המשפט להורות על ביטול חוזי המכר שנחתמו עם הרוכשים ועל ביטול הערות האזהרה שנרשמו לטובתם. כך, נמצאו הרוכשים בסיכון לאיבוד הכספים שכבר שולמו במסגרת חוזים אלו.

בחודש דצמבר 2020 אף פרסם ממונה חוק המכר במשרד, נייר עמדה שנועד ליידע את רוכשי הדירות בדבר הסיכונים הכרוכים בקבלת בטוחה מסוג הערת אזהרה בפרויקטים מסוג תמ"א 38/1.

אגף ההגנה על רוכשי הדירות במשרד הבינוי והשיכון עובד על הרחבת הפיילוט בקרוב לחברות נוספות.

יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון: "עם כניסתי למשרד הציג בפניי ממונה חוק המכר את הבעייתיות שבשיטת הערות האזהרה. אני שמח כי עבודת המטה המקצועית שנעשתה ותכליתה הגנה על רוכשי הדירות, הביאה לתחילתו של פיילוט זה. פיילוט שמביא לראשונה, לאחר כ-50 שנות חוק מכר, בטוחה חדשה שתתפוס את מקומה לצד הבטוחות הוותיקות, ותרחיב את הביטחון והנוחות בביצוע עסקאות אלו, במטרה לתת לרוכשי הדירות כלים נוספים להגן על כספם."

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *