השקעה שמשפיעה – מה עומד מאחורי השקעות האימפקט?

מהו מושג השקעות האימפקט, כיצד היא התפתחה וכיצד נמדד הפוטנציאל הכפול שלה – הפיננסי והחברתי, והשפעתה על נושאים שונים בישראל ובעולם? • מדריך מיוחד על השקעות אימפקט

אנו חיים בעולם מהיר שלעיתים קרובות אינו עוצר רגע כדי לחשוב לעומק על השלכות סביבתיות, חברתיות ובריאותיות, אך בעידן המודעות ההולכת וגוברת לאתגרים חברתיים וסביבתיים, השקעות אימפקט צצו ככלי רב עוצמה ליצירת שינוי חיובי תוך הפקת תשואות פיננסיות.

גישה חדשנית זו להשקעה מתעלה על פרדיגמות מסורתיות ממוקדות רווח, המבקשות לחולל שינוי משמעותי בעולם, כזה שיורגש שנים קדימה, אך גם יניב רווחים נאים.

הבנת השקעות אימפקט – מאמץ מכוון תכלית

השקעות אימפקט הן התחייבויות פיננסיות שנעשו מתוך כוונה לייצר השפעה מדידה ומיטיבה על החברה והסביבה, לצד תשואות כספיות. השקעות אלו מכוונות למגוון רחב של נושאים, כולל אך לא רק הפחתת עוני, אנרגיה נקייה, דיור בר השגה, חינוך ושירותי בריאות.

בניגוד להשקעות מסורתיות המתמקדות אך ורק במקסום רווחים, השקעות אימפקט מונחות להתמודד עם אתגרים חברתיים וסביבתיים דחופים תוך מתן רווחים כספיים למשקיעים.

הלידה והצמיחה של השקעות האימפקט

הרעיון של השקעות אימפקט החל להתגבש במחצית השנייה של המאה ה-20. בשנות ה-60, השקעות אחראיות חברתית (SRI) היוו את הגרעין ההתחלתי של השקעות האימפקט אותן אנו מכירים כיום. SRI התמקדה באי הכללת השקעות בתעשיות מעוררות התנגדות מוסרית, כגון טבק וכלי נשק. עם זאת, רק בשנות ה-2000 המושג "השקעות אימפקט" החל לבלוט.

מספר גורמים תרמו לפיתוח השקעות אימפקט והראשון הוא המודעות הגוברת לאתגרים עולמיים, לרבות שינויי אקלים, עוני ואי שוויון, אלו דחפו את המשקיעים לחפש פתרונות באמצעות ההשקעות שלהם.

גם התקדמות הטכנולוגית הקלה על מעקב ומדידת ההשפעה החברתית והסביבתית של השקעות, תוך הגברת השקיפות והאחריות וגם דור חדש של משקיעים, במיוחד בני דור המילניום, דרש אפשרויות השקעה יותר חברתיות וברות-קיימא.

מדידת הפוטנציאל הכפול

אחד ההיבטים המהותיים של השקעות אימפקט הוא מדידת האפקטיביות שלה בהשגת יעדים פיננסיים וחברתיים כאחד. השקעות האימפקט מוערכות באמצעות מסגרת ששוקלת לא רק את הביצועים הפיננסיים שלהן אלא גם את ההשפעה החברתית שלהן. הערכה זו מאפשרת למשקיעים להבטיח שההשקעות שלהם תואמות את הערכים והיעדים שלהם.

השקעת אימפקט מכירה בכך שפתרון בעיות חברתיות אינו באחריותן הבלעדית של ממשלות ועמותות. ההון הפרטי ממלא תפקיד מרכזי בהתמודדות עם אתגרים אלה על ידי מינוף גישות מבוססות שוק כדי להניע שינוי חיובי. גישה זו מעצימה את המשקיעים לתרום באופן פעיל לעולם טוב יותר, תוך שהם עדיין נהנים מתשואות פיננסיות תחרותיות בשל קרן אימפקט מכוונת מטרה ומחושבת היטב.

השקעות אימפקט בישראל – תנועה צומחת

בישראל השקעות אימפקט הולכות וצוברות תאוצה בשנים האחרונות. למרות שהשוק אינו בוגר כמו בכמה שווקים מערביים, הוא מתפתח במהירות. השקעות האימפקט בישראל מקיפות מגזרים מגוונים, לרבות טכנולוגיה, בריאות ומיזמים חברתיים.

השקעות ההשפעה בישראל החלו להתגבש לפני קצת למעלה מעשור, תופעה חדשה יחסית זו התרחשה בשילוב של כמה גורמים, כולל עניין גובר ביזמות חברתית, יוזמות ממשלתיות והופעת קרנות השקעה ממוקדות השפעה.

אם אתם שוקלים השקעות אימפקט חברתי בישראל, יש לזכור כמה נקודות מפתח: ישראל מציעה מגוון של הזדמנויות להשקעת אימפקט במגזרים כגון חדשנות בתחום הבריאות, טכנולוגיה נקייה וחינוך. כדאי לדעת גם שיש יותר ויותר קרנות וארגונים המוקדשים למטרות חברתיות וסביבתיות וגם ממשלת ישראל הציגה מדיניות ותמריצים לעידוד השקעות מסוג זה, מה שהופך אותן ליעד אטרקטיבי עבור משקיעים בעלי מודעות חברתית.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *