בני ברק למען בעלי מוגבלויות: זה הצעד שעשתה

שוות בין שווים: אסתי, אפרת ואודליה הן חלק מקבוצת נערות עם מוגבלות קוגנטיבית שעברו הכשרה ייעודית והן משתלבות כסייעות בגני הילדים של עיריית בני ברק

לצלילי השמחה שבקעו השבוע מתוך הגן הבני ברקי, נוסף תו שמיני גבוה יותר של אהבה פשוטה וקבלת האחר.

הייתה זו אסתי, נערה מיוחדת שמבקרת בגן מידי שבוע והפכה כבר מזמן לחלק טבעי מצוות הגננות. אסתי העבירה שעה של הפעלה מוזיקלית וחווייתית במיוחד.

ואסתי אינה היחידה. בכל שבוע יוצאות חיהל'ה, אפרת, אודליה וחברות נוספות לשילוב בגני ילדות בעיר. למשך שעתיים שבועיות הן מניחות את המגבלות בצד, את החריגות ולא נותנות לקשיי התקשורת והשפה למנוע להשתלב בעבודה מעשית בגני ילדים.

התמונה המרגשת הפכה למציאות חיה אודות למיזם מיוחד אותה רקמו יחד ארגון 'אהל שרה' עם מחלקת גני הילדים העירוניים בניהול הרב יוסף סטל סגן מנהל אגף החינוך הקדם יסודי ומנהל מחלקת גני ילדים העירוניים. במסגרת התכנית שקיבלה את הכותרת 'יוצרים עתיד', בשיתוף עם עמותת אוולין יוצאות בכל שבוע נערות עם צרכים מיוחדים לסיוע בגני ילדים עירוניים בבני ברק.

לתוכנית המיוחדת קדמה הכנה מדוקדקת של צוות סמינר 'מעלות רבקה' הפועל בבית הספר 'גשרים' של אהל שרה בראשות ראש המוסדות הרב אברהם גינזבורג. "במסגרת תכנית הלימודים בסמינר, הנערות משתתפות בקורסי הכשרה, ביניהם מסלול לסייעות לגיל הרך המשלב לימודי תאוריה לצד עבודה מעשית", מספרת הגב' יהודית שטיינמץ מנהלת בית הספר 'גשרים'.

בשלב התיאורטי, רוכשות הבנות כלים ומיומנויות לאינטראקציה מתאימה עם הגיל הרך, תוך שימוש בשפה נכונה והבנת סיטואציות חברתיות. בשלב המעשי יוצאות הנערות אחת לשבוע לגני ילדים בבני ברק, מסייעות לגננות בתפעול הטכני של הגן ואחת לתקופה עורכות הפעלת 'ריתמוסיקה' חוויתית לילדות יחד עם אביזרים מקוריים אותם יצרו בעצמן.

"המיזם גורר אחריו פידבקים חמים שאנחנו מקבלים הן מהצוות בגנים והן מצד ההורים", ממשיכה לשתף מנהלת 'גשרים'. "שעת השילוב בגן מעניקה לתלמידות שלנו סיפוק עצום ומשמעות, ותורמת רבות לביטחון והערך העצמי. גם מעבר השני של ספסלי הגן מקבלות הילדות שיעור לחיים של קבלת האחר והשונה בטבעיות וללא כל חשש".

הרב יוסף סטל סגן מנהל אגף החינוך הקדם יסודי ומנהל מחלקת גני ילדים העירוניים, מביע סיפוק מהצלחת שיתוף הפעולה המיוחד עם 'אהל שרה'. לדבריו: "ישנה חשיבות גדולה, להקנות לילדים – כבר בגיל הרך – את ההבנה שכל אדם נברא בצלם אלוקים ולכן צריך להסתכל על כל אדם ועל כל ילד באופן שווה. בזכות מיזם 'יוצרים עתיד', ילדי הגנים של עיריית בני ברק לומדים להתייחס לאישיות של מי שעומד מולם ולא לשפוט על פי מראה חיצוני. התגובות שאנחנו מקבלים מכל כיוון, מעידות על חשיבות הפרויקט והצלחתו. גם הצוות, גם ההורים ואפילו הילדים, מחכים כבר למפגש הבא ומספרים לנו עד כמה הוא תורם ומועיל גם לשעות שאחרי הפעילות המשלבת ואפילו בשעות שאחרי הלימודים".

לדברי מלכה וינברג מנהלת ארגון אהל שרה: "מיזם 'יוצרים עתיד' מצטרף לתנופת השילוב שפועלת בגאון בכל מוסדות הארגון. שילובם של ילדים, נערים ונערות עם צרכים מיוחדים בקרב חברת השווים מעלה את המודעות לאנשים עם מוגבלות, מפתח שיח בריא בקהילה ויוצר חברה הטרוגנית ומתוקנת שנותנת הזדמנות שווה לכל גווני קשת האוכלוסייה".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *