מי אחראי לתיקון הביוב בבניין משותף?

מי צריך לטפל במערכת הביוב ולפתור את התקלה? האם רק מי שסובל מהתקלה צריך לתקן אותה? מתי האחריות מוטלת על כל דיירי הבניין ומתי האחריות לטיפול בבעיה היא בכלל של העירייה? • המרכז לשירותי ביובית עם מדריך מיוחד

מערכת הביוב היא אחת מהתשתיות החשובות בבנייה המודרנית וכל תקלה עלולה להוביל לבעיות שנעות בין ריחות לא נעימים, דרך סתימות ועד להצפות ביוב. העניין הופך למורכב יותר כאשר התקלה מתרחשת בבניין משותף ואז עולה השאלה מי צריך לטפל במערכת הביוב ולפתור את התקלה? האם רק מי שסובל מהתקלה צריך לתקן אותה? מתי האחריות מוטלת על כל דיירי הבניין ומתי האחריות לטיפול בבעיה היא בכלל של העירייה? לפניכם המדריך שנכתב בשיתוף "המרכז לשירותי ביובית" שיעשה לכם סדר בבלגן.

בעיות ביוב נפוצות בבניינים משותפים

בעיות ביוב הן עניין שכיח בכל מערכת ביוב ובכלל זה גם בבניינים משותפים, רק שכאן עולה השאלה מי צריך לטפל בהן לאור ריבוי המשתמשים במערכת. לפני שנענה על השאלה הזאת, בואו ונבין תחילה אילו בעיות ותקלות יכולות להתרחש במערכת הביוב המשותפת של הבניין.

כמו במבנים אחרים, יש תקלות שיכולות להתרחש גם בבניין משותף ובכלל זה ריחות לא נעימים שיוצאים מהביוב, סתימות נקודתיות של אסלה או כיור ואפילו שורשים בביוב.

כמו כן, יש תקלות שיהיו אופייניות בדרך כלל רק לבניינים משותפים ולא למבנים אחרים ובכלל זה תקלות מורכבות כמו הצפות ביוב בקומות נמוכות של המבנה. מעבר לכך יש לציין שלאור ריבוי המשתמשים במערכת וכמות גבוהה של שפכים שזורמים במערכת, לתקלות בביוב בבניין משותף יש פוטנציאל נזק גדול יותר ביחס למבנים קטנים כמו בתים פרטיים.

מי אחראי על תיקון בעיות ביוב בבניין משותף?

יש שלושה גורמים שאחראים על פתרון בעיות הביוב בבניינים משותפים, כשתחום האחריות של כל אחד מהגורמים נקבע לפי מהות התקלה ובעיקר מהמיקום שלה.

אחריות אישית

יש תקלות ביוב שהפתרון שלהן הוא באחריות בעל הדירה הספציפית שבו התרחשה התקלה. לדוגמה, סתימה נקודתית בכיור מטבח באחת הדירות או סתימה במקלחת, יהיו בדרך כלל באחריות בעל הדירה עצמו ובתנאי שהסתימה אינה בקו הראשי של הבניין.

תקלה בדירה אחת יכולה להיות מורגשת דווקא בדירה אחרת, כשאחת הדוגמאות הנפוצות היא נזילת ביוב מצנרת של דירה אחת אל דירה אחרת וגם אז הטיפול והאחריות יהיו של בעל הדירה שאצלו התגלתה הנזילה.

בתקלות מעין אלה בעלי הדירה הם שיהיו אחראים על התיקון כל עוד לא מדובר בצנרת ראשית של הבניין.

אחריות קולקטיבית של דיירי הבניין

בניגוד לבתים פרטיים, בבניינים משותפים יש תקלות שהאחריות לפתרונן נמצאת בידי כל דיירי הבניין. הדוגמה הטובה ביותר למקרה כזה היא סתימה בצנרת ביוב ראשית. במצבים כאלה התקלה יכולה להתבטא בדרכים שונות ובכלל זה הצפת ביוב בחצר הבניין המשותף או הצפה בדירה אחת או מספר דירות בודדות.

זה המקום להתעכב מעט על אפשרות זו שמעלה את מרבית התהיות בנוגע לאחריות על הטיפול בתקלת הביוב ובניגוד למה שנכתב בפסקה הקודמת, כאן אנו עוסקים במצב שמערכת הביוב הראשית נסתמת אך מי שיסבול הם בעיקר הדיירים שמתגוררים בסמוך לסתימה. לדוגמה, אם בבניין בן 5 קומות קיימת סתימה בצנרת הראשית במיקום שבין קומה ראשונה לשנייה, הדיירים בקומה השנייה יהיו הסובלים העיקריים מהבעיה כשבמקרים קיצוניים יכולה להיות בביתם הצפת ביוב.

במצבים כאלה כל דיירי הבניין שמשתמשים בקו הביוב שנסתם צריכים לשאת בעלויות לרבות אלה שמתגוררים בקומה הראשונה ואלה שנמצאים בקומה האחרונה. הצנרת הראשית היא רכוש משותף שנמצא באחריות כלל הדיירים שעושים בה שימוש ולא ממש משנה אם רק דייר אחד או יותר סובלים מהתקלה.

אחריות העירייה

יש גם תרחישים שבהם האחריות על טיפול בתקלת ביוב מוטלת על הרשות המקומית ובניגוד למה שמקובל לחשוב, הצפת הביוב או הסתימה אינה חייבת להיות ברחוב כדי שהעירייה תצטרך לטפל בה על חשבונה. הדוגמה הטובה ביותר לכך היא במצב של סתימת ביוב בצנרת הראשית שמתחברת אל הקו העירוני. בסיטואציות כאלה הצפת הביוב תהיה אומנם מבריכת הביוב שנמצאת בחצר הבניין המשותף אך הטיפול צריך יהיה להיעשות על ידי העירייה.

כלל אצבע שיכול לענות על השאלה מי צריך לתקן את הביוב במצבים כאלה הוא המיקום של הצפת הביוב. אם הבריכה האחרונה לפני החיבור לקו העירוני מוצפת, אזי הטיפול צריך להיעשות על ידי ביובית של העירייה בעוד שאם הבריכה האחרונה אינה מוצפת, האחריות לטיפול תהיה של דיירי הבניין.

איך פותרים בעיות ביוב בבניינים משותפים?

פתרון בעיות ביוב בבניינים משותפים תלוי בסוג התקלה והמיקום שלה. כל עוד זאת תקלה מקומית של דירה ספציפית, התיקון יתבצע על ידי אינסטלטור (למעט מקרים של תקלות פשוטות שניתן לפתור באופן עצמאי) בעוד שפתיחת סתימות בקו ביוב ראשי תתבצע באמצעות משאית ביובית שתשטוף את הקו בלחץ מים גבוה.

כמובן שיש אמצעים נוספים לטיפול בבעיות ובכלל זה סתימות קשות, שורשים שחדרו לביוב וכיוצא בזה ואז יהיה צורך בהזמנת קבלן ביוב עם אמצעים מתאימים לרבות מערכות צילום ביוב ומיפוי ואף רובוטים מיוחדים שנועדו לתיקון צנרת.

לסיכום: בעיות ביוב יכולות להיות מאוד לא נחות ובמצבים קיצוניים הן יכולות לגרום לנזקים משמעותיים ולכן יש לטפל בהן באופן מידי ועל כן חשובה התחשבות מצד הדיירים והבנה מי אחראי על התיקון בכל מצב נתון.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *