בנק ישראל: השקל הדיגיטלי לא דומה למטבעות הקריפטו ובוודאי לא לביטקוין

בנק ישראל ממשיך לשווק את השקל "הדיגיטלי" והפעם היה זה תורו של המשנה לנגיד שהציג אותו כחלק מהגברת התחרות בענף התשלומים

המשנה לנגיד בנק ישראל, אנדרו אביר, נשא דברים אודות השקל הדיגיטלי בכנס "המנועים של האקוסיסטם הישראלי" של העיתון הכלכלי 'גלובס', ואמר:

"ראשית נזכיר – מהו שקל דיגיטלי? שקל דיגיטלי הוא התחייבות של בנק ישראל כלפי הציבור –  ובמובן הזה הוא דומה לכסף המזומן שהחזקתו אינה כרוכה בסיכון אשראי. זאת, בשונה מפיקדון בבנק או ארנק תשלומים, שכרוך בסיכון שהוא אמנם קטן, אבל לא אפסי. מצד שני, השקל הדיגיטלי הוא…. דיגיטלי, ובכך הוא דומה במובן מסוים לכסף שאנחנו מחזיקים בחשבון הבנק.

"חשוב לחדד שלמרות השם, השקל הדיגיטלי שונה מאוד מכל מיני מוצרים שבשנים האחרונות זכו לכינוי "מטבעות דיגיטליים". כולם ידעו מי עומד מאחורי השקל הדיגיטלי ומי לוקח עליו אחריות –  זה יהיה הבנק המרכזי, אותו בנק ישראל שעומד מאחורי המזומן שכולנו מכירים וסומכים עליו. הבדל מרכזי נוסף, הוא שבניגוד לביטקוין ודומיו, שהשווי שלהם יכול לנוע באחוזים שלמים ולפעמים אפילו בעשרות אחוזים בכמה ימים –  שקל הוא תמיד שקל. שקל דיגיטלי תמיד יהיה שווה לשקל מזומן שתמיד שווה לשקל בחשבון הבנק.

"כוח הקנייה של השקל הדיגיטלי תמיד יישמר כי לאורך זמן בנק ישראל שומר על יעד האינפלציה – ובמידת הצורך, בנחישות, כפי שעשינו בשנתיים האחרונות כשהאינפלציה עלתה כלפי מעלה. ככל שנתקדם לשלב ההנפקה של השקל הדיגיטלי הוא יחזיר את הכסף שבנק ישראל מנפיק לכל תחומי החיים שלנו. בשנים האחרונות, הכלכלה הפכה יותר ויותר דיגיטלית, ויש הרבה סוגי עסקאות שפשוט לא ניתן לשלם עליהן במזומן שמנפיק בנק ישראל לדוגמה, עסקאות בחנויות דיגיטליות. המזומן של בנק ישראל שיחק תפקיד בתחרות בין אמצעי התשלום השונים, אבל התפקיד שלו הלך ונשחק בגלל הנחיתות הטכנולוגית שלו. השקל הדיגיטלי יאפשר לנו לשלם בכסף של בנק ישראל בכל מקום, ובכל עסקה שנבחר. כך בנק ישראל יוכל לחזור ולהבטיח שהתחרות בין אמצעי התשלום השונים תגבר".

בקרב לקוחות רבים עולה השאלה כיצד יהיה ניתן לשמור את פרטיות בעידן הדיגיטלי. בנק ישראל עדיין לא נתן (ואולי אף אינו יכול לתת) תשובה מניחה את הדעת לשאלת הפרטיות בשימוש במטבע הדיגיטלי. לכאורה נראה שגם הבנק המרכזי ובוודאי משרדי הממשלה ובראשם האוצר, רוצים לעשות הכל כדי "לקלף" את מעטה הפרטיות שעדיין נותר לאזרח הפרטי באמצעות השימוש המועט שעוד נותר במזומן.

אגב, המשנה הבהיר בתום דבריו כי "בנק ישראל עדיין לא קיבל החלטה לגבי הנפקה אפשרית של השקל הדיגיטלי. פרויקט השקל הדיגיטלי הוא 'תכנית פעולה'. בשלב הזה, תפקידו הוא לאפשר לנו להיות מוכנים להנפיק אותו אם וכאשר נמצא שהדבר נכון ונחוץ. המסר שלי אליכם היום הוא שנושא התחרות במערכת הפיננסית, והאופן בו הטכנולוגיה תוכל לתמוך בה, הוא נדבך מרכזי בחשיבה שלנו על העיצוב של השקל הדיגיטלי".

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. מסנדלים את הכסף של כולם

    לא להתפתות להשתמש בשטויות
    אין ידיד נאמן מהכסף המזומן
    שליטה מוחלטת בהוצאות , ולא להתפתות לפזר תשלומים ותשלומים, יש כסף?? קונה מה שרוצה
    אין כסף? חוסך!!

    מזומני |
    הגב