בעקבות הקורונה: ייתכן שמגיע לכם תגמולים מיוחדים

התקנות החדשות של המוסד לביטוח לאומי, מעניקות תגמולים מיוחדים לחולי פיברומיאלגיה

בדיוק לפני כשנה, ב-1 במארס 2022, הכניס המוסד לביטוח לאומי (המל"ל) לספר התקנות שלו סעיף המתייחס לפיברומיאלגיה ומאפשר ללוקים בתסמונת לקבל אחוזי נכות כללית בשיעור שבין 10 ל-40 אחוז על פי קריטריונים מסוימים.

פיברומיאלגיה (בשמה העברי "דאבת השרירים") היא תסמונת המתאפיינת בכאב מפושט במערכת השרירים, שאינו נגרם על ידי דלקת במפרקים. מדובר במחלה שכיחה ביותר הפוגעת, על פי ההערכות, ב-4-3 אחוזים מהאוכלוסייה.

נוסף על כאבים עזים ותחושות של שריפה, הלוקים בתסמונת סובלים מהפרעות שינה משמעותיות, קשיים בהירדמות ויקיצות מרובות, וכתוצאה מכך סובלים מעייפות כרונית במשך כל שעות היממה. כמו כן הם סובלים מתסמינים קוגניטיביים, מכאבים או התכווצויות בבטן התחתונה ומפגיעה במצב הנפשי.

הגורם לפיברומיאלגיה אינו ידוע עדיין, אך חוקרים רבים קושרים את התסמונת לגורמים סביבתיים, הכוללים דחק, טראומה וזיהומים מסוימים. נכון להיום, אין תרופה או טיפול ספציפי לפיברומיאלגיה, ורבים מהלוקים בה משתמשים בקנאביס רפואי ובמשככי כאבים חזקים.

לדברי עו"ד שירי אלון, העוסקת במיצוי זכויות מול המוסד לביטוח לאומי, לתקנה החדשה השלכות מרחיקות לכת עבור רבים, שלקו בנגיף הקורונה וכביכול החלימו, אך נותרו עם תסמינים קשים ובלתי הפיכים, המוכרים בשם 'פוסט קורונה מתמשכת' או 'לונג קוביד', כשפיברומיאלגיה היא אחת מהם.

עו"ד אלון מוסיפה, כי חלק מהחולים, שנדבקו בקורונה במהלך עבודתם, ובעקבות כך לקו בפיברומיאלגיה – הוכרו על ידי המל"ל כנפגעי עבודה. לדבריה, נקבעו לאותם מבוטחים אחוזי נכות משמעותיים, שזיכו אותם במענקים כספיים חד פעמיים ובגמלות חודשיות מכובדות, כשהסכומים מגיעים, במקרים מסוימים, למאות אלפי שקלים במצטבר.

כך, למשל, ארע לעובד בכיר במפעל ממשלתי בצפון הארץ, שנחשף במהלך עבודתו לחולה קורונה מאומת, נדבק בנגיף ופיתח מחלה קשה, שהותירה בו מגבלות ונכויות משמעותיות.

עו"ד אלון הגישה בשמו של הבכיר תביעה למל"ל, שבה נטען כי בעקבות המחלה, הוא החל לסבול מתסמיני פוסט קורונה קשים, הכוללים, בין היתר, פיברומיאלגיה, מחלת ריאות חסימתית, פגיעה קוגניטיבית, ירידה בזיכרון, שינויים במצבי הרוח, קשיים בביצוע פעולות יומיומיות פשוטות וחולשה כללית.

תביעת הבכיר התקבלה, הוא הוכר כנפגע עבודה, וועדה רפואית של המל"ל קבעה לו תחילה 40 אחוזי נכות זמנית למשך תקופה ממושכת. בהמשך נקבעו לו אחוזי נכות צמיתה, המזכים אותו בגמלה קבועה מדי חודש בחודשו. לדברי עו"ד אלון, עד כה קיבל הבכיר תגמולים בסך מאות אלפי שקלים.

עו"ד אלון: "ההכרה של המל"ל בפיברומיאלגיה כפגיעה בעבודה, היא צעד מתבקש, שיש בו כדי לסייע למספר רב של סובלים מפיברומיאלגיה לקבל את אחוזי הנכות המגיעים להם בשל סבלם המתמשך. הכרה זו מאפשרת להם לזכות בגמלות חודשיות מכובדות".

עו"ד אלון מסבירה, כי התקנות החדשות מיועדות למי שנדבק בקורונה במהלך עבודתו ולאחר מכן לקה בפיברומיאלגיה, ומטופל, בין היתר, על ידי ראומטולוג, פסיכיאטר או פסיכולוג. לדבריה, יש צורך להוכיח קשר סיבתי בין ההידבקות בקורונה למקום העבודה, כך שניתן יהיה להגיש תביעה להכרה במחלה כפגיעה בעבודה. לדברי עו"ד אלון, אם הנכות תוכר כפגיעה בעבודה, עשוי התובע לקבל אחוזי נכות בשיעור של 10 אחוזים ומעלה.

עוד מדגישה עו"ד אלון, כי לא תמיד התפרצות הפיברומיאלגיה קשורה בהכרח לעבודה. לדבריה, פיברומיאלגיה יכולה להתפרץ גם עקב תאונת דרכים, נפילה, אונס או כל טראומה אחרת. הלוקים בתסמונות, ללא כל קשר לעבודתם, עשויים גם הם לקבל הכרה מהמל"ל על פי הקריטריונים המורכבים של נכות כללית, ולזכות בתגמולים ראויים.

"סוכם שמדובר על התפתחות פיברומיאלגיה על רקע תסמונת פוסט טראומה. לציין שבירור קרדיאלי הסתיים והבדיקות תקינות. עדיין נמצא במעקב ובמחקר. מסקנות: הוועדה קובעת כי בגין פיברומיאלגיה נכותו בשיעור 10% לפי 35(1) מיום 1/1/2022"

לדברי עוה"ד קראוס ואלון, אלה קביעות חשובות, שיש להן לא רק משמעות כלכלית, אלא גם משמעות ערכית ומוסרית רבה.

"המל"ל בצעד גדול ומעודד בחר הפעם שלא להיאבק בציבור שמזלו לא שפר עליו, וקיבל את טענותינו כי המחלות הכרוניות הקשות שבהן לקו מרשינו, התעוררו, בסבירות רבה ביותר, מההידבקות בנגיף הקורונה", מסכמים עוה"ד קראוס ואלון.

עו"ד שירי אלון (צילום: אלעד ניסים)

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *