בשורה להתחדשות העירונית: תוכנית תמ"א 38 לא תבוטל

בניגוד לתחזיות כי הממשלה לא תמשיך את תוכנית תמ"א 38, רעידות האדמה שפקדו את האזור הובילו להחלטה על הארכת התוכנית לפחות עד 2026 • גוברת הביקורת כי התוכנית לא מעודדת יזמים לחזק מבנים בפריפריה

ועדת הכספים של הכנסת אישרה לקריאה שניה ושלישית את הארכת הטבות המס לתמ״א 38 עד מאי 2026. זאת, בניגוד לתחזיות כי התוכנית לא תוארך שוב. ההחלטה הושפעה בין היתר מהצורך המשמעותי לחיזוק מבנים לאחר רעידות האדמה המשמעותיות שפקדו לאחרונה את האזור.

למרות ההחלטה כאמור, בענף הנדל"ן גוברת הביקורת על אי קיומה של תוכנית המיטיבה עם תושבי הפריפריה. הביקורת נעוצה בעובדה כי תמ"א 38 מיטיבה עם יזמי נדל"ן רק באזורי הביקוש ואילו בפריפריה אין להם כדאיות כלכלית מספקת בקידום תוכניות תמ"א 38.

משמעות הדבר שבערים רבות אשר על קו השבר הסורי-אפריקאי ונמצאות בסיכון גבוה לפגיעה משמעותית לא מקודמים מספיק מיזמים של תמ"א 38.

חוק מיסוי מקרקעין בשילוב עם חוק מס ערך מוסף, מקנים הטבות מס ליזמים ולבעלי דירות המתקשרים ביניהם בפרויקטים לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה בהתאם להוראות תמ"א 38. על רקע השינויים בחוק התמ"א, תם מועד ההטבות ב-31 בדצמבר 2021.

הצעת חוק שהובאה בפני ועדת כספים אשתקד, כללה את הארכת הטבות המס. בתחילה מועד ההארכה בחוק המוצע נקבע עד ל-31 בדצמבר 2022. במהלך תהליך החקיקה עברה החלטה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה לאוקטובר 2023, כאשר במקביל ישנו סעיף שמאפשר לוועדה מקומית להאריך את התמ"א עד 18 במאי 2026, בעקבות כך, הובאה החלטת ממשלה המבקשת להאריך את ההטבות הקיימות עד דצמבר 2023. במהלך הדיון היום, קרא יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני כי תקבע הארכה של ההטבות במסגרת החוק עד למאי 2026, זאת בהקבלה לאפשרות של הוועדה המקומית להאריך את התמ"א. הוועדה אישרה את החוק בנוסח כך.

קודם להצבעה, יועמ"ש הוועדה, עו"ד שלומית ארליך הציגה את סטטוס החקיקה: "דנו בהצעה בכנסת ה-24, לאחר שאושרה בוועדה לקריאה שנייה ושלישית, היא הונחה על שולחן המליאה ב-4 ביולי 2022, אך לא הספיקה המליאה להצביע עליה לפני שהכנסת פוזרה, לכן היא מגיעה אלינו כעת, כאשר הממשלה ביקשה להחיל עליה דין רציפות, והיא מגיעה להכנה לקריאה שנייה ושלישית שוב".

לשאלת חברי הכנסת לגבי מספר המבנים הדורשים הליך חיזוק ואינם עמידים בפני רעידות אדמה, השיבה עינת גנון, מנהלת אגף התחדשות עירונית במשרד הבינוי והשיכון, כי בישראל נבנו עד 1980 כ-80 אלף מבנים עם אומדן של 800 אלף יחידות דיור, כאשר הוגשו בקשות לחיזוק לעניין כ-100 אלף מתוכם, כאשר לגבי מחצית מהבקשות כבר ניתנו אישורי בנייה, וכי "בודדים מהם בפריפריה".

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני סיכם את הדיון: "חברי הוועדה מבקשים כי המועד של הטבות במס של חיזוק המבנים בסופו של דבר ימשך עד 18 במאי 2026, ולא לעשות את זה מקוטע לשנה או עשרה חודשים. אנחנו בתקופה בה יש חשיבות עליונה לחזק את המבנים. אנחנו מביעים מורת רוח מכך שהתוכניות האלה לא באות לידי מימוש בפריפריה, במקומות שמועדים לסיכון. אנחנו קוראים לממשלה לעשות פעולות אקטיביות של חיזוק המבנים באזורים אלה. זה נראה לא הגיוני שאנחנו ממקדים את הסיוע במרכז הארץ שם יש כדאיות כלכלית, לעומת מקומות אחרים בפריפריה שגם צריכים את החיזוק, ושם עדיין אין התנעה של הפעילות הזו".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *