בתום דיון סוער: אושרה במליאה מנגנונים לשמר את קיום הרוטציה

אושר בקריאה ראשונה: קביעת מנגנונים במטרה לשמר את הפריטטיות בעבודת הממשלה ולהבטיח את קיום הרוטציה

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק-יסוד: הממשלה. 62 חברי כנסת הצביעו בעד הצעת החוק, 55 חברי כנסת התנגדו. ההצעה תועבר לוועדה המסדרת לצורך הכרעה בשאלה באיזו ועדה תוכן הצעת החוק לקריאה שניה ושלישית.

מוצע להחיל את מנגנון ההצבעה הפריטטי שקבעה הממשלה לגבי מליאת הממשלה גם בוועדות השרים השונות. עוד מוצע לקבוע כי במשרד ראש הממשלה בעת כינון ממשלה ניתן יהיה למנות שני סגני שרים. בנוסף, מוצע לקבוע כי חילופים בין ראש הממשלה וראש הממשלה החלופי ייערכו גם אם הוחלט על התפזרות הכנסת לפני גמר כהונתה, ובעד חוק ההתפזרות בקריאה השלישית הצביעו שני חברי כנסת מהסיעות ששריהן מזוהים כבעלי זיקה לראש הממשלה במועד השבעת ממשלת החילופים; או במידה ולא נתקבל חוק תקציב עד תום התקופה המיועדת לכך לפי חוק-יסוד: הכנסת.

מוצע גם כי במידה והפסיקה ממשלת חילופים לכהן, לא יוכלו ראש הממשלה וראש הממשלה החלופי לעמוד בראש ממשלה אחרת שזכתה באמון אותה הכנסת או להיות חברים בה.

בדברי ההסבר נכתב: "ממשלת חילופים היא ממשלה שבה מכהנים לסירוגין חבר הכנסת שהרכיב אותה וחבר הכנסת נוסף. ביצוע החילופים הוא יסוד משמעותי בממשלה כזאת, מבחינה ציבורית ופוליטית. שני חברי הכנסת האמורים מושבעים מראש לתפקידיהם, ומועד החילופים אף הוא נקבע ומוצהר מראש בעת השבעת הממשלה, וזאת כדי להבטיח שההחלפה תיעשה בלא צורך בקבלת אמון הכנסת ובלא תלות ברצונו של ראש הממשלה המכהן ראשון לקיים את ההסכמה להחלפה. כדי להבטיח כי ביצוע החילופים לא יסוכל בדרך של תמיכת חברי הכנסת, שהם חברי סיעות ששריהן היו מזוהים עם ראש הממשלה שכיהן ראשון, בהצעת חוק להתפזרות הכנסת, מוצע לקבוע מנגנון המבטיח כי במקרה כזה יתבצעו חילופים בין ראש הממשלה לבין ראש הממשלה החלופי."

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *