דיון סוער בכנסת על המזבח שבנה יהושע בהר עיבל שבשומרון

ערבים ציירו את דגל הטרור על אבני המזבח שנבנה לפני יותר מ־3,000 שנה. יו"ר מוא"ז שומרון: דרושה אכיפה ביד ברזל

אמש (שני) קיימה וועדת המשנה של ועדת חוץ וביטחון לענייני יהודה ושומרון דיון דחוף על ניסיונות ההשתלטות של הרשות הערבית על האתר ההיסטורי "מזבח יהושע", שנשאר כשריד יחיד לתקופת ההתנחלות וכניסת עם ישראל לארץ הקודש לאחר ארבעים שנה במדבר.

יושב ראש הוועדה, חה"כ צבי סוכות (הציונות הדתית) יזם את הדיון בעקבות ההימנעות של רשויות האכיפה לאכוף את החוק במקום ולאחר שנודע לו כי נוסף על כל ניסיונות ההשתלטות, בשבוע האחרון ריססו פורעים גרפיטי של דגל רשות הטרור, על אבני המזבח בנות 3,000 השנה.

בדיון השתתף גם יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון שדרש מהממשלה לא להזניח אתרים ארכיאולוגים בשעת מלחמה מה שלדבריו עלול להפוך לבכייה לדורות. דגן אמר: "מזבח יהושע בן נון, הוא המקום בו הפכנו לעם, אתר ארכיאולוגי בעל משמעות אדירה, אולי האדירה ביותר שיש בארץ ישראל. חשיבות השמירה עליו היא ערך עליון לא רק לנו כיהודים, אלא לכל שוחר ציוויליזציה, בשנים האחרונות יש בהר עיבל מגמה ברורה מצד הרשות הערבית לנסות להרוס ולמחוק את האתר הזה. וזה משתלב במגמה הקבועה שלהם לנסות למחוק את אתרי המורשת של העם היהודי ביהודה ושומרון, ברור לכולם למה".

דגן הוסיף עוד ואמר: "הברבריות שלהם לא באה לידי ביטוי רק ברצח אנשים. זה גם בא לידי ביטוי בניסיון להרוס אתרי מורשת בסגנון דאעש. רואים את זה בקבר יוסף, בתל ארומה, בשומרון העתיקה וגם כאן במזבח יהושע בן נון בהר עיבל. צריך אכיפה, וצריך מדיניות ברורה גם של הממשלה. וגם, צריך פה יד ברזל באכיפה, ואני מצפה ודורש מהממשלה לתקן במעשים: לגדר את המזבח, להכריז עליו כגן לאומי, למרות שהוא בשטח B. מדינת ישראל לא עושה טובה לאף אחד. היא מחויבת לכך והיא חתומה על אין ספור אמנות בינלאומיות שמחייבות אותה לשמור על נכסי ארכיאולוגיה ואין נכס ארכיאולוגי חשוב כמו הנכס בהר עיבל".

חה"כ סוכות דיווח מהשטח בפתיחת הדיון: "לקראת הדיון נסעתי אתמול להר עיבל לראות בעיניים את האתר הארכיאולוגי, חייב להודות בכנות: עודני מזועזע מהמראה המחפיר של כתובת גרפיטי על אבני המזבח המקודש. אבנים שטומנים בחובן מאות שנים של כמיהה לגאולה, תום גלות מצריים וההגעה הראשונית של עם ישראל לארץ המובטחת מחוללים על ידי אויבינו. אנחנו נעשה סוף לחרפה הזאת. לא אנוח, לא אשקוט ולא ארפה עד שתפסק לאלתר ההפקרות הביטחונית באחד האתרים ההיסטוריים החשובים ביותר לעם היהודי".

מזבח יהושע בן נון שבהר עיבל הוא אתר ארכיאולוגי שהתגלה ונחפר במהלך סקר הר מנשה על ידי משלחת חוקרים בניהולו של פרופ' אדם זרטל. זרטל תיארך את האתר לרבע האחרון של המאה ה־13 לפנה"ס. זרטל הגיע למסקנה כי באתר שוכן המזבח שבנה יהושוע בן נון ומתואר בספר דברים כחלק מרכזי ממעמד הברכה והקללה.

בשנתיים האחרונות מבצעים גורמים ברשות הטרור נסיונות השתלטות על האתר הכוללים בין היתר תכנון תב"ע לבניית שכונה ערבית מסביב לאתר המקודש ליהודים; תכנון רשת חשמל לשכונה שהמנהל האזרחי כבר אישר; פריצת כביש שמחבר בין עסירה א שמליה לעיר שכם. הכביש אמור לעבור על הדרך העתיקה בצמוד למזבח, ובסלילתו נעשה שימוש באבני אתר המזבח. והשיא האחרון גרפיטי על אבני המזבח העתיקים.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *