הממשלה אישרה: תכנית לחיזוק אגן העיר העתיקה בירושלים

הממשלה אישרה בישיבתה החגיגית במנהרות הכותל לרגל יום ירושלים את תכנית החומש לשנים 2023-2028 לפיתוח אגן העיר העתיקה בירושלים, על סך כחצי מיליארד שקל

הממשלה אישרה בישיבתה החגיגית במנהרות הכותל לרגל יום ירושלים את תכנית החומש לשנים 2023-2028 לפיתוח אגן העיר העתיקה בירושלים, על סך כחצי מיליארד שקל.

התכנית תתמקד במספר תחומים מרכזיים, בין היתר תיירות מקומית ובינלאומית, פיתוח תשתיות פיזיות לרבות שיפור התנועה והנגישות לאזור, שיפור התנועה, הסעות, חניונים וכדומה, ניקיון ותחזוקה שוטפת של האזור, פיתוח כלכלי ועסקי, פיתוח שטחים פתוחים וגנים לאומיים תוך שמירה על הטבע, הנוף והמורשת וקידום הסדרה סטטוטורית במקום.

לטובת ניהול התכנית תוקם ועדת היגוי משותפת בראשה יעמוד מנכ"ל משרד ירושלים ומסורת ישראל, אסף יזדי, ובה ישתתפו נציגים מטעם הממונה על התקציבים במשרד האוצר, החשב הכללי במשרד האוצר, ומנכ"ל עיריית ירושלים.

לוועדה יוזמנו כמשקיפים קבועים מנכ"ל החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי בעיר העתיקה בירושלים, מנכ"ל הרשות לפיתוח ירושלים, מנכ"ל החברה לפיתוח מזרח ירושלים ומנכ"ל מרכז גבעת התחמושת.

התוכנית המובאת לאישור הממשלה בהחלטה זו היא תוכנית חומש רביעית לחיזוק ומיצוב אגן העיר העתיקה בירושלים. יש לציין כי תכנית אגן ג' אושרה בין השנים 2018 – 2023, אך מאחר ורוב הפרויקטים כבר הושלמו, ובשטח קיימים צרכים רבים הטעונים השקעה נוספת, מוצע לאשר תוכנית חומש חדשה, כבר כעת בשנת 2023.

התקציב הממשלתי שיוקצה לתכנית יעמוד על סך של 476 מלש"ח בסך הכל, אשר יאוגמו במשרד ירושלים ומסורת ישראל. נקבע כי אחת לשנה, בישיבת הממשלה לציון יום ירושלים, יציג משרד ירושלים ומסורת ישראל את נתוני התקציב הרב שנתי והשנתי ואת נתוני הביצוע לתכנית.

בדברי ההסבר להחלטה נכתב כי "מרחב אגן העיר העתיקה בירושלים הוא אזור מיוחד במינו, אשר אין לו אח ורע בכל רחבי מדינת ישראל. מרחב זה מצטיין באתרים בעלי חשיבות היסטורית, דתית, תרבותית וארכיאולוגית. אזור זה הינו בעל פוטנציאל רב עצמה למשיכת תיירים רבים מהארץ ומרחבי העולם שתרומתם מכרעת לשגשוג הכלכלה והמסחר".

"העיר העתיקה היא פסיפס נדיר של פעילות אנושית, שתחילתה בעבר הרחוק ונמשכת, ברציפות, עד ימינו אלה. בין חומותיה מתגוררים בכפיפה אחת קהילות שונות המונות למעלה מ־35,000 תושבים בשטח מצומצם של פחות מקילומטר רבוע אחד. פיתוח אגן העיר העתיקה הכרחי לצורך מיצובו כאבן שואבת ומוקד משיכה משמעותי לבאים בשעריו", לשון ההחלטה.

ישיבת הממשלה במנהרות הכותל (צילום: שלומי כהן, משרד ירושלים ומורשת)

שר ירושלים ומסורת ישראל, מאיר פרוש: "בפחות מקילומטר רבוע אחד נמצא רוב ההיסטוריה של העם היהודי. אך טבעי שבישיבת ממשלה שמתכנסת לרגל יום ירושלים, במנהרות הכותל, בתוך הקילומטר הרבוע הזה, נאשר תוכנית חשובה כל כך. החלטת הממשלה בנושא היא אמירה חשובה להשקעה עצומה שתשנה את פני המקום עבור המבקרים הרבים הפוקדים את העיר".

מנכ"ל משרד ירושלים ומסורת ישראל, אסף יזדי: "אגן העיר העתיקה בירושלים הוא אתר בעל חשיבות בקנה מידה עולמי, הקדוש לכל המגזרים. המקום הוא מאתרי התיירות החשובים בעולם ברמה הלאומית והבינלאומית. התכנית תמשיך ותמנף את הפיתוח העסקי והכלכלי שהחל בשנים האחרונות באזור לטובת התיירים הרבים בני הדתות השונות המבקרים בירושלים".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *