המצב הכלכלי בלבנון מחריף, מדינות המערב מסרבות לסייע- ד"ר דרור מנור

לאחרונה נדמה כי קריסתה של הכלכלה הלבנונית שהחלה לפני כשנתיים מגיעה לשפל המדרגה. זאת כאשר לבנון עדיין סובלת מהתפשטות נגיף הקורונה ברחבי המדינה. המוצרים בחנויות ובסופרמרקטים אוזלים מהמדפים, וכל מה שנשאר הסוחרים ובעלי החנויות מוכרים במחירים מופקעים. הדבר מוביל לייאוש ולתסכול רב בקרב תושבי לבנון, שלרבים מהם אין מה לשים על השולחן.

לאחרונה נדמה כי קריסתה של הכלכלה הלבנונית שהחלה לפני כשנתיים מגיעה לשפל המדרגה. זאת כאשר לבנון עדיין סובלת מהתפשטות נגיף הקורונה ברחבי המדינה. המוצרים בחנויות ובסופרמרקטים אוזלים מהמדפים, וכל מה שנשאר הסוחרים ובעלי החנויות מוכרים במחירים מופקעים. הדבר מוביל לייאוש ולתסכול רב בקרב תושבי לבנון, שלרבים מהם אין מה לשים על השולחן.

כלכלת לבנון הגיעה לשפל חדש שלא היה כדוגמתו: אין מזון, אין דלק, אין תרופות, ואין אפילו חיתולים לתינוקות. המחסור קיים בכל רחבי המדינה, ונדמה כי לממשלה כלל לא אכפת. יש תורים ארוכים לחנויות, הסופרמרקטים, בתי-המרקחת ותחנות הדלק. קריסת הכלכלה המקומית התגברה עוד יותר בעקבות הפיצוץ בנמל ביירות שארע באוגוסט שנה שעברה. המצב הכלכלי החריף פי כמה וכמה בעקבות משבר הקורונה שהחמיר מאוד את מצבם של התושבים האומללים.

המצב הקשה הוציא אזרחים רבים להפגין ברחובות, אבל שום דבר לא עזר. נדמה כי תושבי לבנון יכולים לדבר לקירות, כאשר הייאוש שלהם נוסק. על רקע המצוקה הקשה צמחה בביירות תנועה הנקראת בשם "מונתשירון", אשר כוללת צעירים שיוצאים נגד השחיתות הרבה במדינה, ואשר קוראים להנהגה הלבנונית "לרדת אל העם" ולסייע לאזרח הפשוט.

לאחרונה הגיע המשבר הכלכלי לממדים איומים ובלתי נתפסים, מכיוון שהמוצרים השונים אוזלים ממדפי החנויות והסופרמרקטים, ובמקומות שבהם יש עדיין סחורה, בעליהם מעדיפים למכור אותה במחירים מופקעים, שאותם יכולים לשלם רק עשירי לבנון. לאזרח הפשוט אין שום סיכוי לקנות מוצרים במחירים שכאלה. הוא אינו יכול להשיג תרופות או אפילו חיתולים לתינוקות. מנהלי בתי-החולים כמעט ואינם יכולים להשיג חומרי הרדמה לניתוחים.

למרות המצב הקשה והבלתי נסבל, מדינות העולם עומדות מנגד ונראה כי לא אכפת להן כלל מלבנון. ארה"ב, סעודיה וצרפת הודיעו חד משמעית כי לא יגישו סיוע כלשהו למדינה הערבית הענייה מבלי שהממשלה תבצע רפורמה כלכלית רצינית. בנקים בינלאומיים וחברות ייעוץ פיננסיות מסרבים אף הם בכל תוקף לשתף פעולה עם ההנהגה הלבנונית עד שתוקם ממשלה חדשה במדינה.

יש לציין כי סעד אל-חרירי נבחר לתפקיד ראש ממשלת לבנון לפני שמונה חודשים, אבל חילוקי דעות קשים ומורכבים בינו לבין הנשיא מישל עאון והנהגת חיזבאללה בראשות חסן נסראללה חוסמים כל אפשרות להקמת ממשלה בראשותו. אל-חרירי דורש להקים ממשלת מומחים מקצועית שתסייע ללבנון להיחלץ מהמשבר. עאון ובכירי חיזבאללה מתעקשים כי תוקם ממשלה שתכלול עשרות שרים, ואשר תעניק ייצוג הולם לכל העדות במדינה.

בנוסף למצבם המייאש והמתסכל של האזרחים נאלצת לבנון להתמודד עם הגירת פליטים מסוריה, אשר מכבידה עליה ומוסיפה עוד דאגות כלכליות. השבוע עצרו הרשויות עשרה פליטים שניסו להסתנן לעיר הנמל טריפולי שבצפון לבנון. ברור להנהגה כי לבנון איננה יכולה להרשות לעצמה להאכיל פליטים בעוד האוכלוסייה המקומית נאלצת להתמודד עם מצב כלכלי קשה ביותר שמגיע לרעב של ממש.

אין ספק כי מצבה הכלכלי של לבנון הוא אנוש, ויש צורך בנס על מנת שהמדינה הערבית הענייה תוכל להיחלץ ממנו. נכון לרגע זה, אין שום סיכוי למצוא פתרון למשבר הכלכלי האיום, ונראה כי המצוקה של האוכלוסייה תחמיר עוד יותר. חבל שהתושבים המסכנים צריכים לסבול כל כך בגלל אזלת ידה של ההנהגה הלבנונית המתעלמת מהם. נראה כי שום מחאה, כולל של תנועת "המונתשירון", לא תסייע בפתרון הבעיה הכלכלית האנושה. על ההנהגה הלבנונית להתעשת ולעשות כל מאמץ כדי לנסות ולהיטיב עם האוכלוסייה המיואשת. זאת תוך מאבק עיקש במגפת הקורונה המתפשטת ברחבי המדינה. נראה כי המשבר הפוליטי בלבנון יימשך עוד זמן רב, כאשר הצדדים ימשיכו להתבצר בעמדותיהם. מדינות המערב (ובראשן ארה"ב) ומדינות ערב (ובראשן סעודיה) ימשיכו בסירובן להעניק סיוע כלכלי ללבנון שהיה מסייע לה להתחיל באיזשהו מסע היחלצות מהשפל הכלכלי הגדול.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *