העזרה הלא צפויה מצפון קוריאה שתכריע את המלחמה באוקראינה – ד"ר דרור מנור

מתנדבים מצפון קוריאה יבואו לסייע לרוסיה באוקראינה – טורו של ד"ר דרור מנור

האם רוסיה מצאה גורם שיאפשר לה להשיג פריצת דרך של ממש במלחמה שלה באוקראינה? לפי מכונת התעמולה הענפה של השלטון במוסקבה נראה שהתשובה היא חיובית. על פי דבריו של מנחה של תכנית אירוח ידועה בטלוויזיה הממסדית של רוסיה, מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און הציע להנהגה במוסקבה הצעה נדיבה הכוללת מאה אלף חיילים מתנדבים מארצו שיגיעו בקרוב לסייע לרוסיה במלחמה באוקראינה. סביר להניח כי מנהיג המדינה האסייתית הדיקטטורית הציע את ההצעה הנדיבה על מנת להקל על הכוחות הרוסים שכבר מותשים לחלוטין לאחר לחימה מתמשכת של מספר חודשים.

יחסיה של רוסיה עם צפון קוריאה ידעו עליות ומורדות במשך השנים, והם החלו בשנת 1948 עם הכרת ברית המועצות בצפון קוריאה. מפגש הפסגה הראשון בין שתי המדינות התרחש לאחר מינויו של ולדימיר פוטין לנשיא רוסיה בתחילת שנות האלפיים. במפגש זה נחתם הסכם משותף בין רוסיה לצפון קוריאה. ב- 18 באוקטובר 2011 ציינו שתי המדינות 63 שנה ליחסים הדיפלומטיים ביניהן באירוע שהתרחש בשגרירות הצפון קוריאנית במוסקבה. רוסיה פלשה לאוקראינה בפברואר 2022, וב- 2 במרץ, צפון קוריאה הייתה אחת מחמש המדינות היחידות שהצביעו נגד החלטת האו"ם שגינתה את הפלישה הרוסית.

העיתון האמריקאי "ניו יורק פוסט" פרסם לאחרונה כי המנחה הרוסי הידוע איגור קורוצ'נקו טען בתכניתו הפופולרית שהצעתו של הדיקטטור הצפון קוריאני כוללת נכונות לשלוח את חייליו למלחמה באוקראינה כדי שהם ישתתפו בקרבות באופן פעיל. עם זאת, המנחה קורוצ'נקו הדגיש כי לא קיבל אישור רשמי על כך שההצעה הזו אמיתית, ושחיילים צפון קוריאנים אכן יישלחו לשרת באוקראינה לצד הכוחות הרוסיים.

קורוצ'נקו אמר כי לצבא של צפון קוריאה יש ניסיון רב בכל הקשור למלחמה נגד סוללות. הוא מתייחס כנראה למערכות המתקדמות בתחום הארטילריה ששלחו מדינות המערב לאוקראינה בתקופה האחרונה. המנחה הרוסי הוסיף כי אם צפון קוריאה מביעה רצון לפעול לפי חובתה הבינלאומית ולהילחם נגד הפשיזם של אוקראינה, אז רוסיה צריכה לאפשר לצפון קוריאנים לסייע לה.

חשוב לציין כי צפון קוריאה היא המדינה הצבאית ביותר כיום, בעלת הצבא הסדיר הרביעי בגודלו בעולם. בנוסף, יש לה גם כוח מילואים עצום של יותר ממיליון וחצי חיילים. הצבא הצפון קוריאני מפעיל מערכת ענפה של מתקנים צבאיים הפזורים בכל רחבי המדינה, מערכת צפופה של הגנה אווירית, ומפעלי נשק גדולים.

סיוע נדיב בכוח אדם צבאי מצפון קוריאה יוכל לסייע לצבא הרוסי המותש באוקראינה. לאחרונה מדשדשים הכוחות הרוסים, ונראה כי צבא אוקראינה החל לצבור עוד ועוד אומץ עד כדי כך שההנהגה בקייב מדברת על שחרור העיר חרסון, העיר הגדולה הראשונה שצבא רוסיה כבש בתחילת המלחמה. ההצלחה המבצעית של צבא אוקראינה נובעת מהסיוע הנרחב שמגישות לו מדינות המערב, אך גם מהשחיקה הרבה של הכוחות הרוסים המותשים שמביאה גם לאבדות קשות בשדה הקרב.

אין ספק כי יהיה מדובר בצעד מרושע וזדוני של הדיקטטור קים ג'ונג און, במידה והוא אכן ייצא לפועל. הדיקטטור הצפון קוריאני איננו יציב, ואי אפשר לדעת אם אכן הוא יעמוד במילתו וישלח חיילים מתנדבים למלחמה באוקראינה. בכל מקרה, היות ומדובר בצבא ענק, לא תהיה לצפון קוריאה שום בעיה לשלוח מאה אלף חיילים מתנדבים לסייע לכוחות הרוסים המותשים. המתנדבים החדשים עלולים להפעיל שיטות לחימה אכזריות כלפי העם האוקראיני, אשר עלול לסבול עוד יותר ממה שהוא סובל כיום כתוצאה מפעילות הכוחות הרוסים. עצם הנכונות הצפון קוריאנית לסייע לרוסיה מבחינה צבאית באוקראינה מראה על שיתוף הפעולה ההדוק בין פוטין לבין קים ג'ונג און. ברור לכל כי אכזריותו של הנשיא פוטין כלפי העם האוקראיני אינה מפריעה כלל לדיקטטור של צפון קוריאה שמוכן לסייע לצבא הרוסי ללא הגבלות.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *