מה זה s&op? החשיבות של שרשרת אספקה בתהליך עבודה מול לקוחות

תדמיינו לעצמכם את הסיטואציה הבאה: אתם זקוקים למוצר מסוים ויודעים שיש אותו לחברה מסוימת. נכנסים לאתר שלה, מזמינים אותו, ומצפים לקבל את המוצר אליכם הביתה תוך 2-3 ימי עסקים, כפי שהחברה מבטיחה. עובר שבוע והמוצר עדיין לא הגיע. אתם יוצרים קשר עם צוות החברה אבל אף אחד לא יכול לתת לכם תשובה מדויקת, מה קרה עם ההזמנה שלכם ולמה המוצר לא הגיע.

כל זה לא היה קורה אם לחברה היתה מערכת s&op. אחת המערכות החשובות ביותר לניהול שרשרת אספקה, מהשלב בו הלקוח מזמין את המוצר דרך אתר אינטרנט או דרך מקורות אחרים ועד לשלב בו הוא מקבל אותו בבית או בכל מקום אחר, על פי בחירתו. חברות שעובדות עם מערכת כזו, מטמיעות אותה ומכשירות את העובדים שלה לעבוד איתן, נמנעות מסיטואציות כפי שתיארנו ומאפשרות לייצר תהליך עבודה הרבה יותר טוב.

בשביל להבין את החשיבות של המערכת, צריך לדעת מה זה s&op וכיצד היא מאפשרת לנו לייצר שרשרת אספקה ברמה גבוהה. זה הבסיס של תהליך עבודה נכון מול לקוחות. בין אם מדובר על לקוחות פרטיים ובין אם מדובר על לקוחות עסקיים (בעלי מקצוע, בעלי חנויות או עסקים אחרים המעוניינים להזמין מוצרים)

איך  s&op יכול לעזור?

הרעיון הבסיסי של s&op הוא לייצר סדר בכאוס וליישר קו בין כל הגורמים הרלוונטיים בתהליך של שרשרת אספקה , מהשלב בו הלקוח מבצע את ההזמנה ועד לשלב הקצה, בו הוא מקבל את המוצר ובכך מושלמת העסקה.

כלומר, כשלקוח מבצע הזמנה, כל הגורמים שקשורים לתהליך שנועד לספק לו את המוצר, מודעים לכך, מקבלים את כל המידע הרלוונטי, פועלים ביחד, בשיתוף פעולה, מתוך כוונה שהתהליך יתבצע בצורה מסודרת ואחראית על פי לוח הזמנים שנקבע.

לדוגמא: נניח לקוח הזמין חלק עבור המחשב הביתי שלו. ברגע שההזמנה מתקבלת במערכת, היא מועברת ישר אל הגורם שאמור לוודא שהחלק נמצא במלאי (אם לא, מבצעים הזמנה דחופה בשביל להתחיל בתהליך), לאחר מכן מתחילים לבצע את כל מה שנדרש בשביל לשלוח לו את החלק. מתבצע הרישומים למשלוח, אריזה, מעבירים את המוצר לחברת השילוח, מעדכנים כל שלב בתהליך, הן בשביל שהגורמים שלוקחים בו חלק ידעו, מה התבצע ומה צריך עוד להתבצע, וכן בשביל שהלקוח עצמו ידע (יש אפשרות לייצר מעקב אונליין אחר התקדמות ההזמנה).

בסופו של דבר, מערכת s&op אמורה לייצר מצב בו הלקוח מקבל את ההזמנה שלו, באופן מדויק על פי לוח הזמנים שנקבע. מערכת כזו יכולה לייעל תהליכי הזמנות ומשלוחים ויתרה מזו, לשפר את מערכת המכירות של בית העסק. עסקים שעובדים עם מערכת ובשיטה כזו, עובדים נכון, יעיל ופשוט יותר. כל זה לטובת הלקוחות שלהם.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *