מיוחד: הסגולות הבריאותיות של סימני ראש השנה

תפוח בדבש, ראש של דג, תמרים ופירות יבשים הם רק חלק מסימני החג אותם אנחנו אוכלים בראש השנה. דיאטניות ביה"ח כרמל מסבירות על סגולות ויתרונות מאכלי החג המיוחדים וכיצד נעבור את ראש השנה וחגי תשרי בצורה הבריאה והנכונה ביותר

עוד רגע ערב ראש השנה, זמן חגיגי לכל המשפחה, עם ניחוח של התחדשות באוויר. "במהלך סעודות החג נוהגים לברך על מגוון מזונות, ודאי תשמחו לשמוע שלכל מזון יש עבורנו גם ברכות תזונתית ושלל יתרונות בריאותיים" מסבירות דקלה אופיר בירמן, מנהלת היחידה לתזונה, ורותם להב אפלמן דיאטנית קלינית ומנחת סדנאות "כללית באלנס"
מהמרכז הרפואי כרמ .

אז בואו נכיר חלק מהם: התפוח, סגולות בריאותיות: כולנו מכירים את המשפט An apple a day – keeps the doctor away . התפוח עשיר בוויטמין C, בסיבים מסיסים המסייעים להורדת רמת הכולסטרול בדם, איזון רמות הסוכר, הסדרת תפקוד מערכת העיכול והשגת תחושת שובע. הוא גם עשיר בנוגדי חמצון ותורם לבריאות הלב וכלי הדם.

ניפוץ מיתוסים: תפוח ירוק מכיל פחות סוכר מתפוח אדום?

"לא נכון", מסבירות דיאטניות ביה"ח כרמל. הטעות נובעת מההבדלים ברמת המתיקות שמרגישים בפה. בפועל תפוחים ירוקים וחמוצים מכילים כמות זהה של פחמימות, סוכרים וקלוריות כמו תפוחים אדומים. החומציות הנובעת מחומצות אורגניות המצויות בתפוח הירוק, מטשטשת את המתיקות.

המלצת הדיאטניות של כרמל, לאכול את התפוח עם הקליפה, כדי לשמר את הערך התזונתי שלו וליהנות מסגולותיו הבריאותיות.

התמר, סגולות בריאותיות: התמרים עשירים בנוגדי חמצון בשם פוליפנולים, עשירים באשלגן ומכילים מינרלים חשובים כגון סידן וברזל.

ניפוץ מיתוסים: התמרים עשירים בסוכר ולא מתאימים לחולי סוכרת?

"לא נכון", מסבירות דיאטניות כרמל. התמר מהווה תחליף לחטיף מתוק וניתן לשלבו בתפריט כחלק מכמות הפחמימות היומית. להשגת עלייה מתונה יותר בערכי הסוכר, מומלץ לשלב את התמר עם מזון שומני כגון – אגוזי מלך או חמאת בוטנים.

המלצת הדיאטנית: רוב הפירות המיובשים נחשבים למזונות אולטרה-מעובדים. הם מכילים כמויות גדולות של סוכר מוסף וחומרי שימור. התמרים מתייבשים על העץ כחלק מתהליך ההבשלה הטבעי שלהם, ללא תוספת סוכר וחומרים משמרים ולכן עדיף לבחור בהם על פני פירות יבשים אחרים.

דבש, סגולות בריאותיות: ברפואה העממית מיוחסות לדבש סגולות מרפא רבות, בפועל יש מעט מאוד מחקרים המגבים את היעילות הרפואית של הדבש.

ניפוץ מיתוסים: דבש הינו סוכר טבעי ולכן הוא בריא יותר מסוכר?

"לא נכון", מסבירות דיאטניות כרמל. כפית דבש דומה מבחינת תכולת הסוכרים והקלוריות לכפית סוכר ובעלת אפקט זהה על עליית רמות הסוכר בדם. הסוכר העיקרי בדבש הינו פרוקטוז, שהוא למעשה סוכר פשוט, וצריכה של כמויות גדולות ממנו עשויה להעלות את רמות השומנים בדם ולהגביר הצטברות שומן בכבד.

המלצת הדיאטנית: מומלץ להמעיט באכילת דבש ומתוקים. יש להימנע ממתן דבש לתינוקות עד גיל שנה, עקב חשש מזיהום נבגים של החיידק בוטיליניום.

דגים, סגולות בריאותיות: הדגים מכילים חלבון איכותי וקל לעיכול, עשירים ביוד ובחומצות שומן בלתי רוויות התורמות לבריאות. מחקרים בנושא מצביעים על קשר הפוך בין צריכת דגים לתחלואה לבבית.

ניפוץ מיתוסים: דגי ים עשירים בשומן ולא מומלצים למי שמעוניין לשמור על המשקל?

"לא נכון", מסבירות דיאטניות כרמל . דגי ים עשירים בשומן בלתי רווי מסוג אומגה 3 ו6, ודלים בשומן רווי וכולסטרול.

ארגון הלב האמריקאי ממליץ על אכילת דגי מים עמוקים לפחות פעמיים בשבוע. לדוגמא: סלמון, סול, מקרל סרדינים וטונה. בשנים האחרונות תזונתם של דגי הבריכה בארץ, מועשרת באומגה 3 ולכן בשרם עשיר יותר באומגה 3.

המלצת הדיאטנית: לא רק לסוג הדג יש השפעה על איכותו התזונתית חשובה גם שיטת הבישול. מומלץ להמעיט בטיגון ולהעדיף שיטות הכנה כגון – אפייה או אידוי או בישול.

הרימון, סגולות בריאותיות: פרי הרימון וכן זרעיו וחלקים נוספים שלו (הפרחים והעלים) , עשירים ברכיבים ביו אקטיביים כגון : טנינים, פוליפנולים, אנטיאוקסידנטים, ויטמינים ועוד.

ניפוץ מיתוסים: מומלץ לשתות מיץ רימונים?

"לא נכון". מומלץ לאכול את הפרי בשלמותו ולא כמיץ. בדרך זאת אנו זוכים לקבל מיתרונותיו של הפרי כגון: סיבים תזונתיים, ויטמינים ומינרלים. כמו כן, כוס של מיץ רימונים עשויה מכמה וכמה רימונים.. ולכן עשירה מאד בסוכר וקלוריות.

המלצת הדיאטנית: מומלץ לשלב את הרימון כחלק מצריכת הפירות היומית.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *