עצה טובה: מעשנים ומשתעלים? רוצו לרופא ריאות בטרם תכירו את ה־COPD

מנהל מערך הריאות בבית הרפואה מאיר מקבוצת שירותי בריאות כללית, מסביר על מחלת הריאות COPD ועל דרכי ההתמודדות עמה

אם אתם מכירים מישהו שחולה במחלת הריאות COPD, כדאי שתתנו לו לקרוא את הכתבה הזאת.

מה היא מחלת הריאות הזאת ואיך מטפלים בה?

פרופ' דוד שטרית, מנהל מערך הריאות במרכז הרפואי 'מאיר' בכפר סבא, מסביר: "זו מחלת ריאות חסימתית שנגרמת מעישון. 85% מהחולים הם מעשנים והשאר הם אנשים שסבלו מהשפעה סביבתית של העישון כמו סביבה משפחתית או סביבת עבודה. הסיכוי לחלות ב־COPD קשור בכמות השנים שהאדם מעשן. כפי שניתן להבין זו מחלה שכיחה מאוד ובציבור החרדי היא נוכחת יותר בגברים מאשר בנשים והיא באה לידי ביטוי בעיקר בשיעול, קוצר נשימה, ליחה, חשוב לציין כי ככל שהמחלה מתקדמת כך יהיו הסימפטומים יותר משמעותיים".

מה הם השלבים השונים של המחלה?

"החולה יכול לחוות תסמינים כמו שיעול וליחה מוגברים. התסמינים הללו עלולים להוביל למעבר לטיפול במשאפים או לאשפוז. התגברות התסמינים הללו עלולה לבוא לידי ביטוי בכך שניתן לראות ירידה בתפקודי הריאות ועלייה בתדירות האשפוזים, דבר שמוביל כמובן לשיבוש השגרה היומיומית".

איך מאבחנים את המחלה הזאת בדרך כלל?

"האבחנה נעשית בצורה פשוטה בבדיקת תפקודי ריאות. זו בדיקה פשוטה ולא פולשנית שחיונית לאבחנה ולמעקב במטרה למנוע הידרדרות בתפקוד. חשוב להבין שהריאות זה איבר שלא חשים בו בדרך כלל כאב, לכן החולה לא יהיה מודע לתהליכים שמתרחשים בתוכו. מה שמגביר את הסיכון לגידולי ריאה למשל. ההמלצה האמריקאית היא שמי שמעשן שנים רבות יבצע סיטי חזה כל שנה לגילוי מוקדם".

אלו עוד שלבים קיימים בטיפול במחלת ה־COPD?

"הטיפול ל־COPD כולל כמה רבדים: קודם כל הפסקת עישון. שנית פעילות גופנית שהיא מאוד חשובה. פעילות כמו הליכה, שחייה, רכיבה על אופניים ועוד. בנוסף נדרש טיפול במשאפים שמשלבים גם פתיחת דרכי אוויר וגם סטרואידים שמונעים את הדלקת בדרכי האוויר, משפרים מאוד את מצב החולה ומקטינים את תדירות ההתלקחויות.

"כיום יש משאפים שמכילים במשאף אחד שלושה מרכיבים: שני מרכיבים שמרחיבים את דרכי האוויר ותכשיר אחד אנטי־דלקתי. זאת הסיבה שהם מאוד אטרקטיביים כי ככל שהחולה משתמש בפחות משאפים כך התועלת גדולה יותר. בדרגות הגבוהות יש סוגים נוספים של טיפולים עם חמצן, אינהלציות ועוד. הטיפול במשאפים משפר משמעותית את ההתמודדות עם קוצר נשימה ועם השיעול ומפחית התלקחויות וכתוצאה מכך את מספר הביקורים אצל הרופאים ובבתי החולים. הם גם משפרים תוחלת חיים".

ועצה טובה למי שברוך ה' בריא?

"כל מי שמעשן וסובל מתסמינים של שיעול וקוצר נשימה חשוב שיקבע תור לרופא ריאות כדי שזה יתאים לו את הטיפול הנדרש".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *