נשיא התאחדות הקבלנים: "עוד נתגעגע לעליות מחירים של 22% בשנה"

לדבריו, חסרים עשרות אלפי עובדים בענף הבנייה. בנייתן של כיתות חדשות וגני ילדים נעצרה, ומספר התחלות הבנייה נמצא בירידה חדה שתקפיץ את מחירי הדירות בקרוב

בישיבה הראשונה של ועדת הכספים במושב הקיץ של הכנסת, אירחה הוועדה את שר השיכון יצחק גולדקנופף (יהדות התורה) ועסקה במשבר שפוקד את ענף הבנייה והתשתיות בהעדר ידיים עובדות.

יושב ראש הוועדה, חה"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר בפתח הדיון: "מזה תקופה שהתאחדות הקבלנים מבקשת לקיים את הדיון נוכח התקופה הקשה שחווה הענף ועליות המחירים, אני שמח שהשר כאן, ואנחנו מבקשים לשמוע על הפתרונות למצב".

השר התייחס למחסור בידיים עובדות ואמר: "אנחנו ערים לבקשת הקבלנים לעניין עובדים זרים, כרגע אין החלטה לגבי ערביי יו"ש מצד הממשלה, לכן אנחנו עושים את כל המאמצים להביא עובדים זרים מהודו, סרילנקה ומדינות נוספות. הדרך קשה, היא מלאה אבני נגף. ביטלנו הרבה חסמים, שלחנו גם משלחות, מיינו אילו עובדים מתאימים למה, הצלחנו להביא חלק אך לא כפי שחשבנו. ובכל זאת, מהשביעי לאוקטובר נכנסו לארץ למעלה מ־14 אלף עובדים זרים".

ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים, הגיב: "זה דיון מאוד סימבולי, ועדת הכספים בחרה לפתוח את מושב הקיץ שלה עם דיון בנושא ענף הבנייה, מצד שני אני לא רואה פה שום נציג בכיר של האוצר שיבוא לכאן לתת הסברים על מה שאציג. המצב ממש חמור. האנשים פה בחדר עושים מאמץ גדול, אבל עדיין העסק של העובדים לא עובד, חסרים לנו למעלה מ־80 אלף עובדים".

סרוגו התייחס לנתון שהביא שר השיכון ואמר: "מתוך ה־14 אלף שנאמרו כאן, הגיעו רק 5,000 שזה עשרה אחוזים מתוך 50 אלף העובדים שהממשלה הכריזה שהיא רוצה להביא. אבל זה לא הכל. יש לנו מחסור בחומרי בנייה, גם בגלל טורקיה. עלויות חומרי הגלם הולכים ועולים וגם עלות העבודה עולה, מ־700 ל־1,500 שקלים ליום עבור עובד זר. ישנן הרבה חברות בקשיים. חברות נסגרות. מחצית מאתרי הבנייה סגורים. קבלני ביצוע של תשתיות לא בונים. כך גם של בתי ספר שהם פרויקטים לאומיים. אם מישהו חושב שיהיו בתי ספר וגני ילדים חדשים שייפתחו בראשון לספטמבר, הוא טועה. לא תהיה ברירה ויצטרכו ללמד 40-50 תלמידים בכיתה בגלל זה".

הנתון הבא אמור להדיר שינה מעיני פקידי האוצר. לדברי סרוגו, קיימת צניחה של 55 מיליארד שקל בתוצר ענף הבנייה שנחשב אחד מהקטרים שמניעים את המשק. המשמעות עלולה להיות עגומה גם לתקציב המדינה (הכנסות המדינה ממיסים) וגם לתוצר (שמשפיע על דירוג האשראי ויחס חוב-תוצר).

סרוגו חתם את דבריו ואמר: "אם תמשיכו כך, תהרסו את הכלכלה. צריך תוכנית שתאיץ את ענף הבנייה, לפי הערכתנו, ברבעון הזה לא הוקמו יותר מעשרת אלפים יחידות דיור. זה קצב של 40 אלף דירות בשנה. זה יעלה עוד יותר את מחירי הדיור. נראה עליות מחירים כה גדולות שעוד נתגעגע ל־22% שהיו ב־2022, כבר עכשיו אנחנו בקצב של 12% לשנה וזה רק ילך ויגבר כי המלאי הולך ויורד ואנחנו אוכלים את מלאי הדירות וזה מצב גרוע וסימפטום של עליית מחירים".

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *